Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

2022-modell LR vs P

Startet av eivindb, lørdag 07. mai 2022, klokken 15:33

« forrige - neste »

geear

Har ikke alle tilgang til delekatalogen? Epc.tesla.com. Må vel ha konto bare.. jeg klarte kun finne hele fjærbeinet, og det HAR annet delenummer, men det sier seg selv at det er forskjellig på grunn av kortere fjærer. Spørsmålet er demperen. Fant ikke delenummer på den.

Elbrom

Ville ha LR fra Berlin men tror ventetiden kan bli så dryg at det blir med moms. Da blir det kanskje like greit å ta en P fra Berlin. Det jeg lurer på er om noen vet forskjellen  på forsikringspris på LR og P?

Handyman

Sitat fra: Elbrom på fredag 27. mai 2022, klokken 21:52
Ville ha LR fra Berlin men tror ventetiden kan bli så dryg at det blir med moms. Da blir det kanskje like greit å ta en P fra Berlin. Det jeg lurer på er om noen vet forskjellen  på forsikringspris på LR og P?
Sjekk på nett. Flere selskaper har dette på nettsidene sine.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

e-h

#48
Sitat fra: geear på torsdag 26. mai 2022, klokken 20:37
Har ikke alle tilgang til delekatalogen?... Spørsmålet er demperen. Fant ikke delenummer på den.

Etter hva jeg kunne se har demperen bak forskjellig delenr. Demperen foran selges med fjær og har også forskjellig delenr. Bak har P delenr 1188465-00-E og LR har 1188463-00-C. Om det er forskjell i compression og rebound tuning har jeg ikke funnet noe om, men vil anta det basert på egen prøvekjøring.
Ang delenr må jeg gjerne ta forbehold om at jeg ikke vet om jeg ser på US eller EU delekatalog.

Diravi

Bumper denne igjen. Nå begynner det å komme 2. kvartalsleveringer av LR Y denne uken. Er fortsatt P mer komfortabel enn 2022 LR? Hva sier de som får MIC-bil nå? Forskjell fra de tidligere bilene?
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

Contango

10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

GOS

Jeg kan ikke uttale meg om MIC MY LR versus tysk P, men min MIC MY LR levert ut i går støyer betydelig mye mer enn min Ioniq 5 fra januar i år. Komforten går også klart i Ioniq 5'en sin favør, men i en del tilfeller så blir det alt for mykt. Det er så mye annet som er bedre ned Tesla'en versus Ioniq'en at det blir Y'en jeg bruker. Jeg hadde håpet at MY var kommet litt nærmere Ioniq'en med tanke på støy, men hadde ikke forventet det, så jeg er ikke skuffet.

Når jeg da sammeligner denne nye MIC MY LR med min februar 2019 Model 3, så er Model Y en del roligere selv om jeg har gjort en del støyisolasjon av Model 3'en uten at det gjorde store underverker.

Model 3'en selges, selv om den helt klart er den morsomste å kjøre.

Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

daktari

https://youtu.be/pv33j4s6V4o
Autogefühl sin test av P. Han har også testet LR før.
Påpeker lavere støynivå på motorvei på P, men klager over lav kvalitet på fjæring, og anbefaler LR med 19" til "vanlige folk".
Forøvrig er det lite kritikk i videoen. Masse detaljer.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Diravi

Sitat fra: daktari på onsdag 22. juni 2022, klokken 22:34
https://youtu.be/pv33j4s6V4o
Autogefühl sin test av P. Han har også testet LR før.
Påpeker lavere støynivå på motorvei på P, men klager over lav kvalitet på fjæring, og anbefaler LR med 19" til "vanlige folk".
Forøvrig er det lite kritikk i videoen. Masse detaljer.

Jeg har sett testen, men poenget er at hverken Thomas i Autogefühl eller andre har rukket å teste biler som leveres i kvartal 2, og det interessante er hvorfor LR er blitt mer komfortabel, fordi alle skrøt av at MIG P er bedre dempet enn MIC LR første kvartal. Derfor er det veldig interessant med brukererfaringer fra dem som har fått bil denne uken.
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

daktari

Sitat fra: Diravi på onsdag 22. juni 2022, klokken 22:48
Sitat fra: daktari på onsdag 22. juni 2022, klokken 22:34
https://youtu.be/pv33j4s6V4o
Autogefühl sin test av P. Han har også testet LR før.
Påpeker lavere støynivå på motorvei på P, men klager over lav kvalitet på fjæring, og anbefaler LR med 19" til "vanlige folk".
Forøvrig er det lite kritikk i videoen. Masse detaljer.

Jeg har sett testen, men poenget er at hverken Thomas i Autogefühl eller andre har rukket å teste biler som leveres i kvartal 2, og det interessante er hvorfor LR er blitt mer komfortabel, fordi alle skrøt av at MIG P er bedre dempet enn MIC LR første kvartal. Derfor er det veldig interessant med brukererfaringer fra dem som har fått bil denne uken.
Men han sier vel det motsatte? At P er stivere enn gamme LR? Men P bedre lydisolert.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

BjarneD

Jeg har YLR Q1 og Q2. På sistnevntes jomfrutur fra Tesla ble jeg positivt overrasket og tenkte at ja, den er både mykere og stillere. Erfaringsmessig er det dog lett å lure seg selv, så jeg tok straks begge bilene på en identisk runde. Resultatet ble at jeg likevel ikke kan si at det er forskjell. Hattehyllen bidrar kanskje til at det er litt mindre støy i Q2, men ellers virker det likt.

Lucaria

Sitat fra: daktari på onsdag 22. juni 2022, klokken 22:34
https://youtu.be/pv33j4s6V4o
Autogefühl sin test av P. Han har også testet LR før.
Påpeker lavere støynivå på motorvei på P, men klager over lav kvalitet på fjæring, og anbefaler LR med 19" til "vanlige folk".
Forøvrig er det lite kritikk i videoen. Masse detaljer.

Det var ikke slik jeg opfattet det han sa.

Jeg mener han sier at de er veldig like, men fordi P er lavere og har større hjul (og de alikevel føles like) så betyr det at dempere er bedre i P. Logikken er helt baserat på hva han mener og tror.

Han sier at kanske P dempere på LR (med sine 19"hjul) hade vart spot on. Men återigjenn, dette er helt basert på at han tror att dempene er bedre i P kun pga at de føles like ut.

JorEl

Dere har vel sett denne allerede, men TeslaBjørn har noe relevant han vil si ;)
https://youtu.be/TV2m3cs6QhY?t=202
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA