Parkerings"skader" fra bildører - Det skjer alt for ofte

Startet av Husstein, tirsdag 26. april 2022, klokken 12:21

« forrige - neste »

Klykken

Sitat fra: keepitsimple på fredag 29. april 2022, klokken 08:25
Sitat fra: filtvet på fredag 29. april 2022, klokken 07:08
På nye biler er det første bulken den verste....

Parkerte foran den lokale matbutikken og der kommer et barn syklende forbi bilen. Velter selvfølgelig og treffer siden med styret. Blir en liten bulk. Ja, hva skal man gjøre? Kjefte? Jeg ble skuffet og tok tapet.
Jeg tenker det er veldig stor forskjell på en slik hendelse og dører og vogner i P-hus. Hadde aldri gjort en sak om et barn veltet tilfeldig med en sykkel (mer enn spørre om det gikk bra).
Sitat fra: turfsurf på fredag 29. april 2022, klokken 08:16
Kjefte? Jeg ble skuffet og tok tapet.
Du tar bilde av situasjonen, spør pent om det gikk bra og om navn / tlf til mor og far, og sender de regninga.
Sistnevnte er nesten riktig. Du varsler foreldra men tar det via forsikringa hvis de ikke ønsker å betale direkte. Nå har ellers de fleste Teslaer kamera som filmer hvis Sentry Mode står på, så man vil potensielt ha film av hendelsen i tillegg.
Men nei, man bør ikke heve stemmen til hverken barn eller andre som er uheldige og "blir tatt på fersk gjerning". Det lønner seg sjeldent. :)
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

Orbit

Sitat fra: Klykken på fredag 29. april 2022, klokken 09:01
Du varsler foreldra men tar det via forsikringa hvis de ikke ønsker å betale direkte.
Forledre er ikke erstatningspliktige for slike skader som er hendelige uhell. Du kan da det via forsikringen, men det går på egen kaskoforsikring og evt tilhørende egenandel og bonustap må du ta på egen kappe.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

turfsurf

Sitat fra: Orbit på fredag 29. april 2022, klokken 09:36
Forledre er ikke erstatningspliktige for slike skader som er hendelige uhell.
Det er vel ikke helt så enkelt:

«§ 1-2.(foreldres ansvar m.v.)
1. Foreldre plikter å erstatte skade voldt av barn og ungdom under 18 år, såfremt de har latt det mangle på tilbørlig tilsyn eller på annen måte ikke har gjort det som etter forholdene er rimelig å kreve av dem for å hindre skadeforvoldelse.
2. Uansett egen skyld svarer foreldre for skade voldt forsettlig eller uaktsomt av deres barn under 18 år som de bor sammen med og har omsorgen for, med inntil 5.000 kroner for hver enkelt skadevolding.»
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Orbit

Et barn som velter på sykkel kan nok hverken regnes som "mangel på tilbørlig tilsyn" (punkt 1) eller som "forsettelig eller uaktsomt"  (punkt2).
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

geear

Som småbarnsfar må jeg si at det var ryddig fra filtvet
På nye biler er det første bulken den verste....

Parkerte foran den lokale matbutikken og der kommer et barn syklende forbi bilen. Velter selvfølgelig og treffer siden med styret. Blir en liten bulk. Ja, hva skal man gjøre? Kjefte? Jeg ble skuffet og tok tapet.
For å være helt ærlig tror jeg du valgte en god løsning. Ofte ikke verdt det å lage masse støy og surt. Tar man smellen der og da så gjør det vondt et lite øyeblikk, feilen blir fikset, og man er ferdig med det. Blir det en prosess så gjør det vondt i lang tid mens det pågår, du får gjerne ikke rettet skaden før det er avklart, det er kjipt å treffe de du har kranglet med i butikken de neste 20 årene, og så videre.

Klykken

Uansett verdt å si ifra til foreldrene, for det er deres ansvar okke som. Men ja, vurder hvor grensa går.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

Moas

I tillegg til det som er sagt her:

På Ikea så bør man alltid parkere så langt unna inngangen som mulig. Ja, det er langt å gå, men du sparer deg for svært dyre lakkskader. Stol på det!
2022 tm3 rwd
2024 Aixam E

Sandvika

Sitat fra: Klykken på fredag 29. april 2022, klokken 13:23
Uansett verdt å si ifra til foreldrene, for det er deres ansvar okke som. Men ja, vurder hvor grensa går.
Tidenes selvmotsigelse...   :)

Klykken

Sitat fra: Sandvika på fredag 29. april 2022, klokken 14:35
Sitat fra: Klykken på fredag 29. april 2022, klokken 13:23
Tidenes selvmotsigelse...   :)

Haha, kanskje. :p
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

RJK

Sitat fra: turfsurf på fredag 29. april 2022, klokken 10:27
Sitat fra: Orbit på fredag 29. april 2022, klokken 09:36
Forledre er ikke erstatningspliktige for slike skader som er hendelige uhell.
Det er vel ikke helt så enkelt:

«§ 1-2.(foreldres ansvar m.v.)
1. Foreldre plikter å erstatte skade voldt av barn og ungdom under 18 år, såfremt de har latt det mangle på tilbørlig tilsyn eller på annen måte ikke har gjort det som etter forholdene er rimelig å kreve av dem for å hindre skadeforvoldelse.
2. Uansett egen skyld svarer foreldre for skade voldt forsettlig eller uaktsomt av deres barn under 18 år som de bor sammen med og har omsorgen for, med inntil 5.000 kroner for hver enkelt skadevolding.»
Her ble det presisert at det var snakk om "hendelig uhell", så til tross for at du konkluderer motsatt vei eller vi kan gjerne si feil vei, så er du så snill og beviser det til og med... ! ;)

Som 6 eller 7-åring så var jeg så uheldig å få panikk når sykkelen min tok retning rett i hekken på naboens VW Boble. Selv sprang jeg rett hjem og gjemte meg skamfull under kjøkkenbenken. Mulig jeg i panikken hadde glemt å ta med meg sykkelen, eller han så den utenfor med lakkavskalling som og kunne sees på bilen.

Denne bobla tilhørte kona i familien, men det var mannen, som atpåtil var sjåførlærer, som kom på døra og ville ha dette dekket.

Min far som var lærer, men til tross for manglende førerkort selv, måtte da minne han på trafikklovens regler. Endte opp med at han måtte unnskylde seg for måten å buse inn på, og at dessverre, dette måtte e nok ta på forsikringen sin. Det er en av farene ved å ha bil parkert i gate.

Faktisk, om jeg hadde blitt skadet, eller sykkelen min, så hadde faktisk han/kona blitt erstatningsansvarlig for eventuelle skader jeg hadde pådratt meg, i tillegg til sykkelen min. Det var han egentlig smertelig klar over, så saken endte opp med et håndshake og fortsatt godt naboforhold.

Og jeg selv hadde fått en selvpåført lærepenge slik at ytterligere kjeft eller tilsnakk var unødvendig. Litt trøst måtte jeg dog ha, og bekreftelse på at alt var ok. Og jeg ble nok mer forsiktig med å sykle raskt på den siden av bygningene videre.

Er forsåvidt massevis av slike saker som har fått rettslig behandling, så i beste tilfelle risikerer man mer med å ta det opp, enn å bare se til at det gikk greit med ungen, og fikse det selv eller mot forsikringsselskapet, eller vente til det skjer en større skade man kan få dekket på senere tid. ;-)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

turfsurf

Sitat fra: RJK på lørdag 30. april 2022, klokken 17:17

Som 6 eller 7-åring så var jeg så uheldig å få panikk når sykkelen min tok retning rett i hekken på naboens VW Boble. Selv sprang jeg rett hjem og gjemte meg skamfull under kjøkkenbenken. Mulig jeg i panikken hadde glemt å ta med meg sykkelen, eller han så den utenfor med lakkavskalling som og kunne sees på bilen.

Denne bobla tilhørte kona i familien, men det var mannen, som atpåtil var sjåførlærer, som kom på døra og ville ha dette dekket.

Min far som var lærer, men til tross for manglende førerkort selv, måtte da minne han på trafikklovens regler. Endte opp med at han måtte unnskylde seg for måten å buse inn på, og at dessverre, dette måtte e nok ta på forsikringen sin. Det er en av farene ved å ha bil parkert i gate.

Faktisk, om jeg hadde blitt skadet, eller sykkelen min, så hadde faktisk han/kona blitt erstatningsansvarlig for eventuelle skader jeg hadde pådratt meg, i tillegg til sykkelen min. Det var han egentlig smertelig klar over, så saken endte opp med et håndshake og fortsatt godt naboforhold.

Som foreldre sender man ett merkelig signal til sine barn hvis man sier det er ok å skade andres eiendeler. Uavhengig av lovens bokstav i så måte så forventer at foreldre gjør opp for barns skadeverk.

Barns oppførsel er stort sett en konsekvens av foreldrenes oppdragelse.

Ellers er det slik at foreldrene er ansvarlige for inntil 5000,- uansett. Over det så må det påvises uaktsomhet.

Å leke på en parkeringsplass kan godt betraktes som uaktsomt.

Se gjerne her:

https://nye.naf.no/trafikksikkerhet/lover-regler/hvem-ma-betale-nar-et-barn-skader-en-bil/

Du må og gjerne vise til rettspraksis hvor folk har blitt erstatningsansvarlige for at barn har skadet seg på en lovlig parkert bil. Det har jeg aldri lest noe om.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Electrix

Sitat fra: turfsurf på søndag 01. mai 2022, klokken 08:27
Som foreldre sender man ett merkelig signal til sine barn hvis man sier det er ok å skade andres eiendeler. Uavhengig av lovens bokstav i så måte så forventer at foreldre gjør opp for barns skadeverk.

Ellers er det slik at foreldrene er ansvarlige for inntil 5000,- uansett. Over det så må det påvises uaktsomhet.

Se gjerne her:

https://nye.naf.no/trafikksikkerhet/lover-regler/hvem-ma-betale-nar-et-barn-skader-en-bil/

Du må og gjerne vise til rettspraksis hvor folk har blitt erstatningsansvarlige for at barn har skadet seg på en lovlig parkert bil. Det har jeg aldri lest noe om.
Det er jo ikke snakk om at det er ok å skade andres eiendeler når det er snakk om hendelig uhell og man følger loven. Dersom du som voksen sjåfør bulker andres biler så er det også andre som betaler (gjennom forsikringen), med mindre du er grovt uaktsom.

Må også påpeke at sitatet ditt  fra loven: "Uansett egen skyld svarer foreldre for skade voldt forsettlig eller uaktsomt av deres barn under 18 år som de bor sammen med og har omsorgen for, med inntil 5.000 kroner for hver enkelt skadevolding" er det stikk motsatte av hva du beskriver.

Ellers kan jeg være enig i at lek på parkeringsplass i mange tilfeller kan betegnes som uaktsomt, dersom det er et område avsatt kun til parkering, men ved parkering langs vei, eller parkering på parkeringsplass foran butikk eller annet sted hvor folk sykler til så er det ikke uaktsomt å sykler forbi parkerte biler.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

RJK

Sitat fra: turfsurf på søndag 01. mai 2022, klokken 08:27
Sitat fra: RJK på lørdag 30. april 2022, klokken 17:17

Se gjerne her:

Vel, igjen så viser det du henviser til, egentlig det stikk motsatte av det du hevder. Dette er fra den artikkelen du henviste til:

Hvis det er usikkert om barnet forstår omfanget eller konsekvensene av sine handlinger, er det ikke sikkert at du kan kreve erstatning for skaden. I vurderingen om barna kan tillegges ansvar eller ikke, vil alder og utvikling være viktige faktorer. Her vil både fysisk og mental utvikling ha betydning, og det samme gjelder utvist adferd."

At du hopper til konklusjonen at jeg syklet på en parkeringsplass, viser at man ikke skal hoppe til konklusjoner for fort, uten å vite for sikkert. Din gjetning viser seg dessuten å være helt feil. På stedet finnes egne garasjer for hver boenhet. Plassen på nedsiden av bygget er delvis vei til noen av garasjene, men og felles gangområde til alle leilighetene. Det er et fellesområde uten avsatte parkeringsplasser.

De valgte, på eget ansvar, å parkere bilen sin foran egen leilighet, men i dette felles gangområdet. Det er absolutt ikke beregnet brukt til parkeringsplass, det er ingen oppmålt og malt plass, eller skjermet på noen som helst måte. Bare et område foran bygningene hvor det tilfeldigvis er plass nok til å parkere.

Og, som veitrafikkloven viser til, det er heller ikke nok at det er oppmalte plasser. Står de slik til at unger ved et uhell kan treffe bilen, er det bileieren som har objektivt ansvar, så lenge det er et uhell og ikke hærverk eller skader gjort med vons hensikt.

EDIT:
1. Jeg skrev "Det er en av farene ved å ha bil parkert i gate", noe som på ingen måte kan oppfattes som "på parkeringsplass".

2. "Som foreldre sender man ett merkelig signal til sine barn hvis man sier det er ok å skade andres eiendeler".

Hvor i denne teksten skrev jeg at det er ok å skade andres ting, eller at dette var signalet som ble sendt? Selv om det juridisk ikke kan klandres et lite barn for skaden i dette tilfellet, siden det var et hendelig uhell, så skriver jeg dessuten:

"Og jeg selv hadde fått en selvpåført lærepenge slik at ytterligere kjeft eller tilsnakk var unødvendig. Litt trøst måtte jeg dog ha, og bekreftelse på at alt var ok. Og jeg ble nok mer forsiktig med å sykle raskt på den siden av bygningene videre."

Dette er ingen som helst forsøk på å sende slike signaler, tvert i mot. Men man skal ikke kjefte bare for å kjefte, og tro det er på noen som helst måte er en god måte å lære ungene sine å passe på å ikke skade andres ting. Jeg vil faktisk påstå at en slik fremgangsmåte faktisk kan føre til den helt motsatte effekt.

Det er mye bedre å snakke med ungen(e) og få de til å forstå at det er farlig å sykle på den siden, både fordi man kan skade seg selv og fordi man kan skade andre sine ting. Og som i vårt tilfelle, så ble vii enige om at man helst ikke skal sykle på den siden av huset, siden vi uansett kunne sykle helt trygt på den andre siden av bygget.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Silkefot

Har vært flott med en magnetisk gummilist man kunne rulle opp, samme material som L merket. Da kunne man klasket listen på døra etter parkering så andre dører treffer den og ikke din dør 🙂 Så ruller du den sammen til neste parkering 😁
Bosted Fetsund
Eier:
Model 3 2025 modell
Model Y 2022 modell
Leaf 2011 modell
El-velo
Har eid:
Model X 100D 2017 modell i 2 år
Citroën Saxo 2003 modell (?) i 10 år

Motorwatt

Største idiotiet er offentlige parkeringsplasser her i byen hvor bredden er 230 cm. Alt for lite! Nå har de etterhvert begynt å forstå problemet, og er iferd med å male om flere steder. Nå til 260 cm...

ps. De fleste butikker har nå 300 cm.  :+1:
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA