Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Uno-X / Rema1000 lynladere

Startet av goggo, søndag 24. april 2022, klokken 09:44

« forrige - neste »

Moggen

Uavsett, så får vi nå kortbetaling på mange lynladere også her i norge.
Det vil bety døden for de hatede/elskede apperne og rfid løsningene.
Så kan man jo føle at det er bra eller dårlig.
Men for gemene man er det et stort steg fremåt.
Elbilisme er nå mainstream, da må også betalløsningene vare det.

Jan-Børre Olsen

Ja. Jeg kan være enig i at ladekort/brikke/RFID er brukervennlig når alt er på stell og jeg ser vel ikke for meg at det må være det ene eller det andre. Rent teknologimessig er det sikkert enkelt å ha RFID i tillegg uansett annen løsning.
Det er også fair at RFID gir bedre rabatter enn betalingskort synes jeg, poenget er at betalingskort alltid må være tilgjengelig på en hurtiglader.
Jeg ser ikke helt behovet for at det må være en betalingskortløsning på en AC destinasjonslader, det tenker jeg blir mer opp til eier av lader/destinasjon. Jeg tror heller ikke at en ny elbileier forventer at alle AC ladere skal være like enkle å benytte som en fullt offentlig hurtiglader som er tiltenkt å holde daglig bilhold i gang fordi det har noe med at den dagen du har byttet inn din dieselbil med et "romskip" av en bil, blir det fryktelig fort krise når du står der foran laderen på veien hjem og ikke får til. Det blir for mange alt for "IT" rett og slett. Jeg har sagt til min far at han trenger ikke å tenke på elbil engang.
Jeg er litt app-hore og synes det er kult med apper til alt mulig rart. Selv tannbørsten min har en app men forskjellen er at disse appene er egentlig ikke viktig. Jeg vet at tannbørsten sin app egentlig bare er fjas. App for å komme seg hjem, er viktig og som alt annet app-greier er de ikke lagd mtp å være en kritisk del av hverdagen.
RFID derimot har en annen status men så lenge alle ikke er enig om et felles system som SKAL fungere fra dag 1, er det ikke godt nok.
Bil er viktig for folk, folk er forskjellig, bruker bilen forskjellig og har forventninger utfra hvordan man har brukt bilen de siste kanskje 40 årene. Da kan ikke ting bli mer knotete...selv om tanken er god og bilen har 3-4 touchskjermer og stilig lys over alt.

Jeg tenker på meg selv. Rimelig bilinteressert. App-hore. Nerd(iflg min bedre halvdel). Lastet ned alt av apper. Gjort research så det monner. Planlagt ruter, betalt for premium ABRP og forhandler har til og med vært så oppegående at han har registrert etron kortet for meg en dag i forveien for at det skal fungere.
Kommer til første ladestopp. Kø. Okey sånt skjer, ikke noe big deal, kjører tilbake til en jeg vet hvor er. Feil app(CK)! Nå er man jævla pissatrengt og så må man altså laste ned en annen app, registrere, bekrefte...jadi jadi, før man kan lade og gå på do.
Kommer til neste lader. Ladekortet funker ikke(enda), må laste ned en ny app(tror det var MER), laster ned app, registrering fungerer ikke...får ikke kontakt med server...s@@@@@t£$@$n, opp med en annen app(chargefinder) for å finne en annen lader i nærheten, finner en Ionity hvor det er kø men ikke lengre enn at man må si det er helt innafor. Lading og ladekort fungerer...jippi. Nabobilen derimot får ikke til(Volvo XC40).

Så kan man si at Tesla har jo kun app og det fungerer jo fint. Ja det er sant. Tesla ble vår livlinje gjennom Sverige og alt fungerte helt utmerket så selvsagt kan app fungere men det fungerte ikke så bra pga app, mer til tross for app(og de kan IT). Dessuten kan ikke noen tvinge Tesla på en annen løsingen enn deres egne siden de har bygd dette selv og det har vært tiltenkt deres egne kunder men nå har åpnet for alle. Da kan de selvsagt bare gå tilbake til å kun brukes mot Tesla.

Så ser man at Recharge prøver ut en felles betalingsterminal for kort, og dette tror jeg blir løsningen for mange. Det er ikke utrolig umulig å få til og sammenlignet med kostnaden på en hurtiglader, koster det småpenger også. Det kommer og godt er det.
https://www.tv2.no/broom/dette-har-veldig-mange-savnet-pa-ladestasjonen/15145944/
https://rechargeinfra.com/no/betalingslosninger/
2023 Nissan Ariya Evolve e-4orce

elektro

@smaug01 Gi e-tron RFID kortet en sjanse til, og gi oss en ny tilbakemelding. Eller prøv MyAudi appen. Du er visst en av de få her inne som ikke lider av mobilskrekk. Merkelig nok.

Begge deler skal fungere hos Mer, og over alt ellers i Norge. Jeg har til sammen sikkert et par hundre vellykkede ladinger, uten unntak, hos både Mer, Recharge, Kople, Eviny, E.ON, InCharge og ikke minst IONITY. Det fungerer også på en rekke steder i Sverige. Bare ikke hos CK og Tesla her til lands. Og kanskje Ragde Charge, Lade i Norge og noen andre obskure selskaper. (Det var jo som sagt tidligere, tidenes uflaks at du traff akkurat den uken CK byttet app på din første langtur. Etter x-antall år på den gamle.)

Man får jo god oversikt i MyAudi appen. Jeg har også brukt appen tll å starte AC lading hos Eviny, Kople mf. nylig. Hverken brikke eller app funker dog hos Oslo Kommune, virker det som.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

overskyet

Men, hvor er egentlig disse Uno-X laderene? Ser ikke ut til å være flust av dem akkurat i chargefinder?

RJK

#94
Det kommer mange flere, men det er visst bare noen svært få som har åpnet de siste dagene, som startskuddet på satsingen. Den i Drammensområdet er første ut, så følger de andre på etterhvert.

Ser dog ikke ut som Chargefinder har mulighet til å filtrere på disse enda, så nytt er det. Du kan sikkert bruke dette kartet til å følge med:

https://unox.no/kart


EDIT: Interessant øvelse med å filtrere på betaling med bankkort. Bortsett fra Uno-X,Greenstation ("Fremtidens ladestasjon" testprosjekt), er det E.ON Drive & Clever og noe enkeltstående selskaper/ladeplasser som tilbyr dette i Norge.

I Sverige og Danmark er det flust av ladesteder hvor dette er mulig. Har ikke tittet lenger sydover, men det jeg så i randsonene, så er vi sørgelig dårlig stilti Norge.

@Elektro sin antydning på en million ladere, som virker optimistisk høyt selv når han inkluderer hele Europa, har ikke tatt høyde for at mange av disse laderne i Europas allerede støtter betaling med bank-kort.

Selv i våre nærmeste naboland som er langt dårligere stilt med antall ladere per innbygger, så er antall ladere som må bygges ut/skiftes ut, langt lavere enn de skremmeskudd-tallene.

Men uansett, når vi diskuterer hva vi skal gjøre i Norge, så er det nok greiest å forholde seg til hvordan situasjonen er her til lands. Spesielt siden våre myndigheters reaksjon nå kommer som et resultat av at EU allerede har tatt første skritt, som i realiteten tvinger våre politikere til å tilpasse våre regler i henhold til disse reglene.

Så kan vi heller bestemme oss for å være flinkere enn EU til å innføre reglene med tanke på dato vi starte, både for nybygg utvidelser av eksisterende stasjoner, og for tidsfrist for å oppgradere andre, eksisterende ladestasjoner/ladestolper.

EDIT2: @elektro sin bekymring for ikke å få ladet med app/RFID hos Uno-X er forsåvidt ubegrunnet, om vi skal tro denne artikkelen som følgende sitat er hentet fra (skrivefeil beholdt for å vise at jeg ikke redigerer sitater):

SitatUno X gjør det vi kan for å promotere og utvikle bærekraftig mobilitet. Dette er fremtidens lynladere. Det kan tæppes kort og betales for strøm enkelt. Prisen er godt synlig i prismasta. Det er lista vi legger oss på fremover, lovet Jens Haugland, daglig leder i Uno-X Norg fra scenen.

https://nye.naf.no/elbil/elbil-nytt/uno-x-har-apnet-sin-forste-ladestasjon
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

knute

Sitat fra: overskyet på søndag 27. november 2022, klokken 23:11
Men, hvor er egentlig disse Uno-X laderene? Ser ikke ut til å være flust av dem akkurat i chargefinder?

I den generelle tråden om nye hurtigladere kan se se litt info / bilder fra tre lokasjoner enn så lenge; Gol, Eidsvåg og Gulskogen.

Fra svar #902 og utover: https://elbilforum.no/index.php?topic=34229.msg1068033#msg1068033
MG ZS EV 2020
Hyundai Kona 2019
Kia Soul 2015

RJK

Sitat fra: knute på mandag 28. november 2022, klokken 15:21
Sitat fra: overskyet på søndag 27. november 2022, klokken 23:11
Men, hvor er egentlig disse Uno-X laderene? Ser ikke ut til å være flust av dem akkurat i chargefinder?

I den generelle tråden om nye hurtigladere kan se se litt info / bilder fra tre lokasjoner enn så lenge; Gol, Eidsvåg og Gulskogen.

Fra svar #902 og utover: https://elbilforum.no/index.php?topic=34229.msg1068033#msg1068033
Men som sagt, bare Gulskogen som er åpnet foreløpig.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Jan-Børre Olsen

Sitat fra: elektro på søndag 27. november 2022, klokken 21:41
@smaug01 Gi e-tron RFID kortet en sjanse til, og gi oss en ny tilbakemelding. Eller prøv MyAudi appen. Du er visst en av de få her inne som ikke lider av mobilskrekk. Merkelig nok.

Begge deler skal fungere hos Mer, og over alt ellers i Norge. Jeg har til sammen sikkert et par hundre vellykkede ladinger, uten unntak, hos både Mer, Recharge, Kople, Eviny, E.ON, InCharge og ikke minst IONITY. Det fungerer også på en rekke steder i Sverige. Bare ikke hos CK og Tesla her til lands. Og kanskje Ragde Charge, Lade i Norge og noen andre obskure selskaper. (Det var jo som sagt tidligere, tidenes uflaks at du traff akkurat den uken CK byttet app på din første langtur. Etter x-antall år på den gamle.)

Man får jo god oversikt i MyAudi appen. Jeg har også brukt appen tll å starte AC lading hos Eviny, Kople mf. nylig. Hverken brikke eller app funker dog hos Oslo Kommune, virker det som.
Nå er jeg nok ferdig med langtur øvelsen på veldig lang tid og har bare to forskjellige operatører å forholde meg til, Tesla og Ishavsveien. E-tronkortet fungerer på Ishavsveien helt fint. Det funket derimot ikke på Charge365 sine AC ladere hos Coop, så da var det påan med ny app(hvorfor må det alltid være så forbanna sur vind når man holder på med dette?) 😡.
Hadde roaming vært påbudt ved lov, er jeg enig med Elektro at det hadde vært enkelt men det tror jeg er like sannsynlig å få til som å nå 1,5 grader målet.
RFID for de beste rabattene, gratis kaffe osv, bankkort for drop-in/holde hjulene i gang.
2023 Nissan Ariya Evolve e-4orce

elektro

Sitat fra: overskyet på søndag 27. november 2022, klokken 23:11
Men, hvor er egentlig disse Uno-X laderene? Ser ikke ut til å være flust av dem akkurat i chargefinder?

I følge @moggen og et par andre her er bankkort alt du kommer til å trenge fremover. :P
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Moggen

Sitat fra: elektro på tirsdag 29. november 2022, klokken 23:33
Sitat fra: overskyet på søndag 27. november 2022, klokken 23:11
Men, hvor er egentlig disse Uno-X laderene? Ser ikke ut til å være flust av dem akkurat i chargefinder?

I følge @moggen og et par andre her er bankkort alt du kommer til å trenge fremover. :P
Hade jeg hatt en gammel leaf og hurtigladet den ukentlig på samme nettverk, så er jo app/rfid en god løsning.
Denne betalingsform er helt enkelt ikke tillpasset moderne elbiler, der man i prinsipp bare hurtiglader på ferie.
Rimelig sikker på at rfid/app fantaster her inne eier elbiler med kort rekkevidde. Dvs de har helt andre use-case.

overskyet

Sitat fra: elektro på tirsdag 29. november 2022, klokken 23:33
Sitat fra: overskyet på søndag 27. november 2022, klokken 23:11
Men, hvor er egentlig disse Uno-X laderene? Ser ikke ut til å være flust av dem akkurat i chargefinder?

I følge @moggen og et par andre her er bankkort alt du kommer til å trenge fremover. :P

Det hadde vært fint, men jeg tror det først når jeg ser det.

THE

Sitat fra: Moggen på onsdag 30. november 2022, klokken 20:40
Sitat fra: elektro på tirsdag 29. november 2022, klokken 23:33
Sitat fra: overskyet på søndag 27. november 2022, klokken 23:11
Men, hvor er egentlig disse Uno-X laderene? Ser ikke ut til å være flust av dem akkurat i chargefinder?

I følge @moggen og et par andre her er bankkort alt du kommer til å trenge fremover. :P
Denne betalingsform er helt enkelt ikke tillpasset moderne elbiler, der man i prinsipp bare hurtiglader på ferie.
Rimelig sikker på at rfid/app fantaster her inne eier elbiler med kort rekkevidde. Dvs de har helt andre use-case.
Jeg kjører TMX100D, og i følge deg så er det enten en kortrekkeviddeelbil, eller så har jeg ferie flere ganger i måneden... hver eneste måned. Har du vurdert om det kan være at noen har andre kjøremønster enn det du tydeligvis har i hverdagen?

Det er veldig lett å si at det som passer for en selv også stemmer for alle andre. Jeg klarer ikke å forstå at det skal være vanskelig å godta at noen mener andre løsninger er bedre enn kortbetaling. Jeg klarer heller ikke å forstå at noen mener kortbetaling er unødvendig og bortkastet fordi de har andre løsninger de foretrekker. Poenget må vel være å gjøre det så fleksibelt og enkelt å lade elbil at det passer for alle. Da mener jeg personlig at plug&charge med roamingavtaler er veien å gå, men ser at det ikke er så enkelt å få på plass. Kortbetaling er noe som alle er kjent med, og bør jo være tilgjengelig som et av flere alternativer til betaling.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

elektro

#102
Sitat fra: Moggen på tirsdag 22. november 2022, klokken 20:26
Uavsett, så får vi nå kortbetaling på mange lynladere også her i norge.
Det vil bety døden for de hatede/elskede apperne og rfid løsningene.
Så kan man jo føle at det er bra eller dårlig.
Men for gemene man er det et stort steg fremåt.
Elbilisme er nå mainstream, da må også betalløsningene vare det.

Som sagt, så vil det ta mange år før alle eksisterende hurtig- og lynladere får bankterminaler. De fleste AC ladere vil aldri få det. Appene og RFID løsningene er med andre ord kommet for å bli. Så kan man jo føle at det er bra eller dårlig. ;)

Gjør man imidlertid et lite grep oppi alt dette, og påbyr e-roaming, så blir det ganske så bra for alle.

Leste nylig at IONITY skal utvide sitt ladenettverk fra dagens 1900 lynladere til 7000 innen 2025. Sist jeg sjekket var deres regionsdirektør for Nord- og Vest-Europa ikke så positiv til bankterminaler: https://www.elbil24.no/nyheter/dette-er-a-ga-baklengs-inn-i-fremtiden/76363607

Så vidt jeg vet har ikke IONITY en eneste bankterminal i offentlig drift.. Det har heller ikke Tesla, som allerede har 10.000 lynladere i Europa. (Ca. 40.000 i hele verden, pluss omtrent like mange destinasjonsladere, AC.) Tygg litt på det.

Det begge selskaper har er imidlertid Plug & Charge. Dog ikke etter samme standard, enda. Men det kan endres. Nederlandske FastNed og amerikanske EVgo er andre som tilbyr dette i stor skala. Hos sistnevnte kan også Tesla eiere lade med Plug & Charge.

Så, Reitan kan godt kjekke seg, siden han starter fra scratch. Og fortsette å betale sitt PR-byrå for å promotere myggen Uno-X. Både Elbilforeningen og flere her inne ser ut til å sluke agnet rått, men det skal heldigvis litt mer til for å foreta en reise bakover i tid.

Recharge har en litt mer ydmyk holdning tll dette, og har så langt vist en del artige løsninger for kortbetaling. De skal ha kudos for at de er innovative (og ikke minst tilbyr e-roaming). Jeg ser bare ikke hvordan disse løsningene for kortbetaling er enklere i bruk enn en universell RFID eller app. For ikke å snakke om Plug & Charge. For meg ser det bare veldig dyrt og komplisert ut.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Moggen

Det er opplagt for krig om lademarkedet
Till nå har Ionity og Tesla eksistert på hver sin kant (der ionity hvert gunstig for de som nettop kjøpt elbil fra audi/vw etc).
Men nå må de straks slåss om dem som ikke har ferdig avtale med bilen, vis de vil vokse.
Da blir selvsagt tilgjengelighet (lokasjoner, drop-in betaling med kort) og pris utslagsgivende.
De som kjører videre med egne betalløsninger eller høy pris, vil fort tape markedsandeler og bli kjøpt opp.
Rimelig snart har vi da 3-4 aktører, alle med kortbetaling og med god prispress. Akkruat som for drivstoff..

Otkristo

Sitat fra: elektro på torsdag 01. desember 2022, klokken 08:26
Sitat fra: Moggen på tirsdag 22. november 2022, klokken 20:26
Uavsett, så får vi nå kortbetaling på mange lynladere også her i norge.
Det vil bety døden for de hatede/elskede apperne og rfid løsningene.
Så kan man jo føle at det er bra eller dårlig.
Men for gemene man er det et stort steg fremåt.
Elbilisme er nå mainstream, da må også betalløsningene vare det.

Det begge selskaper har er imidlertid Plug & Charge. Dog ikke etter samme standard, enda. Men det kan endres. Nederlandske FastNed og amerikanske EVgo er andre som tilbyr dette i stor skala. Hos sistnevnte kan også Tesla eiere lade med Plug & Charge.
Nå er det noen vesentlige forskjeller mellom Plug&Charge og AutoCharge.
For å bruke f.eks AutoCharge hos Fastned må du fortsatt laste ned en app og legge inn kortinfo. Deretter må du aktivere tjenesten ved neste ladeøkt. Så lenge det ikke er roaming må dette gjøres hos alle ørten ladeoperatører. som vil støtte AutoCharge.
I tillegg må bilen din gi fra seg en unik ID, dette utelater bla.a alle VW ID biler som har en dynamisk id generering.

Fordelen er selvsagt for de som lader fast hos f.eks FastNed.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA