Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Circle K på ville veier?

Startet av elektro, lørdag 23. april 2022, klokken 12:17

« forrige - neste »

hELgenen

App er og blir helt ut.

Det eneste som fungerer er :

A) Slik Tesla gjør det - koble bil til kundeforhold
B) Bruk RFID - altså koble RFID til kundeforhold
C) Bruke vanlig bank-kort

Jeg liker ikke A fordi den binder bil mot kundeforhold. Mange har i dag flere biler - og det blir tungvindt
å ha ulike biler med ulike kundeforhold.

B fungerer ypperlig, men da må en jo først ha registrert seg - men er den jobben gjort kan man nyte godt
av ulike rabatter som går mot RFID kortet.

C er dyrere enn B og vil over tid gi dyrere lading. Det er også en litt større terskel å låne ut bank-kortet sitt
til f.eks samboer for å lade opp bil. Hos oss har vi 2 elbiler og hver og en av oss bruker bilene litt om hverandre, og når man vet behov for lading er tilstede så tar man bare med RFID'n.

Uansett hvilken løsning man velger av disse - så er App dårligere.....

Vidar_S

Sitat fra: RJK på tirsdag 16. august 2022, klokken 14:16
Sitat fra: Lars C. Krogenæs på tirsdag 16. august 2022, klokken 10:26
Lurer på hvordan "folk flest" greier å bestille varer på nett?
Der må man jo gjerne opprette bruker, legge inn adresse og så #¤¤%& faen i helvete må man taste inn kortnummer og  utløpsdato som igjen må verifiseres med Bank-ID. Ville vel tro at kun 1 promille av Norges befolkning greier dette.

Likevel utgjør nå netthandel over 10% av nordmenns samlede varekjøp (Kilde: NHO). Hvordan dette i det heletatt er mulig, sett opp mot de enorme utfordringer det er med å registrere seg som kunde hos 4 hurtigladeselskaper i Norge, og å holde en nøkkelbrikke over en RFID-leser på en ladestasjon, er for meg komplett uforståelig.

Nå skal det likevel tillegges at kun 19% av de i alderen 55-65år handlet på nett i 2021, med fallende tendens jo eldre befolkningen blir.
Kjære Lars, mulig du ikke ser dette selv, men du har i utgangspunktet svart deg selv. De som handler i nettbutikk er gjerne de som er fortrolig med dette, og ønsker å unngå å dra i butikken selv.

Så har du i tillegg de som gjør dette for sine (for)eldre, gjerne ved at de har tilgang til kort-info eller har eget kort til disses konto. De kan da nøye seg med å få matvarene innenfor døra og så legge de i skap, skuffer og hyller. Kanskje er det også sønn eller datter som kommer på besøk til leveringstid og fikser dette.


Opplevde en del av dette nå i sommer (riktignok på Ionity-ladere) rundtom i Norge. Fellesnevner er oftest at det er relativt nye elbileiere som ikke har gjort forberedelser som "alle" på dette forum gjerne gjorde allerede før de fikk bilen. Veldig mange lader kun hjemme i hverdagen og den første hurtigladessesjonen hos en operatør blir da noen hakk for komplisert.

Man kommer da til en hurtiglader uten å ha lastet ned noen apper og det man har å forholde seg til er informasjon som står skrevet på laderne. De fleste jeg traff på har da prøvd seg med telefonen og QR-koden som står hos Ionity hvorpå kortnummer tastes inn og "noe" feiler underveis enten det er timeout, rekkefølge man gjør ting i eller noe helt annet. Flere har også følt det forvirrende at Ionity-ladere på flere lokasjoner er merket med Circle K og at man da ikke kan bruke Circle K sin app.

Oppskriften min har (etter å eventuelt ha opplyst om "bilmerkespesifikt" ladekort) vært å få dem til å laste ned Elton sin app siden den dekker de fleste tilbyderne, man får (en liten) rabatt på Ionity og når appen først er lastet ned går det plutselig veldig mye lettere å få ladet. Problemet for de fleste har altså hverken vært at man må registrere seg i en app eller at kredittkort må registreres, men at fremgangsmåten ikke står forklart godt nok på laderne (alternativt at det ikke følger et hurtigladekurs med når man kjøper elbil).

Ideelt sett skulle man sikkert gjort som på Ionity Nyborg i Danmark der de hadde en egen Circle K-ansatt (?) som stod ute og hjalp elbilister med både tilkobling og starting av ladesesjonen. Han hadde i alle fall en jakke som tydet på at han var ansatt. Noe tilsvarende kunne jo også Elbilforeningen ha tilbudt i populære utfartshelger for å markedsføre seg selv og samtidig bidra til å få ned ladekøene ved at folk får ladet mer effektivt. Det vil jo oftest kun være ved førstegangslading at man står skikkelig fast. Når det først er gjennomført en gang vil jeg anta de fleste klarer seg greit (i alle fall så lenge man ikke bytter mellom tilbydere...).

overskyet

Sitat fra: hELgenen på tirsdag 16. august 2022, klokken 15:30


A) Slik Tesla gjør det - koble bil til kundeforhold


Jeg liker ikke A fordi den binder bil mot kundeforhold. Mange har i dag flere biler - og det blir tungvindt
å ha ulike biler med ulike kundeforhold.

.

Bilen bindes mot et kundeforhold, på samme måte som en brikke er det. Det er ingen teknologiske begrensninger som sier at du ikke kan binde flere brikker eller biler mot et kundeforhold.

DagfinnN

Sitat fra: overskyet på tirsdag 16. august 2022, klokken 16:19
Sitat fra: hELgenen på tirsdag 16. august 2022, klokken 15:30


A) Slik Tesla gjør det - koble bil til kundeforhold


Jeg liker ikke A fordi den binder bil mot kundeforhold. Mange har i dag flere biler - og det blir tungvindt
å ha ulike biler med ulike kundeforhold.

.

Bilen bindes mot et kundeforhold, på samme måte som en brikke er det. Det er ingen teknologiske begrensninger som sier at du ikke kan binde flere brikker eller biler mot et kundeforhold.
For meg virker det slik at noen ser så rødt når ordet "Tesla" nevnes at man blir blind for selve saken. At dette skulle binde kunden mer enn en app eller en brikke er en helt tullete påstand.
Mener å ha lest at CCS teknologien nå støtter dette. Burde være helt mulig for andre bilmerker å gjøre dette.
Det som er utrolig rart at det bare er Tesla som har gjort dette, og det er et kjempe konkurranse fortrinn.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

hELgenen

Sitat fra: DagfinnN på tirsdag 16. august 2022, klokken 17:04
Sitat fra: overskyet på tirsdag 16. august 2022, klokken 16:19
Sitat fra: hELgenen på tirsdag 16. august 2022, klokken 15:30


A) Slik Tesla gjør det - koble bil til kundeforhold


Jeg liker ikke A fordi den binder bil mot kundeforhold. Mange har i dag flere biler - og det blir tungvindt
å ha ulike biler med ulike kundeforhold.

.

Bilen bindes mot et kundeforhold, på samme måte som en brikke er det. Det er ingen teknologiske begrensninger som sier at du ikke kan binde flere brikker eller biler mot et kundeforhold.
For meg virker det slik at noen ser så rødt når ordet "Tesla" nevnes at man blir blind for selve saken. At dette skulle binde kunden mer enn en app eller en brikke er en helt tullete påstand.
Mener å ha lest at CCS teknologien nå støtter dette. Burde være helt mulig for andre bilmerker å gjøre dette.
Det som er utrolig rart at det bare er Tesla som har gjort dette, og det er et kjempe konkurranse fortrinn.

Så der er hissigproppen ja - vel jeg ser ikke rødt bare fordi Tesla nevnes, men jeg ser en gedigen fordel for meg som kunde å kunne eie ulike bilmerker og modeller og bruke den beste avtalen jeg kan tegne på alle bilene jeg eier.  Tesla ga i starten fri lading - vel jeg har svært billig lading på 3 elbiler! Det er nemlig helt lovlig og fullt mulig å få til ved å bruke en personlig avtale mellom meg og ladeselskap og så bruke denne avtalen på alle biler jeg eier!  Der Tesla ga gratis lading knyttet til en bil - var det andre bilmerker som opprettet avtaler som gikk mellom kunden og lading - ikke mellom bil og lading. Dersom en ikke evner å se hvilke fordeler det kan gi så får det nå så være - jeg ser i alle fall en gedigen verdi i dette.




DagfinnN

Sitat fra: hELgenen på tirsdag 16. august 2022, klokken 17:47
Så der er hissigproppen ja - vel jeg ser ikke rødt bare fordi Tesla nevnes, men jeg ser en gedigen fordel for meg som kunde å kunne eie ulike bilmerker og modeller og bruke den beste avtalen jeg kan tegne på alle bilene jeg eier.  Tesla ga i starten fri lading - vel jeg har svært billig lading på 3 elbiler! Det er nemlig helt lovlig og fullt mulig å få til ved å bruke en personlig avtale mellom meg og ladeselskap og så bruke denne avtalen på alle biler jeg eier!  Der Tesla ga gratis lading knyttet til en bil - var det andre bilmerker som opprettet avtaler som gikk mellom kunden og lading - ikke mellom bil og lading. Dersom en ikke evner å se hvilke fordeler det kan gi så får det nå så være - jeg ser i alle fall en gedigen verdi i dette.
Tydeligvis enda ikke lært å passe munnen din ser jeg.
Jeg kan ikke se en eneste objektiv grunn til at det ikke er en kjempefordel at VIN leses og lading starter automatisk. Har ingenting med binding av kundeforhold å gjøre. Alle burde gjøre dette. Vi ser jo hvor mange dårlige apper og løsninger som folk sliter med. Om du skulle eie 5 forskjellige bilmerker som støttet automatisk VIN lesing og lading er det intet som hindrer dette. Bytter du bil gjør du akkurat det samme som du gjør på autopass. Knytter nytt bilnr til brikken. Jeg lader hos Tesla når jeg kan og andre steder når jeg må. Av og til strever jeg med apper som bugger og ikke vil starte lading. Heldigvis har det gått bedre det siste året.
Legg bort dette tullet med Tesla harmen og diskuter saken uten å gå til personangrep.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

hELgenen

Sitat fra: DagfinnN på tirsdag 16. august 2022, klokken 18:28
Sitat fra: hELgenen på tirsdag 16. august 2022, klokken 17:47
Så der er hissigproppen ja - vel jeg ser ikke rødt bare fordi Tesla nevnes, men jeg ser en gedigen fordel for meg som kunde å kunne eie ulike bilmerker og modeller og bruke den beste avtalen jeg kan tegne på alle bilene jeg eier.  Tesla ga i starten fri lading - vel jeg har svært billig lading på 3 elbiler! Det er nemlig helt lovlig og fullt mulig å få til ved å bruke en personlig avtale mellom meg og ladeselskap og så bruke denne avtalen på alle biler jeg eier!  Der Tesla ga gratis lading knyttet til en bil - var det andre bilmerker som opprettet avtaler som gikk mellom kunden og lading - ikke mellom bil og lading. Dersom en ikke evner å se hvilke fordeler det kan gi så får det nå så være - jeg ser i alle fall en gedigen verdi i dette.
Tydeligvis enda ikke lært å passe munnen din ser jeg.
Jeg kan ikke se en eneste objektiv grunn til at det ikke er en kjempefordel at VIN leses og lading starter automatisk. Har ingenting med binding av kundeforhold å gjøre. Alle burde gjøre dette. Vi ser jo hvor mange dårlige apper og løsninger som folk sliter med. Om du skulle eie 5 forskjellige bilmerker som støttet automatisk VIN lesing og lading er det intet som hindrer dette. Bytter du bil gjør du akkurat det samme som du gjør på autopass. Knytter nytt bilnr til brikken. Jeg lader hos Tesla når jeg kan og andre steder når jeg må. Av og til strever jeg med apper som bugger og ikke vil starte lading. Heldigvis har det gått bedre det siste året.
Legg bort dette tullet med Tesla harmen og diskuter saken uten å gå til personangrep.

Dersom du eier flere biler og en bilforhandler vil gi deg et gedigent ladetilbud for at du kjøper deres merke - og denne gjør dette ved å gi deg en personlig RFID så er avtalen din personlig og knyttet til din RFID.
Du kan altså ta dette kortet og bruke det til å lade andre bilmerker om du så ønsker. Dersom du isteden kjøper en bil og denne bilen blir knyttet med sin VIN og MAC adresse til denne billige lade avtalen (slik Tesla gjør) - vel så er det KUN når du bruker denne bestemte bilen du kan dra nytte av avtalen. Du er altså bundet til avtalen gjennom bilen og du som kunde har null fleksibilitet til å bruke denne avtalen på flere biler. Dvs. dersom du skal kunne det må i så fall produsenten gi tilgang til dette. Det er vel heller tvilsomt at noen produsent vil åpne for dette dersom de kunne sperret det. På samme måte som alle andre butikker i dette landet ikke vil gi deg Æ rabatt på Kiwi f.eks.

Alle elbiler jeg har kjøpt de siste årene har jeg fått med en eller annen ladeavtale - jeg kunne også få tilbud om å abonnere til  bedre avtaler dersom jeg ladet mye hos enkelte. Og med flere biler i min bilpark sier det seg selv at jeg er tjent med å kunne knytte en personlig avtale mellom meg og ladeoperatør - ikke en avtale som går på hver bil eller bilmerke. Jeg har eid flere biler av samme merke, men dersom dette merket gikk hen og KUN lot biler av dette merke knytte seg opp mot en slik "storkunde avtale" - så ville det jo bety at denne produsenten ville kunne bruke dette for å forsøke å binde meg til å kun kjøpe dennes bilmerker. Det er for meg å frata en frihet jeg har i dag. Og friheter synes jeg ikke man bør gi bort sånn uten videre - derfor flyr jeg gjerne rundt med en RFID brikke istedenfor å knytte bilen direkte mot meg og lading.

En annen ulempe med å knytte bil til lading er jo nettopp det at dersom bilen blir stjålet - så kunne jo tyven bare kjøre rundt og lade på min avtale inntil jeg fikk sperret avtalen. Nå kan jeg isteden gå rundt med avtalen i lommen hvilket jeg synes er mye mer fleksibelt og trygt.

Som noenlunde kynding på IT siden kan jeg også si at faste MAC adresser er ekstremt lett å forfalske.
Det går derfor en stor diskusjon blant bilprodusenter der noen vil at MAC adressen generes løpende fra bilen for på den måten gi økt sikkerhet, mens andre finner det fordyrende og har så langt ikke å gjøre dette.

Jeg finner derfor at VIN/MAC avtaler mellom bil og ladeoperatør som en dårlig løsning sikkerhetsmessig og den åpner for samme bindinger vi ser finnes i f.eks matvarebransjen der de prøver å kapre deg til å handle kun hos en bestemt kjede. Jeg er mer tilhenger av friheten til å velge selv. (Ja jeg har kjørt Linux som OS siden 1996 og kan ett og annet om å velge fritt)

geear

Djises christ. Det er nå et mye større problem, sjanse for, å miste en RFID-brikke, en at en idiot vil stjele bilen og kjøre rundt og lade for hundrevis av kroner. Dessuten kunne du da sjekket i app og visst akkurat hvor vedkommende var, lett å sende politiet i riktig retning. Jeg bruker svært sjelden RFID-brikkene mine, og det kunne gått måneder uten at jeg hadde oppdaget det. Mye større fare.

Det er virkelig helt uproblematisk at bil knyttes mot kundeforhold, faktisk å foretrekke. Og det er selvfølgelig helt uproblematisk å knytte flere biler til samme kundeforhold. Dette gjør allerede Tesla i dag. Man har en Tesla-konto, legger inn betalingsdetaljer, og supercharging av alle Teslaene man eier vil trekkes fra samme Tesla-konto.

Fastned i Nederland er eneste andre hurtigladeleverandøren jeg vet om som tilbyr ID over CCS, og vil tro også de opererer med mulighet for flere biler per kundeforhold.

https://support.fastned.nl/hc/en-gb/articles/115012747127-What-is-Autocharge-

Når det gjelder rabatter så får bilforhandlerene heller slå av prisen på bilen da, eller gi noen andre goder, enn noen småpenger i laderabatter som usnsett ikke er gratis (det er selvfølgelig innbakt i prisen på bilen, ingenting er gratis).

hELgenen

Sitat fra: geear på tirsdag 16. august 2022, klokken 19:27
Når det gjelder rabatter så får bilforhandlerene heller slå av prisen på bilen da, eller gi noen andre goder, enn noen småpenger i laderabatter som usnsett ikke er gratis (det er selvfølgelig innbakt i prisen på bilen, ingenting er gratis).

Ja - kan være enig i dette - men de har nå valgt en annen strategi enn så lenge - og da må en nesten forholde seg til dette.  Tesla har vel også 2 ulike priser - en for Tesla eiere og en helt annen for de andre..

Men det hadde vært mye bedre om prisen man inngikk avtale om ikke var knyttet til biltypen slik som f.eks Tesla gjør.

overskyet

#99
Man trenger ikke å ha et suboptimalisert lademarked fordi noen forhandlere skal gnukke med noen kroner i rabatt. Det er bare tull.

Når det gjelder forfalskning av mac-adresse etc, så er også det et villspor, da det er mer sannsynlig at man bruker ISO 15118 som ikke har dette problemet.

Plug and charge er helt opplagt fremtiden, men det bør komme i tillegg til kortbetaling. Ikke alle biler støtter plug and charge og det kommer til å gå ti/femten år før vi er kvitt bilene som ikke gjør det.


Edit: Det ville faktisk ikke overraske meg om Tesla støtter ISO 15118 og da plug and charge på andre biler enn Tesla, på superchargere, før vi ser de andre aktørene gjør det. La oss håpe det.

OlaM

Sitat fra: hELgenen på tirsdag 16. august 2022, klokken 19:18
Som noenlunde kynding på IT siden kan jeg også si at faste MAC adresser er ekstremt lett å forfalske.

Vel, du har litt å gå på når det gjelder relasjonelle modeller bl.a. At bilen støtter noe betyr jo ikke at du er tvunget til å opprette avtalen. Jeg kan jo i dag bruke autocharge på Fastned uten at det er Fastned som eier bilen, bukta og begge endene. Alle innvendingene er skivebom. RFID er forresten mye lettere å forfalske og kan jo sniffes over luften, men det er uansett ikke slik at MAC adressen er det som identifiserer bilen i autentiseringsmodellen til ISO 15118 Plug & Charge, der er det public key sertifikat.

Plug & Charge-modellen er heller ikke låst til en spesiell form for autentisering, men at du trenger max ett sted for å koble betalingsinformasjon. Det blir jo nødvendigvis en eller annen app eller webside for å koble bil til kredittkort, det legges ikke inn i bilen. Tilbyder A kan la meg lade på stasjon B med bilmerkene C og D, man blir ikke bundet til noen som helst.

Jeg har jo i dag lagt inn kredittkortet mitt ett sted for å betale bompenger, hos Skyttelpass. Jeg kunne valgt noen andre. Kreditttkortinfoen er ikke inni brikken, men i en database. Så kan brikken min leses av mange forskjellige bomselskaper i forskjellige land, som på millisekunder slår brikkenummeret opp i et system der de pekes til hvordan få betalt for min passering. Så kan jeg ha flere kundeforhold på flere biler hvis jeg vil, eller samme på alle, eller kjøre i kontantfila osv osv.

Lading kommer før eller senere til å ha denne modellen, men ingen av ladetilbyderne vil jobbe sammen før de blir tvunget ved lov. De sitter heller på hver sin tue, med innleide utviklingsteam på små budsjetter og tenker at de skal bli kongen på haugen til slutt.
'21 3LR

Lars C. Krogenæs

Til de som leser innlegget nå i dag:

På Arendalsuka blir enklere lading diskutert kl 13.30.

Debatten blir streamet. Linker og mer info finner du her:

https://elbil.no/denne-debatten-om-enkel-lading-ma-du-fa-med-deg/
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

elektro

Sitat fra: hELgenen på tirsdag 16. august 2022, klokken 15:30
App er og blir helt ut.

Det eneste som fungerer er :

A) Slik Tesla gjør det - koble bil til kundeforhold
B) Bruk RFID - altså koble RFID til kundeforhold
C) Bruke vanlig bank-kort

Jeg liker ikke A fordi den binder bil mot kundeforhold. Mange har i dag flere biler - og det blir tungvindt
å ha ulike biler med ulike kundeforhold.

B fungerer ypperlig, men da må en jo først ha registrert seg - men er den jobben gjort kan man nyte godt
av ulike rabatter som går mot RFID kortet.

C er dyrere enn B og vil over tid gi dyrere lading. Det er også en litt større terskel å låne ut bank-kortet sitt
til f.eks samboer for å lade opp bil. Hos oss har vi 2 elbiler og hver og en av oss bruker bilene litt om hverandre, og når man vet behov for lading er tilstede så tar man bare med RFID'n.

Uansett hvilken løsning man velger av disse - så er App dårligere.....

Langt på vei enig med deg. Vil bare si at dette med å registrere seg ikke behøver å være et stort hinder, så lenge man kan ha kun ett kundeforhold- og kan roame hos alle andre. Vi er jo nesten der i dag, men enkelte energistasjoner bla. vil jo ikke være med.

Når det gjelder bankkort, skjønner jeg ikke hvordan man skal kunne oppgradere alle hurtigladere- for ikke å snakke om Type2 ladere med dette? Man vil etter mitt skjønn være helt avhengige av RFID eller App i overskuelig fremtid. Helt til man blir enige om en Plug & Charge løsning.

Når det gjelder App, så er jeg også enig med deg. :) Men opplevde en corner case i sommer, da jeg ladet på AC i nærheten av et hotell. Men såpass langt unna at jeg ikke uten videre kunne gå ned i slåbroken. Da var det fint å kunne stoppe og starte ladingen fra senga.

2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

OlaM

Sitat fra: elektro på onsdag 17. august 2022, klokken 23:50

Når det gjelder bankkort, skjønner jeg ikke hvordan man skal kunne oppgradere alle hurtigladere- for ikke å snakke om Type2 ladere med dette? Man vil etter mitt skjønn være helt avhengige av RFID eller App i overskuelig fremtid. Helt til man blir enige om en Plug & Charge løsning.


For min del er det ingen grunn til å bli kvitt RFID og apper for sin egen del. Det man vil bli kvitt er ørt-og-førti grensesnitt og den lave standarden på programvare og kundeopplevelse det blir når masse mini-firma skal gjøre ting selv.

Noen sakteladere i dag krever på RFID for å åpne luka, ikke vits å skrote de. Mange biler vil ikke støtte plug & charge, du kan ha lånt eller leid osv. Kanskje er RFID bedre til å stoppe lading med, slik at du ikke må inn i bilen først?

Det viktige er hvor sinnsykt mye bedre den totale kundeopplevelsen hadde vært med 1 app og 1 brikke over hele Europa, og så kommer plug & charge på toppen av kransekaken.
'21 3LR

overskyet

Kortbetaling kommer, enten dere vil ha det eller ei :)

Elbilforeningen er enige, politikerene er enige og flere av ladeselskapene selv er enige:
https://elbil.no/to-store-ladeselskaper-tester-ut-kortbetaling-for-lading/

Etter det jeg så fra debatten på arendalsuka, var det relativt bred enighet om at det er kort som gjelder.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA