Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

NAF sin test av hjemmeladere

Startet av Fjeldern, torsdag 21. april 2022, klokken 21:19

« forrige - neste »

Fjeldern

Jeg fikk opp NAF sin test av Easee som anbefalt artikkel av Google og jeg må si det er noe selvmotsigende greier og testen er veldig rart skrevet.

Her er de tre ulempene som blir nevnt for laderen:
1. Dekselet (leppa) til ladepunktet virker slapp.
2. Finnes med fastmontert kabel, og denne er godkjent i NAFs test.
3. Produsenten tillater at ladeboksen brukes til 3-fas lading på IT-nettet.

Det at det finnes fastmontert kabel som er godkjent er altså negativt. Det er ikke så rart, for lengre ned så skriver dem jo at Easee IKKE har denne muligheten.

Som denne kommentaren her:
"– Jeg synes den er for liten til å skulle lade med 22 kW. Den er pen å se på, men rett og slett unødvendig liten for effekten den kan lade med. Og den føles på en måte for lett, og det gjør at jeg blir skeptisk. Lett er enten veldig dyrt eller veldig billig"
Her sier dem at lett både føles billig og dyrt, men dem trekker det fram som et minus.
Det er heller ikke noe som heter unødvendig liten for sitt bruk. Det finnes utrygt fordi det ikke er plass til komponenter (se lengre ned), men unødvendig liten for effekten er direkte svada.
Her snakker dem da altså om utvendige mål og ikke størrelsen på forbindelsene i selve laderen, som er det som betyr noe her.
Dette speiles jo også i svaret av samme person når det kommer til Zaptech sin lader:
"– Dette er minimalistisk emballasje, det er bra. Den tar lite plass i bilen, så er lett å ha med mange, påpeker "
Men her, i zaptech testen, så sier en ANNEN at han er redd for at laderen er for liten.
Det vil si at det nesten garantert er en av dem som er feilsitert.
Jeg synes også det er rart dem er redd for vamegang av 32A 400V i en så liten boks, da sikringer er mye mindre og kan sitte på rekke med andre komponenter som produserer varme.

Alt i alt så virker testen svært rotetete. Det er feilsiteringer, skrivefeil og veldig stor forskjell i lengden av testene. Det siste er spesielt sært da noen egenskaper blir nevnt og beskrevet hvordan fungerer på noen ladere, men ikke på andre. Man skulle tro at hvordan lastbalansering fungerer, på to ladere som gjør det likt, burde være beskrevet i begge testene?
Noen av tingene som disse testerne tok opp er jo bare dumt, sånn som at det er nyere dokumentasjon på et produkt enn lanseringsdatoen.

Noen flere som har stusset over kvaliteten på disse testene?

Wisd0m

Ikke imponert over testen jeg heller.

Kjøper ikke ladeboks uten bakplate som gjør at jeg selv kan bytte ladeboks uten å ha elektriker... Til det er elektriker for dyrt.

turfsurf

De nevnte heller ikke at Zaptec krever abonnement for visse funksjoner, og heller ikke kan regulere mot hovedsikring.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

filtvet

"– Derimot stusser jeg over at produktet er 2,5 år gammelt og samsvarserklæringen er datert juni 2021 - altså to år etter at produktet er ferdig. Du oppdaterer ikke samsvarserklæringen etter at produktet er bygget. Det henger ikke på greip for meg og jeg lurer på hvorfor de har gjort det."

Oojoj. for en KRISE. Jeg har denne selv og den fungerer utmerket. Snakk om å lage problemer ut av ingenting.

turfsurf

Sitat fra: filtvet på mandag 25. april 2022, klokken 18:23
"– Derimot stusser jeg over at produktet er 2,5 år gammelt og samsvarserklæringen er datert juni 2021 - altså to år etter at produktet er ferdig. Du oppdaterer ikke samsvarserklæringen etter at produktet er bygget. Det henger ikke på greip for meg og jeg lurer på hvorfor de har gjort det."

En helt legitim grunn til å oppdatere en samsvarserklæring er at man har funnet feil eller ting som behøver presisering i den.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Fjeldern

Sitat fra: turfsurf på mandag 25. april 2022, klokken 18:29
Sitat fra: filtvet på mandag 25. april 2022, klokken 18:23
"– Derimot stusser jeg over at produktet er 2,5 år gammelt og samsvarserklæringen er datert juni 2021 - altså to år etter at produktet er ferdig. Du oppdaterer ikke samsvarserklæringen etter at produktet er bygget. Det henger ikke på greip for meg og jeg lurer på hvorfor de har gjort det."

En helt legitim grunn til å oppdatere en samsvarserklæring er at man har funnet feil eller ting som behøver presisering i den.

Eller bare oppdatert regelverk som setter nye krav til samsvarserklæringen, selv om produktet oppfyller kravene fra tidligere.
Det er ganske vanlig praksis at produkter får oppdatert dokumentasjon og det er ikke noe annet enn positivt.

Jeg stusser fortsatt veldig over hvor ekstremt dårlig de testene er skrevet. Når man blander navn på hvem som sier hva, skriver negative ting som i utgangspunktet er positive, i tillegg til at dem klarer å komme med to påstander om samme egenskap i samme produkt som er totalt det motsatte av hverandre. Det var det vel på ihvertfall 2 av testene.
Svært lite profesjonell test

elektrolux

Reagerte også på "testen"

Vanskelig å sette fingeren på noe konkret så her har bidragsyterne i denne tråden vært flinke.

Hadde vært interessant å godt dypt inn i bakgrunnen og fulgt pengestrømmen bak denne testen.

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

vesttrønder

Kva skal ein velgje då? Ser det finst ein bråte, men Esee og Zaptec (her veit eg ein del av historien til selskapet som gjere at eg får lyst å kjøpe...) dukkar opp ofte. Sidan eg er ein av dei mange utan elbil pr. i dag, men ein hypotetisk bil i bestilling, så lurer eg litt.

* Er det nødvendig med fancy funksjonalitet i ladeboksen, eller ligg det uansett i appen til bilen?
* Viss ein skal lade etter straumpris, treng ein då til dømes kombinasjonen av Tibber (har det, men ikkje Pulse) og ein "smart" ladar?
* Viss bilen er plugga i ladaren (utan å lade), vil den då til dømes dra straum frå veggen til oppvarming om vinteren mm?

Ingeniøren

#8
Har en dum og enkel boks som kun kan forandre strøm med en bryter, som forøvrig er meget smart - snart 7 år og kjøpt av elektrolux  :)

Savner ingen ting da jeg styrer alt via lader i bilen og bilapp (Wattcat) og Jedlix (smart lading). Kan ikke se at de "smarte" kan gjøre stort mer...
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

RJK

Sitat fra: Ingeniøren på søndag 29. mai 2022, klokken 17:55
Har en dum og enkel boks som kun kan forandre strøm med en bryter, som forøvrig er meget smart - snart 7 år og kjøpt av elektrolux  :)

Savner ingen ting da jeg styrer alt via lader i bilen og bilapp (Wattcat) og Jedlix (smart lading). Kan ikke se at de "smarte" kan gjøre stort mer...
Har man "dum" bil, trenger man "smart" lader for visse valg, som å stoppe lading ved en viss prosent. Har man smart bil, mener ihvertfall jeg, som du skriver, at en "dum" lader er å foretrekke, da smartness i laderen fort kan komme i konflikt med bilens smartness.

Bland så inn tjenester som Tibbler og smartness i diverse appløsninger, så kan man være uheldig å få masse rare typer problemer, som det kan bli veldig problematisk å komme seg vekk fra. Spesielt når det er 2-3 eller flere løsninger som skal ha sin formening etter dine innstillinger.

Men uansett, alle kan klare seg med "dum" lader, så får man selv avgjøre om man trenger smartness i laderen eller app, om bilen støtter det.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Fisherman

Sitat fra: turfsurf på mandag 25. april 2022, klokken 14:59
De nevnte heller ikke at Zaptec krever abonnement for visse funksjoner, og heller ikke kan regulere mot hovedsikring.

Finner det merkelig at dette skrives, da Zaptec ikke har noe abb. nå meg bekjent. Mulig de hadde det før, tar jeg feil, henvis gjerne til side som beskriver det.

Vidar_S

Sitat fra: Fisherman på fredag 23. september 2022, klokken 12:19
Sitat fra: turfsurf på mandag 25. april 2022, klokken 14:59
De nevnte heller ikke at Zaptec krever abonnement for visse funksjoner, og heller ikke kan regulere mot hovedsikring.

Finner det merkelig at dette skrives, da Zaptec ikke har noe abb. nå meg bekjent. Mulig de hadde det før, tar jeg feil, henvis gjerne til side som beskriver det.

Dette kostet i alle fall penger tidligere og det er nok årsaken til at det er skrevet. For folk som er klare over at Zaptec på et tidspunkt tok penger for tjenesten og spesifikt ser etter informasjon om dette på Zaptec sine sider er det (i mine øyne) særs vanskelig å finne informasjon om hvorvidt denne tjenesten fremdeles er noe de tar betalt for.

Det må også nevnes at innlegget du kommenterer ble skrevet i april mens vi nå er i september. Mye skjer på 5 måneder så det som var fakta i april trenger ikke nødvendigvis stemme i dag.

elektrolux

Jeg hadde en samtale med Zaptec om abonnementstjenester. De bekreftet at dette mørke kapittelet i Zaptec nå er historie. 
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Svk

Vært stolt eier av Zaptec Go siden 1 . des. kun testen den 1 gang. eier ingen elbil pr dags dato :-)

noen som har erfaringer med Zaptec? bruker dere Eco mode?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA