Hva finnes av orginale VW dekk til GTX?

Startet av MaxLevel, ons 27. apr 2022, kl. 11:36

« forrige - neste »

MaxLevel

Jeg har gjort litt undersøkelser angående dette med vinterdekk. Har sett så mye forskjellig for GTX. Loen, Hamar, Drammen og mange andre navn på felger som følger med GTX'ene. Er det noen som vet hva som er orginalt VW og hva VW anbefaler?

Jeg ringte VW og de satt meg til Møller Bil. Der var de veldig på Loen med pirelli dekk. De snakket også om Continental og Goodyear, men de var visstnok ikke like bra som Pirelli.

Finnes det noen andre alternativer som er orginalt fra VW? Jeg spurte om det finnes noe oversikt over dette på nettsiden noe sted, men det eneste jeg fant var en PDF med ID4 prislisten hvor det var listet opp noen lanseringspakker. Alt var Loen dekk. Det må vel finnes flere orginale VW dekk enn bare Loen?

Takk på forhånd for svar  :+1:

ENTO

Nå er det ikke Loen som er noe dekknavn. Loen er navnet på felgen, som igjen blir levert med forskjellige dekkmerker som Pirelli,Continental,Nokian. Ved min bestilling av lanseringspakke Loen sort felg 20'' stod det Nokian, men fikk Continental som er helt ok.

El-inor

Sitat fra: MaxLevel på ons 27. apr 2022, kl. 11:36
Jeg har gjort litt undersøkelser angående dette med vinterdekk. Har sett så mye forskjellig for GTX. Loen, Hamar, Drammen og mange andre navn på felger som følger med GTX'ene. Er det noen som vet hva som er orginalt VW og hva VW anbefaler?

Jeg ringte VW og de satt meg til Møller Bil. Der var de veldig på Loen med pirelli dekk. De snakket også om Continental og Goodyear, men de var visstnok ikke like bra som Pirelli.

Finnes det noen andre alternativer som er orginalt fra VW? Jeg spurte om det finnes noe oversikt over dette på nettsiden noe sted, men det eneste jeg fant var en PDF med ID4 prislisten hvor det var listet opp noen lanseringspakker. Alt var Loen dekk. Det må vel finnes flere orginale VW dekk enn bare Loen?

Takk på forhånd for svar  :+1:

MaxLevel - ikke akkurat max level på dine dekk/felg-kunnskaper forstår vi, men derfor flott at du spør.

- Loen, Hamar etc. er navnene på de forskjellige (originale) felg-designene som VW leverer bilene med. Loen er altså ikke et dekk, men en felg.

- ingen dekk er "orginale VW dekk". Alle bilprodusenter kjøper inn og leverer dekk fra flere velrennomerte dekkprodusenter som Pirelli, Goodyear, Continental med flere. For å finne ut hvilket vinterdekk som dekker ditt behov best bør du søke opp uavhengige dekktester, og ikke spørre en leverandør som gjerne anbefaler deg det han har mest av på lager eller har best margin på.

Lykke til!
- BMW 2-serie Active Tourer, hybrid - solgt
- Tesla Model 3, mars 2019 - solgt
- Tesla Model 3, juni 2019 - solgt
- VW ID.4 GTX, juni 2022 - solgt
- Nissan Ariya e-4FORCE Evolve - levert 10.03.23

Trond.m

Sitat fra: ENTO på ons 27. apr 2022, kl. 17:06
Nå er det ikke Loen som er noe dekknavn. Loen er navnet på felgen, som igjen blir levert med forskjellige dekkmerker som Pirelli,Continental,Nokian. Ved min bestilling av lanseringspakke Loen sort felg 20'' stod det Nokian, men fikk Continental som er helt ok.
Tror du bør være glad for at du fikk Continental. Da slipper du den karakteristiske (u)lyden som mønsteret på Hakkapeliitta R3 SUV dekkene gir.
Men bortsett fra at de gir litt mer støy, så gir Nokian dekkene gode vinteregenskaper.

MaxLevel

Takk for svar alle sammen og takk for gode tips :)

Det gikk tydeligvis litt fort i svingene da jeg skrev innlegget. Jeg er ikke HELT blank på dekk, felger etc, men det er helt riktig El-inor at det ikke er noe max level kunnskaper om bilhjul i dette huset ;)

Jeg regner med at det blir 20" Loen felger og piggfrie dekk, må bare finne ut hvilken dekktype det blir. De fleste som jeg har pratet med sier Pirelli er et bra valg, men jeg regner med at Continental eller Nokian fungerer like bra.

Finnes det noe side hvor man kan lese seg litt opp på hvilke dekktyper som støyer mye, hvilke som har best veigrep under forskjellige forhold? Har sett noen tester på dette, men da er ofte ikke alle dekktypene inkludert i testen.

Trond.m - dumt spørsmål, men hva er R3 dekk?

Kjell Salvigsen

Sitat fra: MaxLevel på lør 30. apr 2022, kl. 10:14
Takk for svar alle sammen og takk for gode tips :)

Det gikk tydeligvis litt fort i svingene da jeg skrev innlegget. Jeg er ikke HELT blank på dekk, felger etc, men det er helt riktig El-inor at det ikke er noe max level kunnskaper om bilhjul i dette huset ;)

Jeg regner med at det blir 20" Loen felger og piggfrie dekk, må bare finne ut hvilken dekktype det blir. De fleste som jeg har pratet med sier Pirelli er et bra valg, men jeg regner med at Continental eller Nokian fungerer like bra.

Finnes det noe side hvor man kan lese seg litt opp på hvilke dekktyper som støyer mye, hvilke som har best veigrep under forskjellige forhold? Har sett noen tester på dette, men da er ofte ikke alle dekktypene inkludert i testen.

NAF /Motor tester av vinterdekk har informasjon om dekkstøy også. Jeg har kjørt id4 mye på langtur med både nokian og continental og begge er stort sett støysvake dekk. Nokian skiller seg desverre litt negativt ut på vinterdekk da de har en karakteristisk ulyd i enkelte hastigheter, noe mange eiere bekrefter. Ellers er nokian meget gode dekk. Jeg foretrekker continental fordi elbil er så stille og har ingen motorlyd mm som kamuflerer ulyd
2 e-golf 2016, begge solgt
Audi e-tron 55 solgt
Vw id4 first max mars 21 solgt
Kia E-Niro 64 kWh 2020-21 mod. solgt
Nissan Leaf 2018 mod. FAMILIEBIL NR. 1-spareprosjekt 24/25
Porsche Panamera 4 e-hybrid 2017/18 mod. solgt
BMW M2 2017 mod. Solgt
På elbil jakt i løpet av 2024/25

MaxLevel

Sitat fra: Kjell Salvigsen på lør 30. apr 2022, kl. 10:57

NAF /Motor tester av vinterdekk har informasjon om dekkstøy også. Jeg har kjørt id4 mye på langtur med både nokian og continental og begge er stort sett støysvake dekk. Nokian skiller seg desverre litt negativt ut på vinterdekk da de har en karakteristisk ulyd i enkelte hastigheter, noe mange eiere bekrefter. Ellers er nokian meget gode dekk. Jeg foretrekker continental fordi elbil er så stille og har ingen motorlyd mm som kamuflerer ulyd

Supert! Takk for god info Kjell  :+1: Da skal jeg hvertfall styre unna Nokian dekk, også får jeg se litt på de testene du nevnte.

Trond.m

Sitat fra: MaxLevel på lør 30. apr 2022, kl. 10:14
Hei, R3 et bare navn /generasjon på Nokian dekket. R3 ble lansert etter R2. Hakkapeliitta R3 SUV heter vel det dekket jeg fikk levert på Loen 19» felg.

https://www.nokiantyres.no/vinterdekk/nokian-hakkapeliitta-r3

MaxLevel

Sitat fra: Trond.m på lør 30. apr 2022, kl. 14:48
Hei, R3 et bare navn /generasjon på Nokian dekket. R3 ble lansert etter R2. Hakkapeliitta R3 SUV heter vel det dekket jeg fikk levert på Loen 19» felg.

https://www.nokiantyres.no/vinterdekk/nokian-hakkapeliitta-r3

Ahhh ok, da er jeg med. Takk igjen for svar  :+1:

Trond.m

Trond.m

Det er vel ikke overraskende at en tung bil som dette vil få betydelig dårligere kjøreegenskaper med piggfrie vinterhjul uansett merke. Har ikke tenkt på at den blir ekstremt dårlig med Nokian Hakka R3 SUV. Det kan være at de er har noe større stabilitet enn Continental Viking Contact, og da er litt ekstra rulkestøy en liten pris å betale. Noen som har erfaring med både Nokian og Continental på id.4 GTX ?

Olemann

Har bare kjørt den med Conti, og det er som beskrevet i annen tråd ikke noe å skryte av.  Vurderte bytte bil pga. dette, men tvang meg til å vente til sommer kom på.
Rett nok 19" på Conti VC og 20" på Pirelli sommer, men med det siste ble bilen bra.  Conti er topp på framkommelighet, men passer ikke denne bilen om man ønsker kjøreegenskaper. Hva som er bedre på GTX aner jeg ikke, men har kjørt Conti på andre biler og ikke opplevd problemet så markant.
Kan kanskje skyldes 19" eller også at jeg er sjeldent kresen eller en kombo, men med 20" Pirelli sommer ble bilen en helt annen.

Sitat fra: Trond.m på søn 01. mai 2022, kl. 08:03
Det er vel ikke overraskende at en tung bil som dette vil få betydelig dårligere kjøreegenskaper med piggfrie vinterhjul uansett merke. Har ikke tenkt på at den blir ekstremt dårlig med Nokian Hakka R3 SUV. Det kan være at de er har noe større stabilitet enn Continental Viking Contact, og da er litt ekstra rulkestøy en liten pris å betale. Noen som har erfaring med både Nokian og Continental på id.4 GTX ?

ENTO

Jo ,men husk med 19'' dekk på vinterhjul får du en høyere profil enn med 20'' hjul. Det virker inn på stabiliteten både sideveis og fremover. ( mer gummi som gir etter). Hadde 20'' vinterhjul med Conti og 21'' sommerhjul med Bridgestone som jeg var veldig fornøyd med på min ID4 1st MAX. ( den er solgt og GTX i bestilling).

Olemann

Absolutt klar over forskjellen på profilhøyde på disse, kjørt med Conti på flere biler tidligere, med høyere profil enn dette, og ingen har vært så elendige når det gjelder kjøreegenskaper på bilen som disse på GTX'en.
Årsaken er sikkert sammensatt, der bilens vekt, gummitype og profilhøyde har mye å si, og ikke minst mine krav til bilen.  Men igjen, overrasket over hvor dårlig dette var, og glad jeg ventet med å selge bilen til sommerhjulene var på.  Det var jo ikke bilens feil, dette.

Sitat fra: ENTO på søn 01. mai 2022, kl. 16:29
Jo ,men husk med 19'' dekk på vinterhjul får du en høyere profil enn med 20'' hjul. Det virker inn på stabiliteten både sideveis og fremover. ( mer gummi som gir etter). Hadde 20'' vinterhjul med Conti og 21'' sommerhjul med Bridgestone som jeg var veldig fornøyd med på min ID4 1st MAX. ( den er solgt og GTX i bestilling).

daktari

Sitat fra: Olemann på søn 01. mai 2022, kl. 14:58
Har bare kjørt den med Conti, og det er som beskrevet i annen tråd ikke noe å skryte av.  Vurderte bytte bil pga. dette, men tvang meg til å vente til sommer kom på.
Rett nok 19" på Conti VC og 20" på Pirelli sommer, men med det siste ble bilen bra.  Conti er topp på framkommelighet, men passer ikke denne bilen om man ønsker kjøreegenskaper. Hva som er bedre på GTX aner jeg ikke, men har kjørt Conti på andre biler og ikke opplevd problemet så markant.
Kan kanskje skyldes 19" eller også at jeg er sjeldent kresen eller en kombo, men med 20" Pirelli sommer ble bilen en helt annen.

Sitat fra: Trond.m på søn 01. mai 2022, kl. 08:03
Snakker du vinter- eller sommerføre nå?

Har 20" CVC7 og de har glimrende på vinterføre for oss. Men jeg har ikke prøvd å kjøre racing på tørr asfalt med dem...

Sommerdekk gir uansett en mer kompakt følelse, det er jo bare å la fingeren bevege dekkflaten så kjenner man jo at sommerdekk er som betong mens vinterdekk er som gele. Hvis man vil ha kjøreegenskaper på tørt må man vel ha Michelin Alpine eller et annet dekk for Tyskland.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA