Reell rekkevidde

Startet av Leitf, lør 14. mai 2022, kl. 09:51

« forrige - neste »

Tangosierra

mulig jeg må ha det inn med t-skje..
Men betyr dette at jeg KAN lade den opp til 100% hver dag uten at det er et problem, eller 100% EN gang i uken og 80 % ellers?

Vaduz

Lad til 80% daglig, og 100% når du må for å komme frem.

Contango

Sitat fra: Tangosierra på man 13. jun 2022, kl. 13:38
mulig jeg må ha det inn med t-skje..
Men betyr dette at jeg KAN lade den opp til 100% hver dag uten at det er et problem, eller 100% EN gang i uken og 80 % ellers?
Hvilket batteri har du da?
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en '24 Enyaq.

Hansi

Sitat fra: Vaduz på man 13. jun 2022, kl. 15:19
Lad til 80% daglig, og 100% når du må for å komme frem.

Enig :)
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2011 Mitsubishi i-MiEV    2013 Nissan Leaf AZE0 Acenta (Norsk)

Handyman

Sitat fra: Hansi på man 13. jun 2022, kl. 23:19
Sitat fra: Vaduz på man 13. jun 2022, kl. 15:19
Lad til 80% daglig, og 100% når du må for å komme frem.
Enig :)
Ikke for LFP, de anbefales å lades til 100% en gang i uka
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Lapskaus

Men er det minst en dag i uka eller bare en dag i uka?  :police:

Radial

Sitat fra: Lapskaus på tir 14. jun 2022, kl. 20:16
Men er det minst en dag i uka eller bare en dag i uka?  :police:

Er det ikke bare å lade til max hver gang man lader da? :) Skal bilen stå på flyplassen i noen uker, så blir det jo ikke "ladet til 100%" en gang i uka da heller :)
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Handyman

Sitat fra: Lapskaus på tir 14. jun 2022, kl. 20:16
Men er det minst en dag i uka eller bare en dag i uka?  :police:
Minst en gang i uka.

Her er hva Tesla anbefaler i manualen:
Hvis bilen er utstyrt med et LFP-batteri, som du kan finne ut ved å navigere til Kontroller > Programvare > Mer kjøretøyinformasjon, anbefaler Tesla at du holder ladegrensen på 100 %, selv for daglig bruk, og at du også lader bilen helt opp til 100 % minst én gang per uke. Se Litium-jern-fosfat-batterier for mer informasjon.
Kilde:
https://www.tesla.com/ownersmanual/model3/no_no/GUID-BEE08D47-0CE0-4BDD-83F2-9854FB3D578F.html#:~:text=Hvis%20bilen%20er,for%20mer%20informasjon.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Hansi

Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2011 Mitsubishi i-MiEV    2013 Nissan Leaf AZE0 Acenta (Norsk)

Handyman

Sitat fra: Hansi på ons 15. jun 2022, kl. 00:37
Sitat fra: Handyman på tir 14. jun 2022, kl. 08:04
Sitat fra: Hansi på man 13. jun 2022, kl. 23:19
Sitat fra: Vaduz på man 13. jun 2022, kl. 15:19
Lad til 80% daglig, og 100% når du må for å komme frem.
Enig :)
Ikke for LFP, de anbefales å lades til 100% en gang i uka

Det er vel kun for BMSens del, ikke for batteripakkens del, ref.
Sitat fra: Hansi på fre 20. mai 2022, kl. 02:28
Kun BMS https://pushevs.com/2022/04/21/best-charging-behavior-for-lfp-batteries/
Om BMSen ikke er riktig kalibrert, vil rekkevidden fort bli mye mer redusert enn degradering vil forårsake. Man ønsker å unngå rekkeviddetap uansett årsak.
Mer forklaring fra Tesla:
https://www.tesla.com/ownersmanual/model3/no_no/GUID-7FE78D73-0A17-47C4-B21B-54F641FFAEF4.html#GUID-B27DABDC-65D6-4B4E-A685-7ED8D306AD32:~:text=Hvis%20kj%C3%B8ret%C3%B8yet%20ditt,av%20rekkevidden%20n%C3%B8yaktig.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

BE

Men om BMS kommer i ubalanse ordner du dette med en fullading hvor den da er i balanse. Degradering av batteriet som resultat av stadige fulladinger er permanent.

Anbefalingen om fullading minst en gang i uken er for at BMS skal være mest mulig balansert, og anbefales på LFP batterier da de er vanskeligere å balansere grunnet den flate utladingskurven samt at de tar betydelig mindre skade av å være fulladet.

For min del lader jeg til 70%, og utlader sjeldent under 50%, men skal jeg på en lengre tur topper jeg batteriet. Den vil da være balansert og BMS har kontroll på gjenværende rekkevidde. Om det er over en måned mellom hver 100% bekymrer meg ikke, men da kan jeg finne på å toppe batteriet selv om jeg ikke skal på en lengre tur.

Digger forøvrig LFP-batteriene og foretrekker dette før lengre rekkevidde, rekkevidden er allerede mer enn god nok slik den er i dag, og et stopp på hurtiglader gjøre meg overhode ingenting. Nydelig bil!  :)
---------
21 CN-SR+
21 ID3 1st Max
---------

Burger

BE: Vi har nok havnet på samme konklusjon. Holdt på en måned eller to i starten med å lade opp en dag i uka til 100%, men med hjemmekontor og varierende behov for å dra på jobb så ble det bare tull og bila blei stående på 100% for lenge.

Og så er det en Tesla. Dersom de vil at jeg skal lade til 100% så får de jaggu lage litt Tesla følelse rundt dette og gjøre det enklere i appen. F.eks en knapp som dukker opp etter en uke på 80% og lavere med "lad til 100% neste gang"
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

magnetic

New 2022 Tesla Model 3 Long Range with bigger 79kwh battery real-world range and efficiency test

https://www.youtube.com/watch?v=Ll0e_ydycWA

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA