Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Hjullager

Startet av Kamelkongen, lørdag 14. mai 2022, klokken 14:51

« forrige - neste »

Kamelkongen

Gjengene til en hjulbolt er dårlig ,slik at det er umulig å få bolten til å entre. Ser ut til at jeg jeg må bytte hjullager for å få nye fester. Er det noen som har gjort dette på i3 som vet hvilke verktøy som trengs til denne? 
Uttrekker,  utvendig og eventuelt innvending. Hvilke torx du trenger etc. Finner ikke noen "oppskrift" på google.

pberg

Prøvd med en gjengetapp?
BMW i4 M50
BMW i3
BMW M3 3.0

Kamelkongen

Ja fungerte med å bruke en gjengetapp. Fungerte det. Men uansett så vile det vært nyttig med noen råd rundt bytte av hjullager hvis noen har gjort det

Ingeniøren

#3
Ser ut som lageret bare sitter i 4 skruer, men en del jobb og ikke rett fram om du ikke har relativt god skru erfaring. Du vil trenge fastnøkler, pipesett, torx, unbrako/kryssnøkkel, avtrekker og momentnøkkel samt korrekt moment når du monterer. Noe enklere om det ikke er drivaksel, men ved drivaksel ville jeg levert på verksted...

https://www.bildeler.no/hjullager/v/81512/bmw/i3?arsmodell=2016&drivstoff=E&karosseri=2318&motorkode=IB1P25B&drivhjul=3&akseldrift=Bakhjulsdrift&girkasse=A&chassisnr=WBY1Z21060V309638&bil=108045&regnr=EL76296

WW, men prinsipper er vel det samme. Du finner en haug videoer om BMW i3 der og. Anbefales:
https://www.bildeler.no/film/vi-viser-deg-hvordan?video=1127


2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

pberg

På i3 er det jo ganske enkelt å få ut demperene foran i hvert fall, og normalt er det det som må til for å komme til skruene til hjullageret.

Du tar ut klemmeskruen som klemmer demperen fast i navet, sprer det litt ut, og drar demperen rett ut. Da bør du ha god tilgang til skruene på baksiden.

Bak er det nok litt mer komplisert i og med at du har drivaksel og en haug med bærearmer på kryss og tvers.
BMW i4 M50
BMW i3
BMW M3 3.0

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA