Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla leverer nå biler uten ladekabler

Startet av Motorwatt, søndag 17. april 2022, klokken 08:36

« forrige - neste »

kodax

Å selge en elbil med nødlader er vel som å selge en fossibil reservekanne, behovet minsker etterhvert som fyllestasjonene øker, og det er jo ikke mange fossibiler som selges med reservekanne lenger.
For min bruk er det fortsatt praktisk å ha med nødladeren, men det er sjeldnere og sjeldnere jeg bruker den.

Forøvrig har vært mye Tesla-greier på Tiktok, og jeg kjenner flere familier som har kjøpt Tesla der det er barna som viser foreldrene de forskjellige funksjonene:)
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

daktari

Sitat fra: DagfinnN på lørdag 23. april 2022, klokken 11:07
Sitat fra: daktari på lørdag 23. april 2022, klokken 09:11
I praksis er jo fjerning av utstyr en prisøkning.
UMCen er jo en av de bedre nødladerne på markedet, og med blå eller rød adapter har man kunnet bruke den fast til lading.
Prisen ligger vel på ca 10.000,- hvis man skal ha en ny i dag.

Andre merker leverer enten store klumper eller småtasser som bare gir 8A. 

Det som skilte Tesla i positiv retning her velger de å ta bort - ganske snålt.
10.000??
Vet jo at du forsøker å sverte, men etterettelig er det fint å være.
UMC koster jo 3 365, blått adapter koster jo 400 - altså godt under 4k.
https://shop.tesla.com/no_no/product/gen-2-universalmobilkobling
I tillegg er det varslet at prisen skal halveres.
Oj, se der ja! Var ganske sikker på at den tidligere kostet ca 10k og derfor var populær å stjele. Har de endret prisen nylig?
I 2018 da jeg skulle kjøpe adapter til dansk stikkontakt tror jeg de skulle ha 500,- for bare adapteren.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

turfsurf

Sitat fra: daktari på søndag 24. april 2022, klokken 10:39
Oj, se der ja! Var ganske sikker på at den tidligere kostet ca 10k og derfor var populær å stjele. Har de endret prisen nylig?
I 2018 da jeg skulle kjøpe adapter til dansk stikkontakt tror jeg de skulle ha 500,- for bare adapteren.
UMC har aldri kostet 10k, har vel vært rundt 6k. Men adapterne (blått og rødt) til gen 1 kostet over tusenlappen.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Ellemelle

Man trenger heller ikke kjøpe Teslas UMC.  Du kan kjøpe lader med Type2 og Schuko på Elkjøp til 2999 kroner.

Handyman

Sitat fra: turfsurf på søndag 24. april 2022, klokken 11:53
Sitat fra: daktari på søndag 24. april 2022, klokken 10:39
Oj, se der ja! Var ganske sikker på at den tidligere kostet ca 10k og derfor var populær å stjele. Har de endret prisen nylig?
I 2018 da jeg skulle kjøpe adapter til dansk stikkontakt tror jeg de skulle ha 500,- for bare adapteren.
UMC har aldri kostet 10k, har vel vært rundt 6k. Men adapterne (blått og rødt) til gen 1 kostet over tusenlappen.
Da jeg fikk TM3 i mars -19 fulgte det med UMC gen 2 med schuko og CEE 16A adapter (pris nå 460,-) Nå følger kun schuko-adapter med.
UMC gen 1 (3-fase) får man ikke ny, men man kan kjøpe CMC (Corded Mobile Connector) som kommer med 16A CEE 400V til 6420,-
https://shop.tesla.com/no_no/product/corded-mobile-connector
I USA er det sagt at UMC gen 2 skal kunne legges til bestillingen for 200 dollar (pluss adapter?) Det blir da uansett en billig nødlader. Nå koster denne kr. 3.365 pluss adaptere.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

daktari

Sitat fra: turfsurf på søndag 24. april 2022, klokken 11:53
Sitat fra: daktari på søndag 24. april 2022, klokken 10:39
Oj, se der ja! Var ganske sikker på at den tidligere kostet ca 10k og derfor var populær å stjele. Har de endret prisen nylig?
I 2018 da jeg skulle kjøpe adapter til dansk stikkontakt tror jeg de skulle ha 500,- for bare adapteren.
UMC har aldri kostet 10k, har vel vært rundt 6k. Men adapterne (blått og rødt) til gen 1 kostet over tusenlappen.
Ja, mente de var ganske dyre. Ser nå at Tesla også selger Norges billigste type 2 med 999,- for 4 m 32A 3fas.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

daktari

Sitat fra: Ellemelle på søndag 24. april 2022, klokken 11:57
Man trenger heller ikke kjøpe Teslas UMC.  Du kan kjøpe lader med Type2 og Schuko på Elkjøp til 2999 kroner.
jo, men poenget var at Teslas UMC er kanskje markedets beste adapter, og den fulgte med bilen.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

filtvet

Har heller aldri hatt behov for min NØD-lader, men har heller ikke hatt bruk for brannforsikring til huset.... Greit å beholde begge to mener jeg.

Handyman

Sitat fra: filtvet på søndag 24. april 2022, klokken 14:09
Har heller aldri hatt behov for min NØD-lader, men har heller ikke hatt bruk for brannforsikring til huset.... Greit å beholde begge to mener jeg.
Husforsikring og ladekabel er jo helt meningsløst å sammenlikne. Forsikringer har man for å begrense økonomiske konsekvenser av skader/uhell ol. Det er jo ikke slik at bilen er tapt eller får permanent redusert verdi om man skulle stå uten lademulighet. Bilen er ikke ødelagt.
Lading kan ordnes etter at batteriet er tomt, mens forsikring ikke kan ordnes etter at skaden har oppstått.
Nå blir lader frivillig, og det gjør ingenting. Alle som vil ha lader får det. I praksis har det altså kun en priskonsekvens for fremtidige bestillinger. Men om det betyr at bilene unngikk en større prisstigning får vi neppe rede på.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Motorwatt

Analogien som ble brukt var neppe ment å være så konkret som du fremstiller det. Det håper og tror jeg de fleste forstod.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

RJK

Sitat fra: Motorwatt på lørdag 23. april 2022, klokken 16:06
SitatIkke bare det, jeg kjenner flere familier der det er barna som har bestemt at det blir Tesla. Foreldrene hadde andre planer men gav etter for mas/press.

Så gal har vel forhåpentligvis ikke verden blitt!
Se det på den måten at mas fra ungene kan få "fossilhoder" over til elbil, og plutselig oppdager at det var et glimrende valg. La unga bruke makten sin, så får man heller sette bremsene på om det er grunner til at det ikke er mulig eller aktuelt.

Er uansett få biler som er så galt med, at det blir veldig galt. Og som sagt, man er kanskje bestemt på visse kriterier som skal/skal ikke være med bilen, men når alt kommer til alt, så var kanskje ikke det viktig i det hele tatt.

Hadde min datter fått bestemme, så hadde det blit TMS eller TMX, men det er utenfor budsjett, så ikke oppnåelig. Men hadde finansene tillatt det, så er jeg faktisk enig. Mr. Fornuft tilsier likevel at valget står mellom TMY, EV6 og 5, rekkefølgen er dog tilfeldig. TM3 er likevel riktigere for lommeboken sin del.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Tesladigger

Er det bekreftet at ladekabelen er fjernet fra biler som blir levert fremover i Norge, eller gjelder dette kun USA foreløpig. Hvis dette også gjelder for leveranser i Norge, når gjelder dette fra? Tenker da på om dette får konsekvenser for de som allerede hadde plassert bestilling før dette ble kjent?
Tesla MY LR
Div. elbiler siden 2013

Handyman

Sitat fra: Tesladigger på søndag 24. april 2022, klokken 19:53
Er det bekreftet at ladekabelen er fjernet fra biler som blir levert fremover i Norge, eller gjelder dette kun USA foreløpig. Hvis dette også gjelder for leveranser i Norge, når gjelder dette fra? Tenker da på om dette får konsekvenser for de som allerede hadde plassert bestilling før dette ble kjent?
Kun USA pr nå så vidt jeg vet. På sidene til Tesla er det i alle fall oppgitt at bilene leveres med både nødlader og type2-kabel.
https://www.tesla.com/no_NO/support/charging-connectors
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Handyman

Sitat fra: Motorwatt på søndag 24. april 2022, klokken 18:03
Analogien som ble brukt var neppe ment å være så konkret som du fremstiller det. Det håper og tror jeg de fleste forstod.
Som jeg poengterer så er det jo på ingen måte en analogi (likhet) mellom ladekabel og forsikring. En reservebensinkanne derimot hadde gitt en viss mening.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

filtvet

Tesla lager bra biler, men har et problem med PR og bortforklaringer. De setter OPP prisen og leverer mindre.

Og FSD er fortsatt "1 år unna"... Alt tesla-eiere forsvarer dette er en gåte for meg.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA