Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Plug & charge

Startet av overskyet, tirsdag 12. april 2022, klokken 11:51

« forrige - neste »

overskyet

Hvorfor er det så lite fokus på ISO 15118 og Plug & charge i Norge? Kun ionity har implementert dette.

Hvis ISO 15118 er implementert snakker bilen og laderen sammen og bilen forteller laderen hvor pengene skal trekkes. På ionity fungerer dette veldig bra og det er vanskelig å forstå hvorfor ikke flere implementerer dette. Det gjelder i grunn både bilprodusenter og ladeoperatører.

Porsche, Ford, Opel og VW (Lucid og Rivian også, men de har vi jo ikke her enda) støtter ISO 15118, så det burde i grunn bare være å rulle ut. I USA har den største ladeoperatøren ved siden av Tesla, Electrify America, rullet ut dette.



Kjedelig å se på at elbillandet Norge havner mer og mer i bakevja.

https://en.wikipedia.org/wiki/ISO_15118


Marius Kotsbak

Diskusjonen har vel låst seg fast i mas om bankterminal. I tillegg til at liten andel av elbilbestanden i Norge har støttet det til nå antagelig får få modeller dette lagt inn i ettertid. Produsentene vil heller lokke til salg av nye modeller med dette.
2018: Leaf 24 kWh MY2013 (solgt)
2019: Leaf e+ 62 kWh Tekna MY2019

overskyet

Sitat fra: Marius Kotsbak på tirsdag 12. april 2022, klokken 12:09
Diskusjonen har vel låst seg fast i mas om bankterminal. I tillegg til at liten andel av elbilbestanden i Norge har støttet det til nå antagelig får få modeller dette lagt inn i ettertid. Produsentene vil heller lokke til salg av nye modeller med dette.

Tror du er inne på noe der. Føler at dette er et sted reguleringer burde være på plass. Hvis man skal tvinge gjennom noe system i ladekaoset som er nå, burde plug & charge være på agendaen. Rart ikke elbilforeningen jobber for dette.


Marius Kotsbak

Men hjelper det for annet enn å identifisere bilen? Vi kommer vel til kaoset man har på parkeringsfronten. Der identifiseres bilen enkelt med nummerskilt, men man må registrere seg overalt og legge inn kort hos alle.
2018: Leaf 24 kWh MY2013 (solgt)
2019: Leaf e+ 62 kWh Tekna MY2019

Truls Antonsen

Det kan jo event løses på samme måte som med bompenger, hvor en kan knytte tilleggsavtale for bedre priser...

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk


Hansi

Ny versjon, ISO 15118-20 (https://www.iso.org/standard/77845.html), er rett rundt hjørnet (forventes publisert i løpet av denne måneden), Plug & Charge vil nok bli mer utbredt etter at denne blir publisert.
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2011 Mitsubishi i-MiEV    2013 Nissan Leaf AZE0 Acenta (Norsk)

Radiobil1

Hvordan er sikkerheten ivaretatt her?
F eks ved stjålet bil, hvem går inn og dreper kontoen? Bileier, plug and charge selskap, bilfabrikant eller noen andre?

Vollis47

Sitat fra: Radiobil1 på onsdag 13. april 2022, klokken 09:49
Hvordan er sikkerheten ivaretatt her?
F eks ved stjålet bil, hvem går inn og dreper kontoen? Bileier, plug and charge selskap, bilfabrikant eller noen andre?

Det må vel gjøres av den som eier kredittkortet som er koblet til.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

turfsurf

#8
Sitat fra: Hansi på onsdag 13. april 2022, klokken 00:53
Ny versjon, ISO 15118-20 (https://www.iso.org/standard/77845.html), er rett rundt hjørnet (forventes publisert i løpet av denne måneden), Plug & Charge vil nok bli mer utbredt etter at denne blir publisert.
Hva er bedre med denne da, som gjør at det vil bli mere utbredt?

Edit: ser det står "2nd generation network and application protocol requirements" på Wikipedia. Hva ligger i det mon tro?
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Radiobil1

Er det denne typen teknologi som NAF dama kaller Roaming?

Hansi

Sitat fra: turfsurf på onsdag 13. april 2022, klokken 11:09
Sitat fra: Hansi på onsdag 13. april 2022, klokken 00:53
Ny versjon, ISO 15118-20 (https://www.iso.org/standard/77845.html), er rett rundt hjørnet (forventes publisert i løpet av denne måneden), Plug & Charge vil nok bli mer utbredt etter at denne blir publisert.
Hva er bedre med denne da, som gjør at det vil bli mere utbredt?

Edit: ser det står "2nd generation network and application protocol requirements" på Wikipedia. Hva ligger i det mon tro?

Jeg er ingen ekspert på dette, men slik jeg har forstått det har det vært litt uenighet rundt sikkerhet og uavhengighet, det står litt om det her: https://www.sae.org/news/2020/08/iso-ev-plug-and-charge-standard-faces-security-concerns

Her er littom hva som er nytt: https://www.switch-ev.com/news-and-events/new-features-and-timeline-for-iso15118-20
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2011 Mitsubishi i-MiEV    2013 Nissan Leaf AZE0 Acenta (Norsk)

Marius Kotsbak

Sitat fra: Radiobil1 på onsdag 13. april 2022, klokken 16:51
Er det denne typen teknologi som NAF dama kaller Roaming?

Nei, det betyr at man kan la en aktør man er kunde hos betale for lading hos en annen. F.eks. at man har app/brikke fra BKK og kan bruke den til å lade hos Mer uten å ha konto/kort registrert hos Mer.

Det kan jo sikkert kombineres med dette også, men om man er registrert flere steder må man vel da kunne sette en prioritert rekkefølge man ønsker å betale med? Tror ikke det har skjedd hos parkeringsbransjen ennå. Om man har aktivert automatisk betaling fra bilskilt så betaler man dobbelt om man betaler med Easy park. Kanskje kan man aktivere hos Easy park også og den bare bruker det om man ikke er registrert kunde hos driver av phuset?
2018: Leaf 24 kWh MY2013 (solgt)
2019: Leaf e+ 62 kWh Tekna MY2019

hanche

Sitat fra: overskyet på tirsdag 12. april 2022, klokken 11:51
Hvis ISO 15118 er implementert snakker bilen og laderen sammen og bilen forteller laderen hvor pengene skal trekkes.
Småpirk: Så langt jeg har forstått det, forteller ikke bilen laderen hvor pengene skal trekkes. Alt bilen gjør er å overbevise laderen om at bilen er den bilen den sier det er. Så er det opp til ladenettverket å slå opp den bilen i sine databaser og finne ut hvor pengene kommer fra.

Selvsagt hadde det vært utrolig kjekt å bare kunne autorisere bilen til å trekke beløp fra et gitt kort, slik at man slipper å registrere seg hos ørten leverandører av ladetjenester – men jeg tror ikke vi er der ennå.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

hELgenen

Har i dag flere elbiler som alle,via ladekort og EN avtale belastes den ene avtalen. Dette vil jo ikke fungere dersom laderen kjenner igjen bilen. Da må man plutselig ha flere avtaler. Og mange avtaler har jo gjerne månedlige faste beløp. Noen er sågar knyttet til f.eks et konkret bilkjøp/merke som da gir rabatt en periode. Det blir mao fort dyrere for de som har flere elbiler da unike avtaler må knyttes til konkrete biler. Man mister fleksibilitet her og det vil koste. Foretrekker defintivt løsninger som knyttes mot kort da dette gir større fleksibilitet. Ved salg,tyveri osv blir dette bare masse ekstra arbeid. Nei,jeg kommer ikke selv aktivt til å aktivere en løsning der bilen knyttes til en betalings avtale for lading.

goggo

#14
Sitat fra: turfsurf på onsdag 13. april 2022, klokken 11:09
Sitat fra: Hansi på onsdag 13. april 2022, klokken 00:53
Ny versjon, ISO 15118-20 (https://www.iso.org/standard/77845.html), er rett rundt hjørnet (forventes publisert i løpet av denne måneden), Plug & Charge vil nok bli mer utbredt etter at denne blir publisert.
Hva er bedre med denne da, som gjør at det vil bli mere utbredt?

Edit: ser det står "2nd generation network and application protocol requirements" på Wikipedia. Hva ligger i det mon tro?

Den store forbedringen ser ut til å være muligheten for å håndtere flere kontrakter/avtaler.

Slik jeg forstår det så kan man ha et oppsett der man belastes av MER på MER ladere, EVINY på EVINY ladere etc,
og hvis man kommer til en lader/operatør der man ikke har en egen avtale/kontrakt så kan man ha fallback til en roaming operatør  som f.eks Plugsurfing eller bilfabrikantens eget ladetilbud.
Dette er bra for gjerrigknarker som meg (vi som synes det er OK å tegne flere avtaler for å få garantert best pris), og det er bra for de som vil ha det enkelt med kun én avtale som dekker alle operatører men til en høyere pris.

Dessuten gir det gode muligheter for operatørene til å fortsatt forsøke å knytte brukerne til seg, så da burde de være fornøyd med dette også.

Win-Win-Win her altså :)

https://www.switch-ev.com/news-and-events/new-features-and-timeline-for-iso15118-20#toc-easier-multi-contract-handling-and-managing-personalised-e-mobility-contracts-2

mvh
Hugo

Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA