Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Pipelyd fra motor ved jevnt pådrag

Startet av atkhobby, torsdag 05. mai 2022, klokken 10:09

« forrige - neste »

atkhobby

Hei,

Har en pipelyd som følger hastigheten på bilen. Mest merkbar/plagsom i rundt 110 km/t. Den er der ved konstant hastighet, så ikke bare ved akselerasjon.

Hvis jeg kjører i samme hastighet, men i svak nedoverbakke, så forsvinner den så det må komme fra drivverk og ikke vindstøy.

Var på service og tekniker sa han kunne høre det, men selvfølgelig fikk jeg etterpå beskjed at verksmester vurderte dette som "normal" motorlyd.

Dette er min første Tesla, men jeg har kjørt elbil de siste 8 årene og har aldri tidligere merket noe slikt.
Er dette bare sånn Teslaer lyder? Sitter alle andre eiere å hører pipelyd konstant, men har vendt seg til det?

Handyman

Ved forvarming av batteriet til SuC kan man ofte høre dette. Inverterstøy, men høres bare når det er rimelig stille i bilen. Kan det være det?
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

atkhobby

Jeg har ikke planlagt noe lading. Tenkte først det kunne være relatert til kaldt vær, men nå er det jo varmere enn når jeg fikk bilen uten at det har endret seg.

Siden du spurte om SuC, kan jeg anta at du IKKE selv har noen pipelyd i bilen?

Godot

Jeg har i alle fall ingen slik pipelyd, synes Y-ens motorlyd er stillere enn mange andre elbiler.

Se om du kan få prøvd noen andres bil for å sjekke om du hører samme lyd der, og få de til å teste din.

Handyman

Sitat fra: atkhobby på torsdag 05. mai 2022, klokken 10:44
Jeg har ikke planlagt noe lading. Tenkte først det kunne være relatert til kaldt vær, men nå er det jo varmere enn når jeg fikk bilen uten at det har endret seg.

Siden du spurte om SuC, kan jeg anta at du IKKE selv har noen pipelyd i bilen?
Hvis jeg skrur av lyden anlegget og ber om "absolutt tyssnad" så kan jeg nok høre inverterlyd som følger turtallet. Ved forvarming er det en tydeligere lyd.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

atkhobby

Hører det over anlegget ved normalt lyttevolum.  >:(
Jeg skal sjekke om det blir verre ved preconditioning.

Radial

Har hørt en veldig høyfrekvent svak lyd fra front-motoren ved ett par anledninger, men lenge siden jeg la merke til det nå.

For morroskyld kan du prøve å skru på terreng-assistenten, se hva som skjer. Blir permanent liv i front-motoren.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

larsgk

Jeg har samme lyden ved pådrag. Tenker det er et tegn på god hørsel. Min datter og meg hører den godt, kona hører ikke i det hele tatt  :)

MagnarPS

Jeg fikk nå nylig byttet fremre motor (DU) da min Y hadde gått kun ca 2500 km. Hadde en lyd som fulgte "turtallet". Var fremtredende fra ca 20-25 km/t og oppover.
Vil ikke kalle det en pipelyd akkurat, men mer en slags elektrolyd som var ganske fremtredende.

Jeg hadde med en tekniker i bilen på en kort kjøretur og vi var begge enige i at slik skulle det ikke være. De hadde bilen en uke og skiftet DU på eget initiativ. Alt er i orden nå, og lyden ble borte.

geear

Hører og "plages" av slike høyfrekvente pipelyder (som mange andre ikke hører), og er på ingen måte plaget i Model Y, utenom når den forvarmer for hurtiglading, da er det en helt tydelig lyd som jeg har antatt kommer fra inverter.

atkhobby

Sitat fra: Radial på fredag 06. mai 2022, klokken 06:54
Har hørt en veldig høyfrekvent svak lyd fra front-motoren ved ett par anledninger, men lenge siden jeg la merke til det nå.

For morroskyld kan du prøve å skru på terreng-assistenten, se hva som skjer. Blir permanent liv i front-motoren.

Jeg skal prøve dette og høre om det blir verre.

Ut fra tilbakemeldinger så langt så høres det ut som om mange IKKE har noe pipelyd, og da bør vel Tesla anse det som unormal lyd, og ikke si at det er sånn alle bilen er og det er helt normalt?

For meg er det lyden først og fremst i området 110-120 km/h der luyden blir både sterkere og mer irriterende høyfrekvent.
Mulig det er først i denne hastigheten at motorene jobber konstant også på flatmark.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA