Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva finnes av orginale VW dekk til GTX?

Startet av MaxLevel, onsdag 27. april 2022, klokken 11:36

« forrige - neste »

Olemann

Snakker vinterføre, men på underlag som griper slik at man kjenner bilens bevegelser. På is og glatt snø kjører jeg så forsiktig at dette ikke er noe problem, på asfalt og tørre vinterveier er dette et problem. 
Ja, de er som gele disse, og antagelig er det derfor de er så gode på framkommelighet, bare man er klar over hvor annerledes (eller elendig kan det også kalles) bilen oppfører seg med disse på tørr vinterasfalt.
Går nok for UltraGrip neste gang, de er gode også på slikt vinterføre, men ikke testet dem på GTX på 19".
Hvorvidt 20" CVC7 løser problemet vet jeg ikke.   

Sitat fra: daktari på søndag 01. mai 2022, klokken 23:23
Sitat fra: Olemann på søndag 01. mai 2022, klokken 14:58
Har bare kjørt den med Conti, og det er som beskrevet i annen tråd ikke noe å skryte av.  Vurderte bytte bil pga. dette, men tvang meg til å vente til sommer kom på.
Rett nok 19" på Conti VC og 20" på Pirelli sommer, men med det siste ble bilen bra.  Conti er topp på framkommelighet, men passer ikke denne bilen om man ønsker kjøreegenskaper. Hva som er bedre på GTX aner jeg ikke, men har kjørt Conti på andre biler og ikke opplevd problemet så markant.
Kan kanskje skyldes 19" eller også at jeg er sjeldent kresen eller en kombo, men med 20" Pirelli sommer ble bilen en helt annen.

Sitat fra: Trond.m på søndag 01. mai 2022, klokken 08:03
Det er vel ikke overraskende at en tung bil som dette vil få betydelig dårligere kjøreegenskaper med piggfrie vinterhjul uansett merke. Har ikke tenkt på at den blir ekstremt dårlig med Nokian Hakka R3 SUV. Det kan være at de er har noe større stabilitet enn Continental Viking Contact, og da er litt ekstra rulkestøy en liten pris å betale. Noen som har erfaring med både Nokian og Continental på id.4 GTX ?
Snakker du vinter- eller sommerføre nå?

Har 20" CVC7 og de har glimrende på vinterføre for oss. Men jeg har ikke prøvd å kjøre racing på tørr asfalt med dem...

Sommerdekk gir uansett en mer kompakt følelse, det er jo bare å la fingeren bevege dekkflaten så kjenner man jo at sommerdekk er som betong mens vinterdekk er som gele. Hvis man vil ha kjøreegenskaper på tørt må man vel ha Michelin Alpine eller et annet dekk for Tyskland.

igniztion

Har også kjørt gjennom hele vinteren med 19" Conti VC7 og kan bekrefte at det gir en skikkelig muggen følelse på tørr asfalt. Heldigvis hadde jeg kjørt flere måneder med 21" Pirelli først, så jeg skjønte med en gang at det var dekkene som ikke var optimale for bilen.

Har prøvd en GTX med 20" VC7 og det var noe helt annet. Er spesifikt kombinasjonen VC7 og 19" som er en dårlig kombo for denne bilen. (Ikke prøvd andre merker piggfrie vinterdekk)
2021 VW ID.4 1st Max
2014 VW e-Up

Krokstein

Jeg venter fremdeles på bilen og har null personlig erfaring med vinterdekk på GTX, men er det rimelig å tolke de ulike kommentarene som at 20" vinterdekk er å foretrekke fordi det er mindre gummi og høyde på dem?
Har i utgangspunktet bestilt 19", men det kan vel endres frem til den dagen bilen skulle finne på å dukke opp.
ID.4 GTX

MaxLevel

Ifølge testen på Motor.no for 2021 så får jo faktisk VC7 den beste scoren av dekkene som ble testet. Så enten må det bli 20" med VC7, eller så blir det eventuelt noe Pirelli vinterdekk sammen med Loen 20" felgene for min del.

Takk for nyttige innspill alle sammen.

Trond.m

Sitat fra: MaxLevel på mandag 02. mai 2022, klokken 12:12
Ifølge testen på Motor.no for 2021 så får jo faktisk VC7 den beste scoren av dekkene som ble testet. Så enten må det bli 20" med VC7, eller så blir det eventuelt noe Pirelli vinterdekk sammen med Loen 20" felgene for min del.

Takk for nyttige innspill alle sammen.
Sikkert bra valg 👍. Men generelt så er det ikke alltid at «best i test» er best på en spesifikk bil med en annen dekkdimensjon enn det de har testet. Har 19 tom Nokian Hakapeliitta R3 på min bil fordi forhandleren ikke hadde noe alternativ. Har god erfaring med det, og det støyer uansett veldig mye mindre enn et piggdekk.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA