Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bly - erfaringstall m/Vision 6FM90T 12V/90Ah i Buddy

Startet av RoadRunner, torsdag 13. september 2012, klokken 17:40

« forrige - neste »

RoadRunner

RoadRunneren ble ikke ladet her om dagen, en iMiev hadde slått ut jordfeil-bryteren dagen før  :(.  Så jeg "humpet" meg forsiktig tilbake, og kom hjem med 10-15% gjenstående på displayet og ca 34 KM kjørt, hvorav de siste 5-6 km i motbakke.

Jeg har benyttet anledningen til å samle litt statistikk. Ladekurve ligger som egen jpg-fil. I tillegg har jeg lagt ut observert minste spenning under last for 5 av de seks batteri-parene denne dagen (ihvertfall av de data som vhf'en greide å få gjennom til internett).

Disse 12V-batteriene ble satt inn i februar-2012, og har gått ca 5000 km - alle med samme batch-nr.
Parene er benevnt A1-A2-A3 (under setet) og B1-B2-B3 (foran), hvor A1 er første celle i batteriet (12V), mens B3 er høyeste celle (72V).

Setter pris på om noen har tid til å vurdere disse dataene og si litt om hvordan ståa er. Spesielt sett B1 ser ut til å oppføre seg forskjellig fra de andre....
Trondheim
Kia e-Niro Feb-2020
MetroBuddy 2010 + 2010
Tesla Model S Aug-2013 https://elbilforum.no/index.php?topic=8666.315
Buddy 2009 - "Vesla B13"
Buddy Des-2008. Pensjonist "RoadRunner". http://www.evalbum.com/2364 
Think 2sZebra Mai-Aug 2011 https://elbilforum.no/index.php?topic=3964.msg34349#msg34349
Kewet5 - juniors! Nå pensjonist. https://elbilforum.no/index.php?topic=2885.0

El rayo

#1
Veldig interessant, Roadrunner!

Ble hver blokk toppladet for seg før montering?

Målte du blokkspenningene etter 1 døgns hvile før montering?

Dette gjorde vi på Elbil Norge mens jeg var der for mange år siden. Batterier fra samme batch hadde litt avvikende spenning og blokkene ble matchet for hver bil til max 0,03V avvik mellom høyeste og laveste.

På din bil ville jeg nå ladet blokkene i serie med Zivan og deretter umiddelbart toppladet B1 med separat 12V lader.

Sjekk med produsenten for eksakt ladespenning og hvordan utjevningslading (balanseringslading) av blokker skal gjøres.

F.eks anbefaler Yuasa for 12V 26Ah servicebatteriet i Th!nk classic: Utjevningslading med 15,0V i 2 timer hver 6. måned, kontroller at temperaturen ikke stiger.

Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

El rayo

Fant data vha Google på http://www.solarguru.com.au/PDFs/6FM90T-X.pdf

Kan ikke se at Vision anbefaler utjevningslading. Jeg ville da utjevningsladet B1 med høyeste anbefalte spenning, 14,7V ved 25 grader C, temperaturkompensert.

Faktor for temperaturkompensering er -0,03V pr grad C ifølge databladet, dvs høyere spenning ved lavere temperatur enn 25 grader C, som normalt.

Dersom batteriet blir mer enn håndvarmt må ladingen avbrytes, ellers koker elektrolytten (egentlig vannet) bort.

Det ser ut for meg som om du har valgt et veldig bra batteri.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

El rayo

For ordens skyld: vi skal ikke se helt bort fra at avviket kan skyldes måleutstyret. Dobbeltsjekk spenningen på hver blokk med et digitalt voltmeter. Nøyaktigheten til voltmeteret er ukritisk, det er kun avviket vi er interessert i.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

El rayo

Nå gjetter jeg bare, men det kan tenkes at B1 blir fulladet før de andre blokkene og at det er derfor spenningen synker fra kl 17:05:07. Spenningen synker fordi blokka blir varm.

Tror heller ikke at det er bra i lengden at noen blokker ligger over ~14,7V (grensen for eksakt spenning må temperaturkompenseres).
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

hens

Det er også mulig at batteripar B1 har en dårlig celle i ene blokken, med  reversering og varmgang etter dyputladingen. Da vil spenningen bli lav pga temperaturen som er utviklet.

Lad opp batteriet, koble fra bms-kontakter, splitt batteripar B1 og mål spenning hver for seg.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

Rav4_EV

Dette er enkelt å lese.  Batterpar B1 blir ikke fulladet. Når spenningen på de andre parene stiger vil landingen avslutte etterhvert.
Dette er et resultat av manglene balansering. Når først et batteri begynner å henge etter, fortsetter det å henge etter.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

RoadRunner

Hvert celle ble  ladet opp og sto et par dager før tomgangsspenning ble målt.Har ikke verdiene her, men alle parene foran hadde max 0.01 V i forskjell  etter det jeg husket.

Søndag skal jeg koble fra B1 og måle spenninger. B1 står nå med ordinær 14.3V lader.
Trondheim
Kia e-Niro Feb-2020
MetroBuddy 2010 + 2010
Tesla Model S Aug-2013 https://elbilforum.no/index.php?topic=8666.315
Buddy 2009 - "Vesla B13"
Buddy Des-2008. Pensjonist "RoadRunner". http://www.evalbum.com/2364 
Think 2sZebra Mai-Aug 2011 https://elbilforum.no/index.php?topic=3964.msg34349#msg34349
Kewet5 - juniors! Nå pensjonist. https://elbilforum.no/index.php?topic=2885.0

El rayo

Sitat fra: Rav4_EV på fredag 14. september 2012, klokken 17:26
Dette er enkelt å lese.  Batterpar B1 blir ikke fulladet.
Takk, ventet på svar fra deg, Arne Magnus. Da trekker jeg tilbake min tolkning da det var nærmest vill gjetting og tydelivis stikk motsatt av det som egentlig skjer.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA