Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Model Y Long Range - bestilling og levering 2. kvartal 2022

Startet av tornaldo, lørdag 16. april 2022, klokken 00:18

« forrige - neste »

tornaldo

Status pr. 16/4 er at fabrikken i Shanghai er stengt, og ingen skip er på vei til Europa. Optimistisk scenario er vel at de første bilene kommer til Norge i begynnelsen av juni.

Grünheide/Berlin leverer foreløpig ingen biler til Norge. Spennende tider på leveringsfronten fremover, kan jo fort hende det blir levert noen Performance før det kommer Long Range fra Kina.

Selv venter jeg på en TMY Long Range, samt en TM3 Standard Range dette kvartalet. Trolig må man smøre seg med en god dose tålmodighet....
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

emurof

Jeg har april som forventet levering på sidene mine, men det ble sagt juni på telefon.

Så har jeg så gammel bestilling at jeg ikke har fått bestilt vinterhjul. Ringer jeg dem for å få fikset dette? For hvis jeg gjør endringer på bestillingen fra sidene så må jeg jo betale full ny pris.

Contango

Du kan uansett vurdere Finn. Tidspunktet er i alle fall bra med mye originalt fra privat og uoriginalt fra forhandler å velge mellom. Har valgt felger med Conti dekk selv.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

ViktorS

#3
Fabrikken er nå åpnet igjen :)

Jeg bestilte tidlig i april, Hvit model y med 20" og vinterdekk. Estimert levering Mai 2022. (Forventer at jeg nok muligens må vente litt ekstra)

Kjapt spm, ang betaling og levering.

Jeg betalte 2500 i depositum, har lagt inn finansiering (kombinasjon av egenkapital og litt lån). Har dog ikke betalt noe enda. På "mintesla" står det "Du må betale gjenværende beløp før levering", samt "overfør din endelige betaling på x antall kroner".

Betyr dette at jeg må betale og ordne dette NÅ, før jeg får leveringsdato ? Eller må det bare ordnes noen dager /uke før utlevering?

Står forøvring at de skal kontakte meg for å avtale leveringsdato.

Vil bare sørge for at jeg gjør ting i rett rekkefølge her.

Ett ekstra spørsmål:
Valgte piggdekk på 19" når jeg bestilte. Er det mulig å endre til piggfri ? Hvordan gjør jeg dette?

Har forøvrig valgt Tromsø som utleveringssted.
Tesla Model Y Hvit,sort, 20" hengerfeste
Ordredato: 10/4-22
Utlevering: Tromsø
Utlevering: 23/12-22
VIN: XP7YGCEK0PB052***

geear

Helt normalt og innafor å vente med å betale til du har fått utleveringsdato, og så betale 3-5 dager før.

Foremost

Går det an å bestille nå i Q2, men be om utsettelse av levering til Q4?

Har en privatleasing avtale som utløper i februar 23, og ønsker ikke å være uten bil i tilfelle det blir leveringsforsinkelser i Q4+

OrikkO

#6
Sitat fra: ViktorS på onsdag 20. april 2022, klokken 12:12
Valgte piggdekk på 19" når jeg bestilte. Er det mulig å endre til piggfri ? Hvordan gjør jeg dette?

Jeg ringte inn i går og fikk lagt til vinterhjul (bestilte bil på mandag). Det er sikkert bare å ringe for å endre også.
TMY i bestilling - levering sept.

Contango

10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

ViktorS

#8
Sitat fra: Contango på tirsdag 03. mai 2022, klokken 15:02
Noen som har fått VIN ennå?
Har ikke fått ennå. Bestilte i midten av april. Står enda estimert levering i Mai.
Tesla Model Y Hvit,sort, 20" hengerfeste
Ordredato: 10/4-22
Utlevering: Tromsø
Utlevering: 23/12-22
VIN: XP7YGCEK0PB052***

larsbanan89

Jeg har bestilt via Leasing selskap, så har ikke kontroll på ordren selv.
Fikk beskjed nå at den kommer "med neste båt". Noen som har peiling på når den forventes inn?  :D

OhmPaPa

Det ryktes en båt fra Kina har anløpstid 31/5 nede i Europa. Og så må bilene fraktes hit etterpå.

Torpedo Ted

Noen som vet om en e-postadresse som går an å kontakte Tesla på i forbindelse med endring av en bestilling som er lagt inn for lenge siden, men ikke tildelt VIN.

Ønsker ikke å ringe da jeg vil ha henvendelsen dokumentert skriftlig.

Blitz

#12
Fra et Tysk Teslaforum ser det ut som de har fått  leveringsdato for Y LR MIC i Tyskland, så det tyder på at en båt er på vei til Europa.
En skulle leveres fra  28. mai - 27. juni

ViktorS

Fikk akkurat e-post om at bilen jeg bestilte i april, med estimert levering i mai, ikke kan leveres i Mai, og ikke juni heller til Tesla Tromsø.. Mulig at jeg kunne få bil ved å hente den feks i Drammen eller Trondheim, da i juni. Men dette skulle de komme tilbake til.

Må ta en vurdering på hva jeg skal gjøre. Valgte både farge(hvit) og 20" felger fordi det hadde tidligst levering.
Tesla Model Y Hvit,sort, 20" hengerfeste
Ordredato: 10/4-22
Utlevering: Tromsø
Utlevering: 23/12-22
VIN: XP7YGCEK0PB052***

tornaldo

Sitat fra: Blitz på fredag 06. mai 2022, klokken 18:09
Fra et Tysk Teslaforum ser det ut som de har fått  leveringsdato for Y LR MIC i Tyskland, så det tyder på at en båt er på vei til Europa.
En skulle leveres fra  28. mai - 27. juni

Det er trolig ingen på vei ennå, men det ryktes at det kan være på vei noe i løpet av helga.

Skal vel holde hardt å få veldig mye biler til Norge dette kvartalet, siden man kan legge på en liten uke ekstra i frakt hit fra Zeebrugge.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA