Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ladehastighet

Startet av vrom, mandag 25. april 2022, klokken 13:15

« forrige - neste »

vrom

Har en MY21 i-pace 400 og testet såkalt lynlading (Ionity og Mer) for første gang...

Etter 8 år med ulike teslaer var dette nedslående.

Jeg hadde lest at i-pace skulle lade på ca 100 KW, noe som skule tilsvare ladehastighet på 4-500 km/t.

Fasiten var 100 km/t. Ladet i nesten en time, og maks ladehastighet var 109 km/t. På Høydalsmo etter ca 200 km, temperatur ca +15.

Finnes det noen løsning på dette, utenom bilbytte.. ?

turfsurf

Sitat fra: vrom på mandag 25. april 2022, klokken 13:15
Fasiten var 100 km/t. Ladet i nesten en time, og maks ladehastighet var 109 km/t. På Høydalsmo etter ca 200 km, temperatur ca +15.

Finnes det noen løsning på dette, utenom bilbytte.. ?
Først, oppgi effekt i kW. Og så mangler du SOC. Sannsynligvis var batteriet ditt for kaldt, hva var snittfarten og kjørestil frem til laderen? Det siste er om kupevarmeren stod på når du ladet. Da varmes ikke batteriet.

I-Pace MY21 skal klare ca 100kW en stund, holder egentlig en relativt flat ladekurve. Så ikke så håpløs som mange fremstiller det som.

Om vinteren kan det dog være vanskelig å få varmt batteri på landevei.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

vrom

Effekt er da gitt av ladehastigheten ? med en range på drøyt 400 og batteri på 90 kwh så snakker vi effekt på under 20kw. Ladehastigheten burde vært 4-500 km/t..

SOC ca 45-50% ("etter ca 200km")

Kan virkelig ikke forstå at batteriet var for kaldt etter 200km og ca 2.5 timer kjøring fra Bærum til høydalsmo, på E18, så E134, ca fartsgrensa hele veien.. Det ville iallefall aldri vært noe problem i en Tesla.

Roy Aasen

Jeg er ikke eier av Jaguar. Men det er relativt kjnet at bilen ikke akkurat er ett lademonster akkurat.
Skal du komme opp mot 100kW, så bør nok batteriet være mye mer nedkjørt, gjerne under 5%.

Å få ladet en Jaguar som en Tesla blir nok bare med drømmen. 

Nå er det flere har som kjører akkurat Jaguar og kan sikkert komme med detaljer etterhvert som de våkner :-)


turfsurf

Sitat fra: Roy Aasen på mandag 25. april 2022, klokken 16:40
Jeg er ikke eier av Jaguar. Men det er relativt kjnet at bilen ikke akkurat er ett lademonster akkurat.
Skal du komme opp mot 100kW, så bør nok batteriet være mye mer nedkjørt, gjerne under 5%.

Dette stemmer ikke i det hele tatt. I-Pace har ganske flat ladekurve opp mot 50%, men begynner å stupe kraftig rund 70%.

Men dette krever varmt batteri og klima av under lading.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: vrom på mandag 25. april 2022, klokken 15:16
Effekt er da gitt av ladehastigheten ? med en range på drøyt 400 og batteri på 90 kwh så snakker vi effekt på under 20kw. Ladehastigheten burde vært 4-500 km/t..

Siden forbruk er ett ca tall så vil km/t være veldig unøyaktig. Tilgjengelig kapasitet er vanligvis rundt 84kWh foresten.

Ellers svarte du ikke på om klimaanlegg var på under lading.

Det kan jo være problemer med ladestasjonen, vår I-Pace var stort sett grei å oppnå opp mot 100kW på i sommerhalvåret ihvertfall.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

espenri

Jeg er litt overrasket over hvor mye pes I-Pace får for ladehastigheten sin, jeg får god fart på min FE, og jeg trenger ikke å ha kjørt den ned til 5% som noen her melder. Det virker ikke som I-Pace har noen "kunstige" grenser for når de struper lading, men at det er bestemt av temperatur på batteri + SoC. Noen biler lar deg jo ikke oppnå optimal ladekurve hvis man plugger inn over XX% f.eks.

Når det er kaldt bruker bilen derimot gjerne 10-15 minutter på å få lunk i batteriet før farten tar seg opp.
2019 Jaguar I-Pace HSE FE
2016 Mitsubishi Outlander PHEV (Solgt)
2013 Mitsubishi iMiev

turfsurf

Sitat fra: espenri på mandag 25. april 2022, klokken 18:22
Jeg er litt overrasket over hvor mye pes I-Pace får for ladehastigheten sin, jeg får god fart på min FE, og jeg trenger ikke å ha kjørt den ned til 5% som noen her melder.
Enig i at den får urimelig mye pes, den er ikke så ille. Men maks 100kW og ingen mulighet til forvarming av batteri utenom jojokjøring er litt sub-standard.

Opplevde det ikke som ett problem på ferieturer på sommeren o.l, men har man det litt travelt om vinteren kan det være i overkant.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Ingeniøren

#8
Sitat fra: espenri på mandag 25. april 2022, klokken 18:22
Jeg er litt overrasket over hvor mye pes I-Pace får for ladehastigheten sin, jeg får god fart på min FE, og jeg trenger ikke å ha kjørt den ned til 5% som noen her melder. Det virker ikke som I-Pace har noen "kunstige" grenser for når de struper lading, men at det er bestemt av temperatur på batteri + SoC. Noen biler lar deg jo ikke oppnå optimal ladekurve hvis man plugger inn over XX% f.eks.

Når det er kaldt bruker bilen derimot gjerne 10-15 minutter på å få lunk i batteriet før farten tar seg opp.

Stemmer veldig bra med det jeg opplevde ved lading på 50 KW lader i Hemsedal sentrum i vinter. Opplevde og at når nabobilen forsvant så gjorde lade hastigheten et solid hopp opp så noen steder deler man på ressursene. Ellers hurtiglader jeg så sjelden at grunnlaget er minimalt for å synse...

Edit: Registrerte at bilen startet å lade på 12 kW (!) så skitt tenkte jeg når jeg puslet bort til nærmeste bensinstasjon for en pølse, så var den plutselig på 25-35-44 kW og ila ikke veldig lang tid var jeg på 84% på denne 50kW laderen - alt registrert på WattCat. Ladet fra ca 40% etter en kjøretur fra Tranby ved Drammen - ca 20 mil ved noen kalde.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

vrom

Sitat fra: turfsurf på mandag 25. april 2022, klokken 16:54
Sitat fra: vrom på mandag 25. april 2022, klokken 15:16
Effekt er da gitt av ladehastigheten ? med en range på drøyt 400 og batteri på 90 kwh så snakker vi effekt på under 20kw. Ladehastigheten burde vært 4-500 km/t..

Siden forbruk er ett ca tall så vil km/t være veldig unøyaktig. Tilgjengelig kapasitet er vanligvis rundt 84kWh foresten.

Ellers svarte du ikke på om klimaanlegg var på under lading.

Det kan jo være problemer med ladestasjonen, vår I-Pace var stort sett grei å oppnå opp mot 100kW på i sommerhalvåret ihvertfall.

Var kona som kjørte, så usikker. Tipper de satt i bilen, og at klima var på. Det burde jo hatt 0 å si, når vi snakker effekt opp mot 100kw - men det er kanskje verdt å prøve med avskrudd klima. Om tilgjengelig batteri bare er 84kwh, betyr vel det bare at effekten var enda lavere enn jeg skrev.. Får håpe det var noe feil med ladestasjonen, vi hadde siktet oss inn på akkurat denne fordi jeg trodde Ionity hadde de raskeste.

turfsurf

Sitat fra: vrom på tirsdag 26. april 2022, klokken 10:26
Var kona som kjørte, så usikker. Tipper de satt i bilen, og at klima var på. Det burde jo hatt 0 å si, når vi snakker effekt opp mot 100kw - men det er kanskje verdt å prøve med avskrudd klima.
Det er ikke snakk om tilgjengelig effekt. I-Pace kan enten varme batteriet, eller kupeen. Har man kupevarmer på så vil batteriet kun varmes av effekt-tapet ved lading. Det er en oppskrift på treg lading, dog verst om vinteren. Jeg gikk selv på den smellen de første gangene jeg hurtigladet.

Når batteriet har blitt varmt nok kan man godt skru på kupevarmen, siden effekt-tapet ved høyere ladeeffekt er nok til å vedlikeholde varmen i batteriet.

20kW er dog veldig lav effekt, håper det var feil. Km/t ladefart indikasjonen i I-Pace appen er upålitelig, jeg har ofte sett den indikere helt borti natta verdier. Man må se på effekt på ladestasjonen eller se på mottatt energi over tid.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

vrom

Takk for info, husker på det til neste gang.

På den positive siden; rekkevidden var bedre enn fryktet - hadde sannsynligvis rukket fram til Sveio (fra Oslo) uten å lade, 436 km (var tilnærmet like mye igjen på tanken som det ble ladet på høydalsmo).

ECO mode var på, det kan kanskje ha noe å si for temperaturen på batteriet ?

turfsurf

Sitat fra: vrom på tirsdag 26. april 2022, klokken 12:10
På den positive siden; rekkevidden var bedre enn fryktet - hadde sannsynligvis rukket fram til Sveio (fra Oslo) uten å lade, 436 km (var tilnærmet like mye igjen på tanken som det ble ladet på høydalsmo).

ECO mode var på, det kan kanskje ha noe å si for temperaturen på batteriet ?
Ja, rekkevidden er slett ikke så ille. Mange har rakket ned på I-Pace for kort rekkevidde, men med nyere firmware er den ikke så ille. Ikke vanskelig å kjøre godt over 40 mil om sommeren med 20" felger.

ECO mode vil nok påvirke temperaturen på batteriet, men hvordan vet jeg ikke. Tesla S/X fikk jo varmere batteri i range mode.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

geear

Sitat fra: vrom på mandag 25. april 2022, klokken 15:16
Effekt er da gitt av ladehastigheten ? med en range på drøyt 400 og batteri på 90 kwh så snakker vi effekt på under 20kw. Ladehastigheten burde vært 4-500 km/t..

SOC ca 45-50% ("etter ca 200km")

Kan virkelig ikke forstå at batteriet var for kaldt etter 200km og ca 2.5 timer kjøring fra Bærum til høydalsmo, på E18, så E134, ca fartsgrensa hele veien.. Det ville iallefall aldri vært noe problem i en Tesla.
Her er ladekurve fra Fastned under optimale forhold, oppdatert for fire måneder siden, så ser du hva du kan forvente.

Du kan ikke vise dette vedlegget.

geear

Sitat fra: turfsurf på mandag 25. april 2022, klokken 18:27
Sitat fra: espenri på mandag 25. april 2022, klokken 18:22
Jeg er litt overrasket over hvor mye pes I-Pace får for ladehastigheten sin, jeg får god fart på min FE, og jeg trenger ikke å ha kjørt den ned til 5% som noen her melder.
Enig i at den får urimelig mye pes, den er ikke så ille. Men maks 100kW og ingen mulighet til forvarming av batteri utenom jojokjøring er litt sub-standard.
Og at man må sitte med klima avslått i kupéen under lading, og at forbruket fortsatt er helt i øvre del av skalaen ut fra størrelsen på bilen (som gir dårlig ladehastighet også i km/t, som til slutt er det som betyr noe).

Er det virkelig så rart at en pris fra et premiummerke, med premium pris, får pes for dette? Kunne ventet meg slikt fra Kina-Rollsen eller noe i den duren, men fra Jaguar bør man definitivt kunne forvente noe helt annet. Forventningene mine er iallfall at den type bil bør være helt i toppen, for å ikke skuffe.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA