Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Prøvekjøring og førsteinntrykk av Model Y Performance

Startet av TRM, fredag 29. april 2022, klokken 17:01

« forrige - neste »

Klykken

#75
Sitat fra: Kires på tirsdag 24. mai 2022, klokken 10:22
Motor har testet P mot LR og er uenige i det mange sier her inne at P er mykere og stillere enn LR:
https://www.motor.no/elbil/kina-tesla-mot-tyskland-tesla/224781

Ser ut som den hvite LRen er EC-registrert. EC94363 ser det ut som, og da er den registrert i august i fjor.

Men kan skjønne at de stusser over det de nevner av "dårlig byggekvalitet". Er jo som kjent (også sagt fra Musk himself) litt innkjøring og opplæring som kreves på nye fabrikker og nye ansatte, så vil alltid være mer varierende kvalitet i den første perioden på bilene som kommer derifra.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Vurderer en elbil

Sitat fra: Klykken på tirsdag 24. mai 2022, klokken 10:30
Sitat fra: Kires på tirsdag 24. mai 2022, klokken 10:22
Motor har testet P mot LR og er uenige i det mange sier her inne at P er mykere og stillere enn LR:
https://www.motor.no/elbil/kina-tesla-mot-tyskland-tesla/224781

Ser ut som den hvite LRen er EC-registrert. EC94363 ser det ut som, og da er den registrert i august i fjor.

Men kan skjønne at de stusser over det de nevner av "dårlig byggekvalitet". Er jo som kjent (også sagt fra Musk himself) litt innkjøring og opplæring som kreves på nye fabrikker og nye ansatte, så vil alltid være mer varierende kvalitet i den første perioden på bilene som kommer derifra.

Hva er forskjellen på LR fra august 2021 og en LR fra mai 2022?

Burde ikke nyansatte være ekstra nøye på ting nettopp for ikke å gjøre feil...?
Fossilbil

Klykken

2021 har generelt litt mindre støydemping, som isolering her og der som har kommet til, mangler doble glass bak, mangler hattehylle og sikkert mer jeg ikke husker. Teknologisk har 2022 fått ny prosessor i MCU. Fra Intel Atom til AMD Ryzen (som er fullblods gamingprosessor med et heftig integrert skjermkort).
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Vurderer en elbil

Det kan vel være en 2022 modell som er registrert i august 21?
Nå produseres jo snart 23 modellene...
Fossilbil

Contango

Sitat fra: Vurderer en elbil på onsdag 25. mai 2022, klokken 14:32
Det kan vel være en 2022 modell som er registrert i august 21?
Nå produseres jo snart 23 modellene...
Hvis du leser litt mer her vil du finne ut at Tesla endrer bilene løpende og ikke iht årsmodell. "2022" er i denne sammenheng biler levert etter jul.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

GOS

Sitat fra: Klykken på onsdag 25. mai 2022, klokken 14:00
2021 har generelt litt mindre støydemping, som isolering her og der som har kommet til, mangler doble glass bak, mangler hattehylle og sikkert mer jeg ikke husker. Teknologisk har 2022 fått ny prosessor i MCU. Fra Intel Atom til AMD Ryzen (som er fullblods gamingprosessor med et heftig integrert skjermkort).

LR fra may 2022 har vel ikke doble glass bak. Det er kun Performance fra mai 2022 som har dette (smat hattehylle). Selv Tesla her i Norge vet ikke om neste batch med LR  fra Kina kommer med doble glass bak (og hattehylle) eller ei
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

Kjeks1

Sitat fra: GOS på onsdag 25. mai 2022, klokken 23:17
Sitat fra: Klykken på onsdag 25. mai 2022, klokken 14:00
2021 har generelt litt mindre støydemping, som isolering her og der som har kommet til, mangler doble glass bak, mangler hattehylle og sikkert mer jeg ikke husker. Teknologisk har 2022 fått ny prosessor i MCU. Fra Intel Atom til AMD Ryzen (som er fullblods gamingprosessor med et heftig integrert skjermkort).

LR fra may 2022 har vel ikke doble glass bak. Det er kun Performance fra mai 2022 som har dette (smat hattehylle). Selv Tesla her i Norge vet ikke om neste batch med LR  fra Kina kommer med doble glass bak (og hattehylle) eller ei

2022 LR som kom i mars(?) hadde doble glass bak men ingen hattehylle.

GOS

Sitat fra: Kjeks1 på torsdag 26. mai 2022, klokken 00:29
Sitat fra: GOS på onsdag 25. mai 2022, klokken 23:17
Sitat fra: Klykken på onsdag 25. mai 2022, klokken 14:00
2021 har generelt litt mindre støydemping, som isolering her og der som har kommet til, mangler doble glass bak, mangler hattehylle og sikkert mer jeg ikke husker. Teknologisk har 2022 fått ny prosessor i MCU. Fra Intel Atom til AMD Ryzen (som er fullblods gamingprosessor med et heftig integrert skjermkort).

LR fra may 2022 har vel ikke doble glass bak. Det er kun Performance fra mai 2022 som har dette (smat hattehylle). Selv Tesla her i Norge vet ikke om neste batch med LR  fra Kina kommer med doble glass bak (og hattehylle) eller ei

2022 LR som kom i mars(?) hadde doble glass bak men ingen hattehylle.

Sikker?

Tesla kar som ringte meg i går for å si at jeg måtte ta i mot bilen neste gang jeg ble marchet for å få beholde gammel pris, sa st set var usikkert om de neste fra Kina ville få det eller ei.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

ruslebiff

Sitat fra: GOS på onsdag 25. mai 2022, klokken 23:17
Sitat fra: Klykken på onsdag 25. mai 2022, klokken 14:00
2021 har generelt litt mindre støydemping, som isolering her og der som har kommet til, mangler doble glass bak, mangler hattehylle og sikkert mer jeg ikke husker. Teknologisk har 2022 fått ny prosessor i MCU. Fra Intel Atom til AMD Ryzen (som er fullblods gamingprosessor med et heftig integrert skjermkort).

LR fra may 2022 har vel ikke doble glass bak. Det er kun Performance fra mai 2022 som har dette (smat hattehylle). Selv Tesla her i Norge vet ikke om neste batch med LR  fra Kina kommer med doble glass bak (og hattehylle) eller ei

Doble glass bak fra Q1 leveransene på MIC TMYLR

Contango

Tesla er fascinerende hemmelighetsfulle med specs på bilene. Tror de ansatte selv må lese på Elbilforum hva de siste utgavene har.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

turfsurf

Sitat fra: Contango på torsdag 26. mai 2022, klokken 08:20
Tesla er fascinerende hemmelighetsfulle med specs på bilene. Tror de ansatte selv må lese på Elbilforum hva de siste utgavene har.
Tror egentlig ikke de prøver å være hemmelighetsfulle, men har ikke så klart skille når de gjør mindre endringer. De bare endrer på ting når de gjør det. Så da kan det i perioder komme biler med forskjellig spec, og så blir det litt tilfeldig hva man får etter hvilken bil man blir matchet med.

Kan være litt frustrerende for oss forbrukere...
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Contango

Det var ikke en 100% seriøs kommentar fra min side 😊 men er helt enig i kommentaren din om frustrerende for oss forbrukere. Med så mange fabrikker og med en målsetting om like biler må det være en koordinering som de kunne delt i alle fall i etterkant. Kunne vært ganske greit å ha en oversikt over modellendringer. Man må jo ha professorat i Tesla for å eksvs vite hva man får/skal se etter på bruktbiler. Er kanskje egentlig en viktig oppgave for en Tesla klubb når ikke Tesla selv deler informasjonen.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

S4e

Sitat fra: Contango på torsdag 26. mai 2022, klokken 09:01
Det var ikke en 100% seriøs kommentar fra min side 😊 men er helt enig i kommentaren din om frustrerende for oss forbrukere. Med så mange fabrikker og med en målsetting om like biler må det være en koordinering som de kunne delt i alle fall i etterkant. Kunne vært ganske greit å ha en oversikt over modellendringer. Man må jo ha professorat i Tesla for å eksvs vite hva man får/skal se etter på bruktbiler. Er kanskje egentlig en viktig oppgave for en Tesla klubb når ikke Tesla selv deler informasjonen.
De er sikkert redd for "Osborn" effekten - at folk vil utsette leveranser for stadig å vente på en ny liten forbedring.
Men de kunne gått informert om forbedringer når alle nye biler blir levert med denne.
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

Electric cars in Norway

#88
S4e  :+1:
Enig! Den Osborn" effekten er lei for mange.... og apropo utrykk..motsatt....FOMO gjelder også for mange andre.  Både i bilverden som på børsen  ;)  stakkars de det gjelder som havner i slike situasjoner.

Barid Bel

For å komme med ennå en personlig erfaring; jeg testet LR (tidlig utgave, lav nyttelast) på mandag og P på fredag. LR bare kjørte jeg lett rundt i nabolaget uten å planlegge noe spesielt, mens P tok jeg gjennom Kobbervikdalen i Drammen, en strekning med elendig asfalt og mange fartsdempere. Tok med meg min 65 år gamle far som komfortkontroll, da målet med testen var å velge mellom LR eller P.

Vi opplevde begge bilen som ganske lik LR på komfort. Den er noe stivere som forventet, men håndterer ujevn vei og fartsdempere bra og føles komfortabel å kjøre. Jeg skal være litt forsiktig med å si noe om støy siden det var en annen vei enn vi testet LR, og det var mye vind, men det opplevdes som ganske det samme, muligens litt mer støy i P. En overraskelse var at setene i P føles veldig annerledes enn de som var i LR* - som tidligere nevnt mer støtte på sidene, men også hardere.

*Er de hvite setene annerledes enn de sorte til vanlig?

Når alt er sagt og tenkt så endte jeg opp med å bestille en P :+1:
Kia e-Niro MY21
Tesla Model Y Performance forhåpentligvis 2022
Backend dev

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA