Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Facelift / HW oppdatering på gang?

Startet av elektro, lørdag 30. april 2022, klokken 11:05

« forrige - neste »

elektro

NIO skriver på Facebook at de øker prisene med NOK 20.000 fra 10. mai 2022.

Samtidig leser jeg rykter om at det er en oppdatering på gang; https://cnevpost.com/2022/03/26/nio-reportedly-to-launch-upgraded-versions-of-existing-models-in-may-at-increased-prices/amp/

Tror vi den kommer opp på ET7 nivå? Noen endringer på interiør/exteriør?
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

BubbaJoFet

ES7 blir også lansert nå i mai (om Shanghai motor Show blir avholdt?), den er basert på ET7 og en stor SUV, 500 cm. Skulle jeg ha spekulert vil jeg tro den skal overta for ES8, som er litt liten for en eventuell USA debut. 520 - 540 cm er mer riktig størrelse.

Litt usikker på hva du tenker på med ET7 nivå, softclose hadde naturligvis vært fint, dørene er store og litt tunge for barn. Om en fortrekker interiøret til ET7 eller ES6/8 er mer en smakssak, begge er trivelig sted å sitte.

https://m.eu.nio.com/module_10007/content?is_nav_show=false&id=p5aO5PPdaTlqqlqQJ&lang=nb&region=nb

turfsurf

Sitat fra: BubbaJoFet på lørdag 30. april 2022, klokken 16:49
Litt usikker på hva du tenker på med ET7 nivå, softclose hadde naturligvis vært fint, dørene er store og litt tunge for barn. Om en fortrekker interiøret til ET7 eller ES6/8 er mer en smakssak, begge er trivelig sted å sitte.
ET7 har vel nyere tech en ES8. ES8 er allerede utdatert mtp driver assist o.l.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

BubbaJoFet

Sitat fra: turfsurf på søndag 01. mai 2022, klokken 08:55
ET7 har vel nyere tech en ES8. ES8 er allerede utdatert mtp driver assist o.l.
ES8 blir ikke flyttet over på NT2 plattformen nå, når det gjelder førerassistent systemer så scoret ES8 92% i EuroNCAP høsten 2021 på Safety Assist, med de nye strengere kravene. "Selvkjøring" eller NOP, som NIO kaller det, er lansert denne uken for ES8 i Norge. At noe er utdatert bare fordi det kommer noe nyere er litt drøyt. NT2 vil sansynligvis ikke oppnå full autonomi, NOP algoritmene vil bli delt mellom plattformene, kun antall sensorer og prosessering øker så NT2 vil være mer effektiv i sine beregninger, men vil det si at den vil skifte felt med mindre marginer enn NT1, bremse senere, ta større "sjangser"? Og ikke minst ønsker en det fra autonomi?

elektro

Sitat fra: BubbaJoFet på lørdag 30. april 2022, klokken 16:49

Litt usikker på hva du tenker på med ET7 nivå, softclose hadde naturligvis vært fint, dørene er store og litt tunge for barn. Om en fortrekker interiøret til ET7 eller ES6/8 er mer en smakssak, begge er trivelig sted å sitte.

Tenkte først og fremst på radar og assistentsystemer, lydanlegg osv. Ting som ikke synes så godt. Kanskje innmaten/panelet i skjermen, men har få problemer med interiør og eksteriør på ES8. :)

Nå er det vel noen forskjeller på den kinesiske og den Europeiske utgaven, men i bunn og grunn har vel bilen vært på veien i fire år i juni. En liten evighet i elbilsammenheng. Og litt av grunnen til at jeg har avventet.

(Sliter litt med enkelte praktiske ting, som mangel av nettingvegg og sted for fylling av spylervæske og størrelse på spylervæsketanken. Og lyden bilen lager ved lav fart. Samt ar jeg gjerne skille hatt Matrix lys, men det hjelper at lysene angivelig er ganske gode. Men prisen tatt i betraktning og utstyrsnivå for øvrig, lever jeg fint med dette.)
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

BubbaJoFet

Synes det er litt synd at en ikke kan oppgradere lydanlegget i standard edition, kinesisk versjon kan oppgraderes i konfigurasjonen (ca 3k), har ikke hørt anlegget i standard edition. Men signature edition er blitt langt bedre ved oppdateringer siden jeg fikk bilen.

Spylervæske og vindusviskere (is dannelsen nederst på ruten) er ikke optimalt og ett av de svakeste punktene, men etterfylling går greit, bare mengden som blir litt komisk. Men gir lengre rekkevidde 🤣

Lyden tror jeg ganske sikkert blir justert til EUs krav, når AVAS ikke slår seg av før ved 32 km/t så blir det irriterende i lengden å kjøre kortere turer. Har klaget etterhvert ganske høylytt, og tror det blir endret, iallefall at grensen flyttes til 20 km/t.

Bilen begynte leveranser i 2018, ble oppdatert i 2020 (endret drivlinje/ytelse, VP, mm) og ny oppdatering nå i 2022 (CPU og TCAM, som skal kunne tilbys som retrofit).
Dette er fremdeles flaggskipet til NIO og vil være det frem til modellskifte i 2024(?)
ES7 er helt sikkert en bil å regne med, men om den blir stort billigere enn ES8 er vanskelig å si. ET7 er vel 20k billigere enn ES8 i Kina, og NIO skal ha unison prising.

Min største irritasjon med NIO er Support og de seneste oppdateringene, føles som de forbereder for lansering i Tyskland. Siste oppdateringer har vært automatisk feltskifte, NOP (som i realiteten kun er veldig nyttig på motorveier) og pushing av en ny "meditasjonsapp" (testing av publisering av ny app)

Frustrasjonen er nok langt høyere ved andre merker, men enn så lenge er det få ES8 og enklere for NIO å filtrere syting fra reelle endringsbehov.
Ett eksempel er ytelsen, du kan ikke ha full kraft med behagelig fjæring og OPD, noe som er forståelig om bilen kjøres primært i kø mellom lyskryss i en kinesisk storby eller motorvei. Men aktivt kjørt på norsk riksvei, så må en ha litt komfort og gjerne OPD.
Endring her og ved AVAS er ting NIO Norge burde fått endret og ikke gitt seg på mot sine kinesiske eiere. Kommer nok, men burde vært på plass snart 1 år etter de første bilene kom til Norge.

BubbaJoFet

#6
Da er detaljene klar for retrofit/oppgradering av eksisterende ES8 til MY22. Blir en omfattende oppgradering, som naturligvis er frivillig, i Kina kan en oppgradere alle kamera og CPU, da får en  Guardian mode (NIOs Sentry mode), 3D render av bilen i visning og opptak fra alle kamera ved dashcam (Alder arkitektur). Man kan i tillegg oppgradere til 5G.
Ca 9800 Yuan (12000) for Alder og ca 12000 Yuan (15000) for Alder pluss 5G.
Synes det er betryggende at de har ett oppgraderingsløp for eksisterende modeller ved facelift, begge skjermene har kunnet oppgraderes på <2020 modeller
https://eletric-vehicles.com/nio/nio-launches-alder-digital-system-100-faster-cpu-gpu-5g-hd-cameras-and-more/

Ellers ble ES7 lansert i dag også, ca 50k billigere enn ES8 med samme bagasjeplass 600+ liter og 5 seter. Den får også elektrisk svingbart hengerfeste.
Lidar, lengdejusterbar sittepute, 650 HK, Brembo bremser, luftfjæring mm. Setene var forskjellige fra ET7, og interiøret så bedre ut etter min mening (fusjon av ES6/8 og ET7)

NIO har også lansert en V2L ekstern modul, vet ikke om den er kompatibel med ES8 eller om den kommer til Norge. Bruker den kinesiske ladeporten og kan trekke rundt 3,3 kW eller ta imot 2.2 kW (nødlader modus). 

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA