Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Keramisk coating

Startet av ndrsone, torsdag 28. april 2022, klokken 08:58

« forrige - neste »

ndrsone

Hei,

Får en svart TMYLR i Juli, og som de fleste vet så er denne fargen noe av det værste med tank på riper.
PPF er uaktuelt både pga pris, og fordi man må dekke kostnaden for ny selv dersom verkstedet må ta den av ifb reperasjoner osv.

Jeg har i den forbindelse sett at folk snakker varmt om kermaisk coating, og jeg har noen spørsmål:

1. Er det enkelt å gjøre selv?
2. Bør jeg polere bilen først - selv når den er helt ny?
3. Kan/bør jeg polere bilen periodisk, selv med denne coatingen på?
4. Hvis jeg kan polere, bør jeg være forsiktig/droppe enkelte midler som avfetting osv?
5. Hvor lenge varer den realistisk? Ser leverandør reklamerer med 2 år


Det er denne jeg har sett på https://avalonking.com/shop/ceramic-coating/armor-shield-ix-diy-kit/.


Takk på forhånd.

Klykken

#1
1. Det er enkelt å legge, men fort gjort å gjøre feil. Ha feil forhold (for fuktig, støvete etc), for kort herdetid, for lenge mellom påføring og buffing, for grove mikrofiberkluter, og ikke nok MF-kluter (du trenger en del av disse). Du må ha garasje for å legge coating, og det bør være lav fuktighet og et sted mellom 15-20C.

2. Ja, det bør du. Og da med maskin. Det du forsegler er lakkens tilstand og hvis det er urenheter (som metallpartikler, asfalt etc) vil dette bli forseglet under coatingen. Er det riper vil det selvfølgelig synes under coatingen. Du må ha godt lys når du holder på, og gjerne et spotlys som emulerer sol for å se etter hologrammer og imperfeksjoner som kan dukke opp etter polering.

3. Hvis du tenker å legge ny coating, så polerer du. Evt at coatingen har mistet effekten (etter et år eller mer, avhengig av type), eller at bilen har fått skader som må poleres.

4. Usikker på hva du mener, men bilen bør være kjemisk ren før polering og "helt uten urenheter" som det heter. Hvis ikke drar du med deg dritten i poleringspadden og lager mer ugagn enn å fikse.
Hvis du tenker etter at coatingen er lagt så må du selvfølgelig vaske den som vanlig etter at herdetid er over. Den blir fortsatt skitten, men skitten skal ikke sitte like godt som hvis den ikke hadde denne coatingen. Du bør ikke polere bilen etter coating, som nevnt i pkt 3.

5. Det kommer an på veldig mange faktorer hvor lenge den varer, bl.a. faktorene i pkt 1. Jeg kjenner ikke til typen, men i og med at den er noe alle kan kjøpe så ville jeg ikke forventet mer enn et par år. Kan imidlertid friskes opp underveis med topcoating som sprayes på og buffes/spyles av. F.eks for å få tilbake den hydrofobiske effekten (få den vannavstøtende igjen). Gyeon Wetcoat kan f.eks benyttes til slikt. Evt såpa fra Gyeon som heter Bathe+.

EDIT:
Sjekk ut detailersclub.no og forumet der. Og se litt youtube-filmer om hvordan det gjøres. Viktigst er at du blir fornøyd selv! :)
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

ndrsone

Sitat fra: Klykken på torsdag 28. april 2022, klokken 09:10
1. Det er enkelt å legge, men fort gjort å gjøre feil. Ha feil forhold (for fuktig, støvete etc), for kort herdetid, for lenge mellom påføring og buffing, for grove mikrofiberkluter, og ikke nok MF-kluter (du trenger en del av disse). Du må ha garasje for å legge coating, og det bør være lav fuktighet og et sted mellom 15-20C.

2. Ja, det bør du. Og da med maskin. Det du forsegler er lakkens tilstand og hvis det er urenheter (som metallpartikler, asfalt etc) vil dette bli forseglet under coatingen. Er det riper vil det selvfølgelig synes under coatingen. Du må ha godt lys når du holder på, og gjerne et spotlys som emulerer sol for å se etter hologrammer og imperfeksjoner som kan dukke opp etter polering.

3. Hvis du tenker å legge ny coating, så polerer du. Evt at coatingen har mistet effekten (etter et år eller mer, avhengig av type), eller at bilen har fått skader som må poleres.

4. Usikker på hva du mener, men bilen bør være kjemisk ren før polering og "helt uten urenheter" som det heter. Hvis ikke drar du med deg dritten i poleringspadden og lager mer ugagn enn å fikse.
Hvis du tenker etter at coatingen er lagt så må du selvfølgelig vaske den som vanlig etter at herdetid er over. Den blir fortsatt skitten, men skitten skal ikke sitte like godt som hvis den ikke hadde denne coatingen. Du bør ikke polere bilen etter coating, som nevnt i pkt 3.

5. Det kommer an på veldig mange faktorer hvor lenge den varer, bl.a. faktorene i pkt 1. Jeg kjenner ikke til typen, men i og med at den er noe alle kan kjøpe så ville jeg ikke forventet mer enn et par år. Kan imidlertid friskes opp underveis med topcoating som sprayes på og buffes/spyles av. F.eks for å få tilbake den hydrofobiske effekten (få den vannavstøtende igjen). Gyeon Wetcoat kan f.eks benyttes til slikt. Evt såpa fra Gyeon som heter Bathe+.

Takk for raskt svar!
Antar at konsekvensen av å gjøre feil ikke er mer katastrofal enn at du får et dårligere resultat/glans/beskyttelse.
Det er vel ikke slik at man får tydelige ugjevnheter osv i lakken, slik at den ser værre ut enn før du begynte?
Jeg er ganske uerfaren på emnet, men er jo en del youtube guider.

Klykken

Neida, man får bare en litt arbeidsom poleringsjobb på de panelene som evt blir dårlig og kan gjøre jobben på nytt igjen på de/det panelet igjen hvis man ikke blir fornøyd. Og for dårlig/feil forarbeid forringer holdbarheten selvsagt. Men nå vet jeg ikke hvordan coatingen du har sett på er i både bruk/påføring og holdbarhet. Er vanlig forbrukervare som man får kjøpt over disk, så ville som sagt ikke forventet allverdens fra denne, og at den er tilgivende og lett i bruk ved påføring. Men er nok grei nok til å få litt erfaring og evt bli bitt av basillen :)

Sjekk som sagt ut detailersclub.no. Er mye god informasjon der om alt fra vask til coating og reperasjon av lakk etc. :)
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

markusthorsen

Jeg betalte 6-7000 for coating ifjor høst og etter den første vinteren så er jeg veldig i tvil om hvorvidt det var verdt det. Føler det er minimalt med forskjell på coating og vanlig polering + jevnlig vask/spyling av bilen. Har 3 kids så riper har vi også fått, selv om jeg aldri forventet at coatingen skulle beskytte mot dette. Når det er sagt så var bilen sabla shiny i etterkant av coatingen, men det blir den jo av vanlig polering og jevnlig vask også!

Så med mindre dette er et passion prosjekt og du koser deg med å teste ut å legge coating, så tror jeg at jeg ville ha spart meg strevet:)

Sent from my BE2029 using Tapatalk


ndrsone

#5
Sitat fra: markusthorsen på torsdag 28. april 2022, klokken 11:00
Jeg betalte 6-7000 for coating ifjor høst og etter den første vinteren så er jeg veldig i tvil om hvorvidt det var verdt det. Føler det er minimalt med forskjell på coating og vanlig polering + jevnlig vask/spyling av bilen. Har 3 kids så riper har vi også fått, selv om jeg aldri forventet at coatingen skulle beskytte mot dette. Når det er sagt så var bilen sabla shiny i etterkant av coatingen, men det blir den jo av vanlig polering og jevnlig vask også!

Så med mindre dette er et passion prosjekt og du koser deg med å teste ut å legge coating, så tror jeg at jeg ville ha spart meg strevet:)

Sent from my BE2029 using Tapatalk

Ble litt i tvil nå, hehe.
Litt off topic, noen tips ang kids og denne bilen? Har sett anbefalninger om å få matter under barnesetene, og en folie i dørkarmen der de går inn og ut.

geear

1. Med fare for å ta feil her, så virker det som trådstarter blander polering og voksing. Du kan ikke legge voks før keramisk coating, bilen skal poleres (rubbes ned for å få bilen helt feil/ripefri) før coating, og så avfettes det slik at lakken er helt fri for kjemikalier før du legger coatingen. Og ja, du kan (men må ikke) legge voks over det meste av keramisk coating, men du må sjekke kompatibilitet mellom produktene som brukes. Det bør også brukes såpe og andre kjemikalier som er "OK" for den coatingen du velger. Det går å polere forsiktig om du får en ripe eller lignende, men coatingen er typisk bare noen mikrometer tykk, mye tynnere enn lakken, og du går svært fort gjennom coatingen hvis du polerer (polere innebærer å bruke slipemidler for å hente opp glans og fjerne riper).

2. Med så lite kunnskap bør man IKKE legge keramisk coating selv. Ut fra hva TS skriver kan nok jeg mer om dette selv, men jeg betaler allikevel heller 11-13k for å få det gjort. Jeg var hos en proff detailer (med egen bil) da en mekaniker fra Bavaria kom med en BMW X3 som eier hadde prøvd å legge keramisk coating kjøpt på nettet selv, og hele bilen (inkludert vinduer!!) var ØDELAGT. Alt var stripete og matt, omtrent som å se gjennom en colabunn. Klargjørerne hos Bavaria hadde jobbet lenge med å bare få frontruta god nok til at de kunne kjøre bilen noen kilometer til detailereren, for en vurdering. Han var krystallklar i at det ikke ga noen kost-nytte å gjøre et forsøk engang, og at her var det hellakkering til 70-80 000,- som gjaldt, så dette ble en dyr fornøyelse. Videre dialog gikk på om det lot seg gjøre å få dette dekket av forsikring, eller om eier måtte ta kosten selv. Problemet med å polere det bort var at det var så ujevnt at man ville gå gjennom coatingen noen steder å begynne å polere/slipe på lakken før de høye nivåene var borte, og med hardere coating enn lakk ville dette fort bli svært vanskelig/umulig å få vellykket resultat på.

3. Har sort bil uten coating, fordi jeg ville prøve uten, etter å ha hørt så mange skrekkhistorier, og ja, det blir forferdelige mye raskere riper på denne, enn forrige Tesla med coating. Etter tre år med Modesta BC-04 coating var forrige bil strøken, selv svært lite vaskeriper/swirls (av typen man kun ser i spesiallys). Denne ser forferdelig ut i den type lys bare etter syv måneder. Venter på ny bil som er helt identisk (bare P), og kommer til å levere den inn til detailer for Modesta BC-05 coating med en gang jeg får den (jobb til ca. 13k). Blir iallfall svært enkelt å sammenligne og se effekten denne gangen.

ndrsone

#7
Sitat fra: geear på torsdag 28. april 2022, klokken 12:51
1. Med fare for å ta feil her, så virker det som trådstarter blander polering og voksing. Du kan ikke legge voks før keramisk coating, bilen skal poleres (rubbes ned for å få bilen helt feil/ripefri) før coating, og så avfettes det slik at lakken er helt fri for kjemikalier før du legger coatingen. Og ja, du kan (men må ikke) legge voks over det meste av keramisk coating, men du må sjekke kompatibilitet mellom produktene som brukes. Det bør også brukes såpe og andre kjemikalier som er "OK" for den coatingen du velger. Det går å polere forsiktig om du får en ripe eller lignende, men coatingen er typisk bare noen mikrometer tykk, mye tynnere enn lakken, og du går svært fort gjennom coatingen hvis du polerer (polere innebærer å bruke slipemidler for å hente opp glans og fjerne riper).

2. Med så lite kunnskap bør man IKKE legge keramisk coating selv. Ut fra hva TS skriver kan nok jeg mer om dette selv, men jeg betaler allikevel heller 11-13k for å få det gjort. Jeg var hos en proff detailer (med egen bil) da en mekaniker fra Bavaria kom med en BMW X3 som eier hadde prøvd å legge keramisk coating kjøpt på nettet selv, og hele bilen (inkludert vinduer!!) var ØDELAGT. Alt var stripete og matt, omtrent som å se gjennom en colabunn. Klargjørerne hos Bavaria hadde jobbet lenge med å bare få frontruta god nok til at de kunne kjøre bilen noen kilometer til detailereren, for en vurdering. Han var krystallklar i at det ikke ga noen kost-nytte å gjøre et forsøk engang, og at her var det hellakkering til 70-80 000,- som gjaldt, så dette ble en dyr fornøyelse. Videre dialog gikk på om det lot seg gjøre å få dette dekket av forsikring, eller om eier måtte ta kosten selv. Problemet med å polere det bort var at det var så ujevnt at man ville gå gjennom coatingen noen steder å begynne å polere/slipe på lakken før de høye nivåene var borte, og med hardere coating enn lakk ville dette fort bli svært vanskelig/umulig å få vellykket resultat på.

3. Har sort bil uten coating, fordi jeg ville prøve uten, etter å ha hørt så mange skrekkhistorier, og ja, det blir forferdelige mye raskere riper på denne, enn forrige Tesla med coating. Etter tre år med Modesta BC-04 coating var forrige bil strøken, selv svært lite vaskeriper/swirls (av typen man kun ser i spesiallys). Denne ser forferdelig ut i den type lys bare etter syv måneder. Venter på ny bil som er helt identisk (bare P), og kommer til å levere den inn til detailer for Modesta BC-05 coating med en gang jeg får den (jobb til ca. 13k). Blir iallfall svært enkelt å sammenligne og se effekten denne gangen.

Du har rett i at jeg kan blande en del begreper osv, jeg er helt ny på dette og drukner helt i all info og bekreper som står om bilhold. I mitt hode trodde jeg voks = det man påfører for polering. Kanskje du kunne hjelpe meg med et par spørsmål og begreper som jeg er usikker på?

1. Det du mener er at voksing er prosessen der man fører på "middelet", og polering er det man gjør for å gni det inn i lakken, feks ved maskin?
2. Når folk snakker om voks, så er det utelukkende i forbindelse med polering?
3. Er "å buffre" prosessen hvor man tørker av denne "voksen" etter polering?
4. Bør man polere med ulik grovhet på polerings "puten" også på ny bil? Altså først groves, så finere og finere.
Eller er dette kun om man har dypere riper og at de finere putene ikke tar disse så godt?
5. Disse ripene på den svarte bilen din, kunne polering rettet opp dette? I såfall så kan jeg leve med at det er litt mer jobb med en svart bil. De er så mye finere etter min mening.

Jeg er nesten helt "naken" på dette temaet så beklager grunnleggende spørsmål  8)
Også må jeg si at mitt inntrykk nå er at denne coatingen ikke er verdt pengene, da jeg leser at både snø/is og enkelte kjemikalier fjærner denne, og at den ikke varer i nærheten av det som blir lovet.

Handyman

RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)


Handyman

RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Klykken

#11
Sitat fra: ndrsone på torsdag 28. april 2022, klokken 14:02
Du har rett i at jeg kan blande en del begreper osv, jeg er helt ny på dette og drukner helt i all info og bekreper som står om bilhold. I mitt hode trodde jeg voks = det man påfører for polering. Kanskje du kunne hjelpe meg med et par spørsmål og begreper som jeg er usikker på?

1. Det du mener er at voksing er prosessen der man fører på "middelet", og polering er det man gjør for å gni det inn i lakken, feks ved maskin?
2. Når folk snakker om voks, så er det utelukkende i forbindelse med polering?
3. Er "å buffre" prosessen hvor man tørker av denne "voksen" etter polering?
4. Bør man polere med ulik grovhet på polerings "puten" også på ny bil? Altså først groves, så finere og finere.
Eller er dette kun om man har dypere riper og at de finere putene ikke tar disse så godt?
5. Disse ripene på den svarte bilen din, kunne polering rettet opp dette? I såfall så kan jeg leve med at det er litt mer jobb med en svart bil. De er så mye finere etter min mening.

Jeg er nesten helt "naken" på dette temaet så beklager grunnleggende spørsmål  8)
Også må jeg si at mitt inntrykk nå er at denne coatingen ikke er verdt pengene, da jeg leser at både snø/is og enkelte kjemikalier fjærner denne, og at den ikke varer i nærheten av det som blir lovet.

1. Voks er beskyttelse av jobben som er gjort i forkant (vask og polering). Også omtalt som Last Step Product, LSP.
2. Man MÅ ikke polere bilen før man legger voks, men det gir absolutt penest resultat.
3. Buffing, eller tørke av, er å fjerne overflødige rester av produkt lagt på bilen. Når man har polert et område på bilen vil det være et slør av oljer osv igjen, som man tørker bort det meste av med en fin og ren mikrofiberklut. Samme gjelder voks og annen beskyttelse. Overflødig produkt som tørkes vekk, altså.
4. Grovhet på poleringsmiddel og grovhetsgrad på pute på maskin er en vurderingssak. Som nybegynner bør man trå litt varsomt, men på en ny bil er det som oftest ikke nødvendig å gå på med "hard skyts" og grove produkter. Det kommer helt an på klargjøringen som er gjort i forkant egentlig.
5. Polering kan ofte kamuflere det meste. Ripene vil bli så og si usynlige, såfremt de ikke har gått gjennom klarlakk og ned til farge/grunning.

Anbefaler å lese deg opp gjennom linkene over her og se om det er noe du ønsker å begi deg utpå. For min del startet jeg i det små og kjøpte en nybegynnerpakke hos en bilpleiebutikk da det så meget interessant ut, og at jeg hadde tilstrekkelig med tid (dager i strekk). Handler en del hos bilnerden.no, som har fine pakker som inneholder det meste av det du trenger av produkter. Det må påregnes litt "prøving og feiling" i starten, men når man får det til er det meget tilfredsstillende. :)
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

geear

Her hadde det kommet et svar mens jeg skrev, men poster allikevel:

Har ikke sjekket guidene som er linket til på DCN, men polering er først og fremst forarbeidet før man vokser/sealer. En typisk prosess er i veldig grove trekk avfetting, vask, maskere opp lister og detaljer med teip, finne frem en kuttepad på roterende maskin og bruke et grovt rubbemiddel (jeg starter med en ullpad og Menzerna 1000), og går over alle større riper/merker/swirls etc. og sliper rett og slett ned lakken, så fjerner du alt slipemiddel, og kjører neste pass med finere slipepasta (jeg bruker Menzerna 2500) og gjerne en annen type pad, ny runde med rengjøring og bruk veldig godt lys (gjerne også en håndholdt sterkt LED-lykt som du kan holde i forskjellige vinkler for å se vaskeriper osv.), så kjøres gjerne et siste pass med veldig fin pasta for å få den glassklare finishen (jeg kjører Menzerna 3800). Er du ikke fornøyd når du inspiserer på de forskjellige stadiene så kjører du hardere over (mer pasta og/eller lenger på ett sted). Jeg kjører tre pass, og er som regel happy med det. Men vær obs på at du kan gå gjennom hele lakken og ned til grunningen, så det er ikke bare-bare. Selvopplevd, på godt og vondt. Du kan få kjøpt måleutstyr for å måle lakktykkelsen så du har litt bedre kontroll.

Voksen/coatingen/sealingen som legges til slutt er for å forsegle poleringsjobben du har gjort, og bevare finishen en stund.

PS: Jeg er nybegynner i dette.

markusthorsen

#13
Sitat fra: ndrsone på torsdag 28. april 2022, klokken 12:27
Sitat fra: markusthorsen på torsdag 28. april 2022, klokken 11:00
Jeg betalte 6-7000 for coating ifjor høst og etter den første vinteren så er jeg veldig i tvil om hvorvidt det var verdt det. Føler det er minimalt med forskjell på coating og vanlig polering + jevnlig vask/spyling av bilen. Har 3 kids så riper har vi også fått, selv om jeg aldri forventet at coatingen skulle beskytte mot dette. Når det er sagt så var bilen sabla shiny i etterkant av coatingen, men det blir den jo av vanlig polering og jevnlig vask også!

Så med mindre dette er et passion prosjekt og du koser deg med å teste ut å legge coating, så tror jeg at jeg ville ha spart meg strevet:)

Sent from my BE2029 using Tapatalk

Ble litt i tvil nå, hehe.
Litt off topic, noen tips ang kids og denne bilen? Har sett anbefalninger om å få matter under barnesetene, og en folie i dørkarmen der de går inn og ut.
Hehe, ja jeg har kjøpt mye snadder til bilen for å barnesikkre den så godt som mulig! Alt er kjøpt fra AliExpress, så om du får bil i juli så ville jeg bestilt nå slik du vet at alt er på plass i forkant

Det meste går igrunn ut på å beskytte utsatte flater slik at man kan selge bilen igjen uten at det ser ut som en krigssone mtp riper og slitasje!

Bare å spørre hvis du har spm:)

Ser at bildene er veldig dårlig oppløsning, så sikkert vanskelig å se, så her er linker:

https://a.aliexpress.com/_mPOh13g

https://a.aliexpress.com/_mNXpCX8

https://a.aliexpress.com/_m073l82

https://a.aliexpress.com/_mL5wazC

https://a.aliexpress.com/_msrD0WE

https://a.aliexpress.com/_mOJHthy

https://a.aliexpress.com/_msTkiSi

Jeg gikk for matt svart på alt slik det ser mer eller mindre OEM ut. Glemmer ofte at jeg har de ulike tingene :)



Sent from my BE2029 using Tapatalk

Handyman

Sitat fra: markusthorsen på torsdag 28. april 2022, klokken 17:17
Sitat fra: ndrsone på torsdag 28. april 2022, klokken 12:27
Sitat fra: markusthorsen på torsdag 28. april 2022, klokken 11:00
Jeg betalte 6-7000 for coating ifjor høst og etter den første vinteren så er jeg veldig i tvil om hvorvidt det var verdt det. Føler det er minimalt med forskjell på coating og vanlig polering + jevnlig vask/spyling av bilen. Har 3 kids så riper har vi også fått, selv om jeg aldri forventet at coatingen skulle beskytte mot dette. Når det er sagt så var bilen sabla shiny i etterkant av coatingen, men det blir den jo av vanlig polering og jevnlig vask også!

Så med mindre dette er et passion prosjekt og du koser deg med å teste ut å legge coating, så tror jeg at jeg ville ha spart meg strevet:)

Sent from my BE2029 using Tapatalk

Ble litt i tvil nå, hehe.
Litt off topic, noen tips ang kids og denne bilen? Har sett anbefalninger om å få matter under barnesetene, og en folie i dørkarmen der de går inn og ut.
Hehe, ja jeg har kjøpt mye snadder til bilen for å barnesikkre den så godt som mulig! Alt er kjøpt fra AliExpress, så om du får bil i juli så ville jeg bestilt nå slik du vet at alt er på plass i forkant

Det meste går igrunn ut på å beskytte utsatte flater slik at man kan selge bilen igjen uten at det ser ut som en krigssone mtp riper og slitasje!

Bare å spørre hvis du har spm:)

Ser at bildene er veldig dårlig oppløsning, så sikkert vanskelig å se, så her er linker:

https://a.aliexpress.com/_mPOh13g

https://a.aliexpress.com/_mNXpCX8

https://a.aliexpress.com/_m073l82

https://a.aliexpress.com/_mL5wazC

https://a.aliexpress.com/_msrD0WE

https://a.aliexpress.com/_mOJHthy

https://a.aliexpress.com/_msTkiSi

Jeg gikk for matt svart på alt slik det ser mer eller mindre OEM ut. Glemmer ofte at jeg har de ulike tingene :)



Sent from my BE2029 using Tapatalk
Bilen blir jo sende ut som en taxi i sør-amerika! Hver sin smak.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA