Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bredere dekk bak enn foran ?

Startet av Elbilusikker, onsdag 04. mai 2022, klokken 08:49

« forrige - neste »

jkirkebo

#15
Sitat fra: Elbilusikker på tirsdag 10. mai 2022, klokken 10:01
Sitat fra: geear på fredag 06. mai 2022, klokken 10:50
Du mister noen kilometer, men det er ikke sånn at det er enormt dramatisk for en bil som går 30-40 mil.. Model X er levert som standard med 255 foran og 275 bak.

Kjøreegenskapsmessig så får du en mer understyrt bil med bredere dekk bak enn foran. I praksis "kjedeligere" kjøreegenskaper, men det ser bedre ut, og mange vil ikke merke forskjellen.

Spørsmålet jeg da lurer på er hvorfor bmw i3 har sykkeldekk omtrent, pga de mener det gir mere km. Og hvorfor ikke andre merker har fulgt i3 sine dekk dim. (Da mest mulig km er noe de fleste verdsetter stort)

Noen som har testet de smaleste dekkene man kan få på en Tesla kontra de bredeste, og sett hva det utgjør i range.

Jeg kjører 235/55-19 på Model X, både sommer og vinter. Har ikke nøyaktige tall, men de gir helt klart lavere forbruk. Kjørte f.eks Fredrikstad-Oslo i går ettermiddag i fartsgrensa, mye 110-sone. Forbruk 180Wh/km.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Bidda

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 10. mai 2022, klokken 23:21
Jeg kjører 235/55-19 på Model X, både sommer og vinter. Har ikke nøyaktige tall, men de gir helt klart lavere forbruk. Kjørte f.eks Fredrikstad-Oslo i går ettermiddag i fartsgrensa, mye 110-sone. Forbruk 180Wh/km.
Tenker å kopiere deg på dette neste sommer...bruker du originale Tesla felger (19" Cyclon) på de 235? Tenker da på om bredden på felgen er ok til denne bredden på dekka.
Har eid 70 biler hittil i livet, 54 har vært Citroën. Ikke bruktbilselger av yrke....
TMX 75 2017 og TMY LR 2021
Kona 2020 64kWh SOLGT
TMS 85 2015 SOLGT
Polestar 3 og Tesla CT reservert ;-)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA