Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Rimelig og kompetent verksted til Leafen - Bergen/Åsane/Arna/Voss? PKK straks

Startet av Sjalabais, torsdag 12. mai 2022, klokken 09:34

« forrige - neste »

Sjalabais

Vi må veldig snart få bilen gjennom EU kontrollen. Det er egentlig bare to ting jeg tror må fikses:

Håndbrekket er mer eller mindre dødt, og jeg har et par bremseskiver liggende som må skiftes ut (har ved fire forskjellige anledninger prøvd å få av kaliperne uten å lykkes, når jeg skiftet fra vinter- til sommerdekk osv. lel).

Av service tenker jeg at bremsevæsken er moden for utskiftning, kanskje oljen i reduksjonsgiret bør skiftes også. Det er aldri blitt gjort på 95000 km.

Jeg er veldig lei av å mekke bil og lurer på å ta bilen på verksted. Vi bor øst for Norges egentlige hovedstad og her er mange verksteder. Dessverre har vi ofte vært misfornøyd med mange av de verkstedene vi har prøvd. Sande tar helt ubegripelige fantasipriser, andre sier de har gjort en jobb, og så peker vi på at det ikke er gjort, og må levere bilen inn en gang til. Sånne ting er nesten like slitsomme som å mekke selv...

Kan noen av dere anbefale et godt verksted i Bergen/Åsane/Arna eller helt opp til Voss?
2012 Leaf Tekna

tibber73

Tesla Model S 75D, VIN 226XXX, 14.12.2017
Tesla Model 3, reservert 01.04.2016 07:00, kansellert 03.2019
Nissan Leaf Tekna, VIN 6011XXX, 26.03.2014, solgt 01.2020

kaiat

Jeg har brukt Stamneshagen Auto i Arna en del, stort sett til PKK. Jeg vet at de ikke skifter deler du har skaffet selv (de gjorde det før, men har muligens hatt noen dårlige erfaringer med det?). Jeg skrur stort sett selv, så jeg har ikke så mye erfaring med reperasjonsarbeidet deres.

Jeg er ikke så veldig imponert over Sande Auto heller, men bruker de for service på min Subaru dieselbil siden de er merkeverksted. Leafen tar jeg hånd om selv. 

Sjalabais

@tibber73, genialt, den var ny for meg.
@kaiat, det er nesten ti år siden sist vi brukte Stamneshagen, men da fikk vi en bil tilbake fra service med flere feil. Den lakk bl.a. bremsevæske fordi en nippel ikke var skrudd helt igjen. Ett av ganske mange eksempler for hvorfor jeg fortsatt av og til tvinger meg selv til hjemmemekking (selv om de antagelig har mye nye folk der etter ti år). Tores Auto har vi brukt litt også, av og til med godt resultat, men jeg er usikker på om de er komfortable med Leafen.
2012 Leaf Tekna

Electrix

Sitat fra: Sjalabais på torsdag 12. mai 2022, klokken 09:34
Vi må veldig snart få bilen gjennom EU kontrollen. Det er egentlig bare to ting jeg tror må fikses:

Håndbrekket er mer eller mindre dødt, og jeg har et par bremseskiver liggende som må skiftes ut (har ved fire forskjellige anledninger prøvd å få av kaliperne uten å lykkes, når jeg skiftet fra vinter- til sommerdekk osv. lel).

Av service tenker jeg at bremsevæsken er moden for utskiftning, kanskje oljen i reduksjonsgiret bør skiftes også. Det er aldri blitt gjort på 95000 km.

Jeg er veldig lei av å mekke bil og lurer på å ta bilen på verksted. Vi bor øst for Norges egentlige hovedstad og her er mange verksteder. Dessverre har vi ofte vært misfornøyd med mange av de verkstedene vi har prøvd. Sande tar helt ubegripelige fantasipriser, andre sier de har gjort en jobb, og så peker vi på at det ikke er gjort, og må levere bilen inn en gang til. Sånne ting er nesten like slitsomme som å mekke selv...

Kan noen av dere anbefale et godt verksted i Bergen/Åsane/Arna eller helt opp til Voss?
Fastrustede bolter til caliper er greit å få verksted til å ta, de har mye verktøy for dette.

Hvis parkeringsbremsen slutter å virke så kan det gjerne være samme feil som på min og mange andre, et nylontannhjul som går tregt, kan fikses selv med å bore opp senterhullet, eller kjøpe brukt til noen tusenlapper, men da kan den også få samme problem etterhvert.
https://elbilforum.no/index.php?topic=59028.0

Kan eventuelt få verkstedet til å demontere parkbrems når de har bilen oppe for å bytte skiver og så bare fikse parkbremsen selv hvis de ikke vil gjøre det.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Sjalabais

Slik så bilen min ut under for halvannet år siden (rød sirkel viser kjølevæsken til laderen). Det er mye rust og kan hende at både dette og nylonhjulet er årsaken til håndbrekktrøbbelet. Jeg vet ikke.



Jeg må bare ta kontakt med noen verksteder og få en pris på dette.
2012 Leaf Tekna

Electrix

Det kan også være at vaieren er rustet fast, eller delvis fast i strømpen. Hva mener du med at håndbrekket er mer eller mindre dødt, går det ikke på, eller ikke av? får du feilmelding? feilkode?
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Troald

Jeg bruker Sande pga garantien (vet at man ikke må, men det gjør ting lettere). Nå har jeg kun 5 års servicen igjen og etter det har jeg tenkt å bruke Tores på Storaneset. De hadde fossilbilene våre og vi var godt fornøyd.
Renault Zoe ZE40 Life mars 2017
Nissan Leaf 40 LE april 2018

Sjalabais

Sitat fra: Electrix på torsdag 19. mai 2022, klokken 21:00
Det kan også være at vaieren er rustet fast, eller delvis fast i strømpen. Hva mener du med at håndbrekket er mer eller mindre dødt, går det ikke på, eller ikke av? får du feilmelding? feilkode?
Jo, jeg tror vaieren beveger seg, det er tydelig lyd i anlegget når p-bremsen kommer på. Men det er ikke noe hold i den lenger: Bilen beveger seg i skråbakke, med litt lyd. Feilmelding er det ikke, feilkode har jeg ikke klart å lese ut på lenge. Har Samsung-telefon som knapt godtar OBD brikker.

Bilen er nå meldt opp til EU kontroll på NAF Åsane. Tar det derfra. :)
2012 Leaf Tekna

Electrix

Sitat fra: Sjalabais på fredag 20. mai 2022, klokken 16:37
Sitat fra: Electrix på torsdag 19. mai 2022, klokken 21:00
Det kan også være at vaieren er rustet fast, eller delvis fast i strømpen. Hva mener du med at håndbrekket er mer eller mindre dødt, går det ikke på, eller ikke av? får du feilmelding? feilkode?
Jo, jeg tror vaieren beveger seg, det er tydelig lyd i anlegget når p-bremsen kommer på. Men det er ikke noe hold i den lenger: Bilen beveger seg i skråbakke, med litt lyd. Feilmelding er det ikke, feilkode har jeg ikke klart å lese ut på lenge. Har Samsung-telefon som knapt godtar OBD brikker.

Bilen er nå meldt opp til EU kontroll på NAF Åsane. Tar det derfra. :)
Hvis du ikke får noen feil, og du kan høre at bremsa trekker til så er det mulig at det bare er bremsebåndene i trommelen som må strammes. Etterhvert som belegget slites så må mekanismen etterstrammes. Leaf har ikke "autostramming" av bremsebåndene, men et lite tannhjul som man kan stramme eller slakke med en flat skrutrekker. Det sitter bak den lille gummiproppen på tromlene bak. Her er en video som viser veldig tydelig hva man skal gjøre.
https://www.youtube.com/watch?v=WaqGRNrkkXo
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Sjalabais

Sitat fra: Electrix på fredag 20. mai 2022, klokken 23:24
Hvis du ikke får noen feil, og du kan høre at bremsa trekker til så er det mulig at det bare er bremsebåndene i trommelen som må strammes. Etterhvert som belegget slites så må mekanismen etterstrammes. Leaf har ikke "autostramming" av bremsebåndene, men et lite tannhjul som man kan stramme eller slakke med en flat skrutrekker. Det sitter bak den lille gummiproppen på tromlene bak. Her er en video som viser veldig tydelig hva man skal gjøre.
https://www.youtube.com/watch?v=WaqGRNrkkXo
Åh, dette var nytt for meg! Skal se på videoen straks jeg kommer hjem. Kanskje det er noe å prøve før bilen skal på kontroll.
2012 Leaf Tekna

kaiat

Løft opp bakparten på bilen og sjekk at parkeringsbremsen faktisk låser hjulet.

Min 2014-modell har ikke elektrisk parkeringsbrems, men jeg gikk på en smell ved sist PKK pga. min egen toskeskap. Jeg justerte bremsebåndene etter verkstedmanualen, men glemte å sjekke at parkeringsbremsen faktisk virket (vet ikke hva jeg surret med). Det viste seg at den ene bremsevaieren satt bom fast. Dermed hadde jeg fremdeles noenlunde parkeringsbrems, men bare på det ene hjulet.

Sjalabais

Oppskriften virker veldig enkel, men må jeg ha begge hjulene i lufta samtidig? Jeg har ikke tilgang på et brukbart verksted. Tenkte kanskje å prøve meg på dette her i dag.
2012 Leaf Tekna

kaiat

Det holder med et bakhjul i lufta. Men det er veldig greitt å løfte hele bakparten med en garasjejekk. Jekkpunktet er da sånn midt på bakakselbjelken som vist under. Jeg pleier å løfte den der og setter støttebukker under jekkpunktene på kanalene. Men det fordrer jo jevnt underlag selvsagt.

Du kan ikke vise dette vedlegget.

Electrix

Sitat fra: Sjalabais på søndag 22. mai 2022, klokken 08:58
Oppskriften virker veldig enkel, men må jeg ha begge hjulene i lufta samtidig? Jeg har ikke tilgang på et brukbart verksted. Tenkte kanskje å prøve meg på dette her i dag.
Neida, bare jekke opp ett bakhjul av gangen og stramme til man merker at det tar når parkeringsbremsen settes på, og ruller lett når den settes av.
Ta en sjekk i bakke at den holder både framover og bakover etterpå!
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA