Parkerings"skader" fra bildører - Det skjer alt for ofte

Startet av Husstein, tirsdag 26. april 2022, klokken 12:21

« forrige - neste »

Motorwatt

Politiet og påtalemyndigheten registrerte 271.510 lovbrudd i løpet av 2021

Stor forskjell på å registrere og å etterforske!
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

filtvet

Melde det til politet er kun for forsikringsaker. De henlegger fortere enn du klarer å si ha det.

Men om en filmer en nabo eller andre mer eller mindre ærlige så innrømmer nok de fleste skaden og betaler.

førategangtesla

Sitat fra: JRF på mandag 06. mars 2023, klokken 16:16
Sitat fra: Husstein på fredag 10. februar 2023, klokken 13:19
Om du vet hvem som gjorde det, har du jo kanskje en sak.
Hva slags sak da? Melde det til politiet? De henlegger vel saken før de har lest forbi første setning... Og på forsikringen må du jo uansett ut med egenandel og eventuelt bonustap.

Jeg skjønner ikke hvorfor folk driver å kjøper seg overvåkningskameraer eller har på sentery mode på en bil. Hva slags nytte er det de forestiller seg at bilder av den som brøyt seg inn i huset ditt eller ripet opp bilen din skulle ha? Politiet vil ikke gjøre noe med det, det man må betale til forsikringen blir ikke noe lavere, og å poste det på sosiale medier til spott og spe vil jo bare sørge for at du selv blir straffet...

Jeg ser for meg at forsikringsselskapet kan være fornøyd med å få bildebevis/film med hele seansen hvor man får med skiltnummer og tryne på personen som går ut og ser over skadene han/hun har påført før de kjører avsted uten å gi beskjed.

JRF

Sitat fra: førategangtesla på tirsdag 07. mars 2023, klokken 19:58
Hva slags sak da? Melde det til politiet? De henlegger vel saken før de har lest forbi første setning... Og på forsikringen må du jo uansett ut med egenandel og eventuelt bonustap.

Jeg skjønner ikke hvorfor folk driver å kjøper seg overvåkningskameraer eller har på sentery mode på en bil. Hva slags nytte er det de forestiller seg at bilder av den som brøyt seg inn i huset ditt eller ripet opp bilen din skulle ha? Politiet vil ikke gjøre noe med det, det man må betale til forsikringen blir ikke noe lavere, og å poste det på sosiale medier til spott og spe vil jo bare sørge for at du selv blir straffet...

Jeg ser for meg at forsikringsselskapet kan være fornøyd med å få bildebevis/film med hele seansen hvor man får med skiltnummer og tryne på personen som går ut og ser over skadene han/hun har påført før de kjører avsted uten å gi beskjed.
Spørs om du blir like fornøyd som forsikringen da. I min forsikring er det ikke bonustap ved parkeringsskade hvis skadevolder er ukjent. Så da gjør man det dyrere for seg selv ved å identifisere den som bulker bilen.

RJK

Sitat fra: JRF på mandag 13. mars 2023, klokken 11:13

Spørs om du blir like fornøyd som forsikringen da. I min forsikring er det ikke bonustap ved parkeringsskade hvis skadevolder er ukjent. Så da gjør man det dyrere for seg selv ved å identifisere den som bulker bilen.
Nå har du vel missforstått hvordan forsikringsselskapene opererer. Om gjerningsperson er kjent, vil jo vedkommende bli erstatningsansvarlig. Ergo ingen egenandel eller bonustap da heller.

Har man skiltnummeret og videobevis, vil ditt forsikringsselskap gå direkte på selskapet til den andre bilen, og så får de dekket kostnadene den veien.

Rent teoretisk så skal det føre til redusert forsikring om man visste alltid hvem skadevolder er, for da kan flere av de sakene som nå dekkes med skadevolder ukjent, kreves dekket av konkurrerende selskap.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

førategangtesla

Sitat fra: JRF på mandag 13. mars 2023, klokken 11:13

Så du unngår bonustap hvis skadevolder er ukjent, unngår du egenandel også da? Ubegrenset antall ganger?

Jeg ser bare det positive ved å kunne fange øyeblikket på film ved å bruke sentry mode.

Motorwatt

I tillegg til å være små sjanser til å fange noe nyttig på Sentry, så hindrer den bilen å sove. "Sluker" strøm....
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

førategangtesla

Sitat fra: Motorwatt på mandag 13. mars 2023, klokken 18:28
I tillegg til å være små sjanser til å fange noe nyttig på Sentry, så hindrer den bilen å sove. "Sluker" strøm....

Ja, derfor jeg bruker den når jeg parkerer andre plasser enn jobb og hjemme, vil si parkeringshus etc eller utenfor butikken, så får jeg tåle at den bruker en prosent i døgnet på dette, gir meg en trygghet føler jeg.

Selvfølgelig trenger det ikke å bety at man fanger noe nyttig, men det kan likevel fort bety at man også får hele seansen på film.

emurof

Sitat fra: JRF på mandag 06. mars 2023, klokken 16:16Hva slags sak da? Melde det til politiet? De henlegger vel saken før de har lest forbi første setning...

Jeg må innrømme at jeg synes at det å etterforske bulker i dører er noe av det siste politiet bør bruke ressurser på.

Motorwatt

Sitat fra: emurof på mandag 13. mars 2023, klokken 18:40
Sitat fra: JRF på mandag 06. mars 2023, klokken 16:16Hva slags sak da? Melde det til politiet? De henlegger vel saken før de har lest forbi første setning...

Jeg må innrømme at jeg synes at det å etterforske bulker i dører er noe av det siste politiet bør bruke ressurser på.

Da er det nok første gang vi to er enige 😀
Tesla S75D - 09/2018

JRF

Sitat fra: førategangtesla på mandag 13. mars 2023, klokken 18:34
Sitat fra: Motorwatt på mandag 13. mars 2023, klokken 18:28I tillegg til å være små sjanser til å fange noe nyttig på Sentry, så hindrer den bilen å sove. "Sluker" strøm....

Ja, derfor jeg bruker den når jeg parkerer andre plasser enn jobb og hjemme, vil si parkeringshus etc eller utenfor butikken, så får jeg tåle at den bruker en prosent i døgnet på dette, gir meg en trygghet føler jeg.

Selvfølgelig trenger det ikke å bety at man fanger noe nyttig, men det kan likevel fort bety at man også får hele seansen på film.
Brukte vesentlig mer enn en prosent i døgnet den lille perioden jeg hadde den aktiv i starten når jeg fikk bilen. Slukte store mengder strøm, og derfor deaktiverte jeg driten.

arthur

1. Parker ved siden av de nyeste og dyreste bilene.
2. Ta et bilde av egen bil og de på hver side med et bilde på mobilen hvor reg.nr fremkommer.

Funker for meg.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021 solgt
Polestar2 -desember 2022
Toyota Urban Cruiser - juni 2026

førategangtesla

Sitat fra: JRF på søndag 26. mars 2023, klokken 10:39
Sitat fra: Motorwatt på mandag 13. mars 2023, klokken 18:28I tillegg til å være små sjanser til å fange noe nyttig på Sentry, så hindrer den bilen å sove. "Sluker" strøm....

Brukte vesentlig mer enn en prosent i døgnet den lille perioden jeg hadde den aktiv i starten når jeg fikk bilen. Slukte store mengder strøm, og derfor deaktiverte jeg driten.

Ja, derfor jeg bruker det når jeg parkerer utenfor butikk, parkeringshus, kjøpesenter etc. Stort sett står jo bilen i garasjen uten sentry mode aktiv. Men la oss si max en prosent i døgnet i snitt for min del. Jeg bruker det heller ikke på jobb. Stor tommel opp med sentry mode fra meg, men fint at det kan skrues av for de som ikke vil bruke det da.

JRF

Sitat fra: arthur på søndag 26. mars 2023, klokken 10:461. Parker ved siden av de nyeste og dyreste bilene.
2. Ta et bilde av egen bil og de på hver side med et bilde på mobilen hvor reg.nr fremkommer.

Funker for meg.
Funker på hvilken måte? Har du brukt disse bildene til noe? Eller liker du bare å bruke litt lagringsplass på mobilen, og få noen skråblikk når du driver å tar disse bildene?

JRF

Sitat fra: førategangtesla på søndag 26. mars 2023, klokken 11:26
Sitat fra: JRF på søndag 26. mars 2023, klokken 10:39

Ja, derfor jeg bruker det når jeg parkerer utenfor butikk, parkeringshus, kjøpesenter etc. Stort sett står jo bilen i garasjen uten sentry mode aktiv. Men la oss si max en prosent i døgnet i snitt for min del. Jeg bruker det heller ikke på jobb. Stor tommel opp med sentry mode fra meg, men fint at det kan skrues av for de som ikke vil bruke det da.
Kan ikke skjønne hvorfor det skal trekke så mye strøm som det gjør. Krever jo veldig lite prosesseringskraft å se etter om det er noe bevegelse i et bilde, og mellom der kan den jo nesten gå ned i dvalemodus.

Kan ikke skjønne noe annet enn at det er et enormt forbedringspotensiale for tesla her.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA