Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Byttet fra 19" til 18"

Startet av docadhoc, fredag 06. mai 2022, klokken 14:16

« forrige - neste »

docadhoc

Da jeg skiftet fra 18 '' vinter til 19'' sommer hjul på min 2021 TM3 ble jeg minnet på hvor mye mer støy det er fra 19'' Hankook - så mye at jeg bestemte meg for å bytte hjul. Så jeg kjøpet et sett originale 18'' med Michelin Pilot Sport 4 Acoustic på nett. Kjørte samme strekning på E18 i 110 (med autopilot) og sjekket lydnivået på min Apple Watch. Det er selvsagt ikke vitenskapelig, men subjektivt var det stillere – og på slitt asfalt lå målingene på 70-71 dB med 19'' og 68-69 dB med 18''. Bilen føltes litt mer komfortabel, og styringen litt mindre presis.

Den største overgangen var imidlertid fra slitt til ny asfalt – da sank støynivået umiddelbart fra 68 til 65 dB.

Resultat: Jeg kjører 18'' heretter. Med Rimetrix hjulkapsler ser det ikke så verst ut – og jeg ser jo ikke felgene når jeg sitter inne i bilen.
Tesla 3 (solgt) BMW i4 M50
(WV 1200, Ford 17M, Renault Fuego, Ford Sierra, BMW 320iS, MB 200 T, BMW 520i, MB CLK 240, Audi A5, BM# 330iX)

Torkild B

Interessant! Hvordan er forbruk 18 vs 19 ?

docadhoc

Sitat fra: Torkild B på mandag 09. mai 2022, klokken 08:26
Interessant! Hvordan er forbruk 18 vs 19 ?
Det har jeg sant og si ikke sjekket. Har lest andre steder at det kanskje er litt lavere med 18, men jeg var mest opptatt av støyen. Og observasjonen av at - etter å ha lagt inn doble lister og gummistrikken på taket - ser det ut til å være dekkstøyen som er mest plagsom. Vurderer flere tiltak for å få ned støyen så mye som mulig - ennå langt igjen til min gamle BMW 3-serie.
Tesla 3 (solgt) BMW i4 M50
(WV 1200, Ford 17M, Renault Fuego, Ford Sierra, BMW 320iS, MB 200 T, BMW 520i, MB CLK 240, Audi A5, BM# 330iX)

Kartelaven

#3
3 dB støyreduksjon er en stor forskjell, det innebærer faktisk en halvering av lydtrykket - dB skalaen er jo logaritmisk.

Støynormen som skal ivareta kommunikasjon i arbeidslivet er på 70 dB(a). Helt klart ønskelig å ligge under dette i kupeen på en bil.

Hva som skyldes dekkene og hva som skyldes diameter på felg, er vanskelig å si noe om - når du bytter begge deler i sammenlikningen.

Jeg vil definitivt anbefale 18" med støysvake/myke dekk til TM3, av hensyn til støy og av hensyn til komfort/vibrasjon.

Med 18" kan dekktrykk også reduseres mer enn på 19", uten særlig økt risiko for å bulke felgen på hull i asfalten. Lavere trykk gir enda bedre komfort, men kan føre til skev slitasje og vil gi noe høyere forbruk.

Før: VW E-up! (2015)
Nå: Tesla Model 3 LR RWD/HW3/AP (2019)

storole

Sitat fra: Kartelaven på onsdag 11. mai 2022, klokken 00:44
3 dB støyreduksjon er en stor forskjell, det innebærer faktisk en halvering av lydtrykket - dB skalaen er jo logaritmisk.

Kremt... 3 dB halverer "støy" som måles i Watt. Den halverer ikke lydtrykk, da må reduksjonen være 6 dB. Selvfølgelig ikke viktig for tema. men en presisering.  ;D
2023 Tesla MY P (EAP)
2019 Tesla M3 LR (FSD og Boost) - Solgt

jlan

Sitat fra: storole på onsdag 11. mai 2022, klokken 11:59
Kremt... 3 dB halverer "støy" som måles i Watt. Den halverer ikke lydtrykk, da må reduksjonen være 6 dB. Selvfølgelig ikke viktig for tema. men en presisering.  ;D
Helt korrekt rent fysisk, og følger av at lydeffekt er proposjonal med kvadratet av lydtrykket. Men for at lydnivået subjektivt skal oppfattes av en testperson som en halvering er det vanlig å anta rundt -10 dB.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

thebadger

Sitat fra: jlan på onsdag 11. mai 2022, klokken 16:32
Sitat fra: storole på onsdag 11. mai 2022, klokken 11:59
Kremt... 3 dB halverer "støy" som måles i Watt. Den halverer ikke lydtrykk, da må reduksjonen være 6 dB. Selvfølgelig ikke viktig for tema. men en presisering.  ;D
Helt korrekt rent fysisk, og følger av at lydeffekt er proposjonal med kvadratet av lydtrykket. Men for at lydnivået subjektivt skal oppfattes av en testperson som en halvering er det vanlig å anta rundt -10 dB.
Alle tomler opp for dette innlegget.
Hvis hørselen vår oppfattet støyvolum i watt så ville en støvete høytrykkspyler (100db) oppfattes som 1024 ganger høyere enn et støvete kontor (70db)
Hvis målet er mindre støy vil tyngre hjul potensielt kunne bidra. Ufjæret vekt (forenklet sett alt mellom fjæring og asfalt) påvirker hvor mye gummien komprimeres over ujevnt underlag. Men nå er det flere ting enn bare vekt som påvirker

Kartelaven

#7
Ja, heldigvis tilpasser hørselen vår seg både høye og lave lydnivåer. 3 dB oppleves ikke som en dobling, selv om det er det fysisk.

Når det gjelder å kunne oppfatte tale er 3 dB likevel mer betydningsfullt enn den subjektive opplevelsen av forskjell i lydnivå skulle tilsi. Typisk ved nivåer rundt 60-70 dB, fordi tale ligger rundt dette nivået. Derfor kan tale bli maskert av støyen og man må heve stemmen for å kunne snakke sammen.
Før: VW E-up! (2015)
Nå: Tesla Model 3 LR RWD/HW3/AP (2019)

runel

Sitat fra: Kartelaven på onsdag 11. mai 2022, klokken 00:44

Jeg vil definitivt anbefale 18" med støysvake/myke dekk til TM3, av hensyn til støy og av hensyn til komfort/vibrasjon.


Skal bytte ut de orginale 18" Pilot Sport som nå er utslitt. Synes de har hatt en ubehagelig støy.
Har noen erfaring med Nokian Hakka Green 3? Ser de får jo ikke så bra omtale i Motors sommerdekktest.
Evenentuelt noen andre anbefalinger?

thebadger

Husk å se om de har testet dekk i din dimensjon, det har ekstremt mye å si.
Jeg var ganske fornøyd med falken fk510 på Model x, på Model 3 så foretrekker jeg sportslige dekk og kjører da med ps4s

pekle

Sitat fra: runel på fredag 20. mai 2022, klokken 12:27
Skal bytte ut de orginale 18" Pilot Sport som nå er utslitt. Synes de har hatt en ubehagelig støy.
Evenentuelt noen andre anbefalinger?

Bytta til Pirelli PZ4 i fjor sommer (18" på 2019 LR) Sporer og støyer mindre enn PS4 i vanlig sommertemperatur, og mindre ubehagelig støy for mine ører - mer susing enn rumling. Men det virker som de er litt sensitive for temperatur - støyer mer når det er kjølig. Men totalt sett bedre enn PS4 etter min mening.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA