Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Parkerings"skader" fra bildører - Det skjer alt for ofte

Startet av Husstein, tirsdag 26. april 2022, klokken 12:21

« forrige - neste »

Husstein

Hei!
Har nylig opplevd å få to småbulker fra andres bildører uten at dette var å finne på sentrymode-klippene. Det har gjort meg litt meir "parsnoid" så eg sjekker nå ofte sentrymode-klippene som dukker opp etter å ha stått parkert hvor andre parkerer ved siden av.

Eg får heilt fnatt av hvor mange som dulter dørene sine borti min bil, uten å sjekke ein gang om det lager skader. Det hadde nesten vært bedre å ikke vite om det, for da sjekker eg jo området og finner små merker som matcher høyde/plassering (mulig de kan poleres vekk).

Det et tydelig at mange slår opp dørene uten å tenke i det hele.

Er det noen av dere som har en strategi for å unngå dette? Eg kan jo ikke kjeppjage folk for alt småplukk, men synes det er veldig frustrerende likevel. Forsøker å holde bilen ren og fin (litt for at da tenker eg folk rundt kanskje er mer forsiktig).

Bilen er ikke foliert, kanskje ville dette beskyttet noe mor små "dulter" som ellers lager et lite merke i lakken?

Åpen for andres erfaringer og input.

Motorwatt

Nesten umulig å unngå. Er nok ikke så opptatt med å ta syndere, men hvis mulig parkerer jeg litt unna hvis det er flere ledige plasser ved siden av.

Kanskje ikke slik, da
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Daniel_0007

#2
Du får gjøre som han her  :P
Men ja folk gir F, verste er folk som har barn som bare slenger opp bakdøra.
Uansett hvis du hadde hatt videobevis så tror jeg ikke det hadde hjulpet så mye, er flere forsikringsselskap som dekker parkeringsbulker uten tap av bonus.
Er ikke så mye man får gjort, parker så langt unna som inngangen som mulig.

https://www.nrk.no/mr/lars-petter-_20_-er-sa-redd-for-bilen-sin-at-han-brukar-to-parkeringsplassar-1.15902761
Model 3 2019 LR Rwd

geear

Parkerer aldri tilfeldig sted. Står normalt alltid langt unna området som er nærmest der folk flest skal, helst en endeparkering, og da parkerer jeg helt ut mot stripe/kant. Er det et hjørne så står jeg litt på skrå ut i hjørnet som ikke blir brukt til noe. Passer også på å ikke parkere der det er typisk "gjennomgang" mellom bilene. Står gjerne nær en handicap-parkering, og da står jeg minimum på stripa inn mot HC-parkeringen, kanskje 10-15 cm over også, for å få mest mulig avstand til andre siden. Problemet med dette er at ofte så kommer da nabobilen bare tilsvarende langt over mot min, fordi de ikke parkerer etter stripene, men etter bilene. Må jeg stå tett så bruker jeg sentry og velger først entusiastbiler å stå ved siden av. Heller ved siden av en velholdt 15 år gammel BMW stasjonsvogn enn en fem år gammel Touran full av bulker og merker.

Model X-en hadde ikke et eneste dørmerke etter nesten fire år, men har faktisk akkurat oppdaget en 15-20 cm stripe rett under høyre sideblink/bakoverkamera på Y-en, som var ny i september. Det har nok ikke blitt fanget opp av sentry.  ::) >:( Tror jeg får polert den bort, men ikke prøvd enda.

Magnus Hansen

Kan legge til: ikke parker ved siden av biler med barneseter. Parker helst ved siden av biler som har rygget inn på plassen. Selvfølgelig helst ved siden av velholdte biler. Og heller stå litt lenger unna inngangen for at det blir bedre plass og mindre trafikk, som andre nevner

Klykken

Sambo kaller meg paranoid, men gjør som de fleste sier her. Parkerer langt unna der det samles mange, og aller helst i en ende, slik at det kun er mulig å få én bil som nabo. Hvis ikke det er mulig parkeres det ved en velholdt bil. Ja, jeg har barnesete i bilen med et barn i som oftest, men er MEGET påpasselig med å bære barnet unna biler på parkeringsplassen og at det er jeg som åpner døra for knøttet når det skal inn og ut av bilen.

Mange er dessverre likegyldige til bil og bryr seg lite om egne og andres biler så er bedre å ta alle forhåndsregler for å unngå at noen kan være "uheldig" å skade bilen min. Så får vi heller gå litt lengre til butikk o.l.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Husstein

Takk for mange gode tips og litt humor  :D

Eg nevnte det ikke men har også "regler" for meg selv angående parkering som ligner det dere nevner. Som det å parkere langt vekke fra andre, telle og la det være oddetall ledige plasser sideveis til neste bil osv..

Problemet tilspisser seg når man er avhengig av for eksempel parkeringshus som Bygarasjen i Bergen. Den blir nesten alltid full, og hvis ikke den er det kan du være sikker på at noen helst parkerer inntil deg likevel for å gi bilen den obligatoriske dør-kosen.

Det hender eg kjører til dyrere parkeringshus som Klostergarasjen og kjører til øverste plan der. Det virker bra egentlig, har aldri hatt problemer der.

Det er nok som dere sier også at det er ikke så lett å gjøre noe med det alltid.
Nå har lakken begynt å flasse av, så eg har fått andre ting å irritere meg over  :D

turfsurf

Jeg gjorde det trikset med å parkere langt unna inngangsdøren og andre biler utenfor ett kjøpesenter i Italia en gang. Sikkert 30m unna neste bil. Når vi kom ut igjen stod det ett gammelt vrak av en transporter pickup klint inntil bilen vår, med ingen andre i nærheten.

Noen må bare ha andre biler å parkere ved siden av. Da likte jeg bedre parkeringshuset i Venezia, hvor man stod plater man kunne sette mellom bilene langs veggen. Helt genialt.

Har lurt litt på å ha med en presenning med lodd langs to av sidene som man kunne slenge over bilen, men det egner seg ikke ute.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Electric cars in Norway

#8
Sitat fra: Klykken på onsdag 27. april 2022, klokken 13:23
Sambo kaller meg paranoid, men gjør som de fleste sier her. Parkerer langt unna der det samles mange, og aller helst i en ende, slik at det kun er mulig å få én bil som nabo. Hvis ikke det er mulig parkeres det ved en velholdt bil. Ja, jeg har barnesete i bilen med et barn i som oftest, men er MEGET påpasselig med å bære barnet unna biler på parkeringsplassen og at det er jeg som åpner døra for knøttet når det skal inn og ut av bilen.

Mange er dessverre likegyldige til bil og bryr seg lite om egne og andres biler så er bedre å ta alle forhåndsregler for å unngå at noen kan være "uheldig" å skade bilen min. Så får vi heller gå litt lengre til butikk o.l.

Enig... det er mye rart. Så engang en voksen dame slapp handlevogn for å finne nøkkel i veska (kunne vært en mann med dype lommer eller  sekk) så det er ikke poenget her....

Kurven vogna trilla raskt ned og traff neste bil..i park huset..Nedoverbakke..jeg satt i bilen rett ved og så alt......hun åpna bilen sin og gikk ned å hentet den og pakket om å dro...stoppet ikke opp å så på bulken vogna laget...så at hun så det...tenkte vel at ingen så henne.. ble ingen lapp på ruta for den bulken... men jeg hadde det på mange bilder og la lapp i ruta etterpå med mitt navn&info...hun som eide den skadede bilen ble veldig glad. Hun tilsto når bildebevisene ble gitt henne via forsikringselskapet.

Så det er mye rart der ute.

Ja parker mest mulig unna :+1:

En gang så jeg fra bilen...en rett ved som bare dunket/presset kjøpevogna hardt inn i nabobilen for å få plass til å åpne sin egen bil.... hørte lyden av bulk.... lite visste han ungdommen at det satt ei dame i baksetet i den bilen.... hu leksa han opp.... jeg tror han slapp noen dråper....der og da....   men artig å se på da....selv om det var trist med skaden.

Sett live flere stygge ryggeskader i trange Phus...en voksen mann i dyr bil bare gikk ut å så på skaden...så egentlig mest på sin egen bil,....bulken.. ristet på hode og dro...ingen lapp... jeg noterte reg nr og la lapp i ruta...og det ordnet seg senere... han sa da unnskyld ble jeg fortalt.

filtvet

På nye biler er det første bulken den verste....

Parkerte foran den lokale matbutikken og der kommer et barn syklende forbi bilen. Velter selvfølgelig og treffer siden med styret. Blir en liten bulk. Ja, hva skal man gjøre? Kjefte? Jeg ble skuffet og tok tapet.

turfsurf

Sitat fra: filtvet på fredag 29. april 2022, klokken 07:08
Kjefte? Jeg ble skuffet og tok tapet.
Du tar bilde av situasjonen, spør pent om det gikk bra og om navn / tlf til mor og far, og sender de regninga.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

keepitsimple

Sitat fra: filtvet på fredag 29. april 2022, klokken 07:08
På nye biler er det første bulken den verste....

Parkerte foran den lokale matbutikken og der kommer et barn syklende forbi bilen. Velter selvfølgelig og treffer siden med styret. Blir en liten bulk. Ja, hva skal man gjøre? Kjefte? Jeg ble skuffet og tok tapet.
Jeg tenker det er veldig stor forskjell på en slik hendelse og dører og vogner i P-hus. Hadde aldri gjort en sak om et barn veltet tilfeldig med en sykkel (mer enn spørre om det gikk bra).
Tesla Model S 75D - 2016 Solgt 2022
Model Y Long range - 2022

Sandvika

Sitat fra: Husstein på tirsdag 26. april 2022, klokken 12:21

Bilen er ikke foliert, kanskje ville dette beskyttet noe mor små "dulter" som ellers lager et lite merke i lakken?


0,07mm plast beskytter kanskje lakken, men gir ikke  styrke til 1mm stålplate!

Syklist

Har desverre fått en slik skade også, selv om jeg alltid forsøker å parkere på plasser litt lengre unna med bedre plass.

Egentlig synd at det ikke lenger er store beskyttelseslister av plast på biler lengre.  Det er jo tross alt en bruksgjenstand.
Tesla Model 3 LR 2021
Opel Corsa-e Edition 2020
x Tesla Model 3 SR+ 2020

Sandvika

Sitat fra: turfsurf på fredag 29. april 2022, klokken 08:16
Sitat fra: filtvet på fredag 29. april 2022, klokken 07:08
Kjefte? Jeg ble skuffet og tok tapet.
Du tar bilde av situasjonen, spør pent om det gikk bra og om navn / tlf til mor og far, og sender de regninga.
På generlt grunnlag så har du ikke juridisk dekning for dette. Man må se an både alderen til barnet og grad a skjødesløshet. Det du beskriver vil kanskje fungere på en 17åring som kjører slalom mellom bilene utenfor butikken, snakker vi om 6åring ikke klarer svingen og kræsjer i bilen din som står ved en lekeplass så kan du bare glemme det.


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA