Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvilket merke anbefales til el-taxi

Startet av Model3-Tromso, mandag 25. mars 2024, klokken 09:02

« forrige - neste »

Model3-Tromso

Hei.
Hva vil dere anbefale som el-taxi? Kjører nå en Tesla Model Y privat. Den tilfredsstiller noen krav jeg også vil stille til en taxi; rekkevidde, plass, 4WD. Den scorer ikke bra på feil. Og er det noen bilmerker som har bedre service enn andre når det kommer til taxibiler?

Nomade

Vet ikke hvordan situasjonen er i Tromsø, men her i Oslo-området har feks Toyota og Mercedes egne servicesenter for Taxinæringen. Om det gir bedre service vet jeg ikke, men de har i hvert fall dedikert service.

eisa01

Ville ihvertfall gått for en bil med forvarming før hurtiglading, i tilfellet det kreves i løpet av dagen

https://elbil.no/elbilforeningens-vintertest-2024-flere-biler-kom-tett-pa-sommerfart-ved-lading/

Toyota har for eksempel ikke det, og lader tregt...

ToWalkOrDrive

Ser jo at ID Buzz kommer med en lang utgave med større batteri og 7 seter og 4WD. Må jo være praktisk som taxi.

Kanskje en brukt Hongqi HS-9 eller hva den heter, som allerede har tatt masse av verdifall?

Sånn ellers har jeg hatt 0 feil på Model Y LR fra 2021 / Kina på 67.000 km.
Tesla Model Y                         2021-

Model3-Tromso


ToWalkOrDrive

Sitat fra: Model3-Tromso på lørdag 06. april 2024, klokken 21:11Ikke bekymret for rekkevidde?

Hongqi kommer med forskjellige batteripakker. Største har 120 kWh. Denne har 99, men veldig rimelig.
https://www.finn.no/336701544

Har ikke satt meg inn i feil osv. Så bare en veldig positiv test. Også bra med 6 seter.

Buzz får vel og rask ladekurve, men blir jo vanskelig å si noe om taxi i Tromsø, siden jeg ikke har kjørt taxi der. Der jeg kommer fra går en taxi kanskje 100 mil på en helg, og med nattlading så er det ikke mye en måtte ha ladet utenom. Er jo ofte litt dødtid og.
Tesla Model Y                         2021-

daktari

#6
Det går noen Model Y som taxi i Bodø, og de kanalene så ikke bra ut.
Toyota har vært pop som taxi i mange byer, er jo fortsatt en drøss Prius+ på veiene som må ha holdt i 500.000 km snart.

Sjekk med Toyota om en bz4x. Eller en Lexus hvis du vil flotte deg.

Ellers har du EQB fra et pop drosjemerke som Mercedes. Mer komfy enn Y.

Så har jeg sittet på med en Xpeng P7 i Bergen, det var kjekt.

En sjåfør i Trondheim med Model S for mange år siden var meget frustrert over venting på deler. Vet ikke om det lenger er et problem med Y.

Jeg ville fokusert på deletilgang/venting på service.

Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

ToWalkOrDrive

Apropos Tesla Model Y som taxi (jeg bruker den ikke som taxi) - Har kjørt over 70.000 km med min Kina 2021 og tok den første servicen på bilen (ventet litt vel lenge). På tross av dette var det kun 3 ting som skulle gjøres - rengjøring av bremsekalippere og smøring, bytte kupèfilter, og bytte HEPA-filter (det siste kunne jeg ventet med til neste år, om jeg hadde tenkt å hatt service da). Jeg fikk estimat på ca 4500 kroner. Det ble bare 3620 fordi de brukte mindre tid enn de hadde estimert. Har aldri opplevd det på andre biler. Hele jobben ble gjort på en time og et kvarter, som en kunne ha stått og ventet på om en ville, og hadde det travelt med å få bilen ut i tjeneste igjen.
Tesla Model Y                         2021-

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA