Bilen låste oss ute!

Startet av Tony Rofstad, søndag 10. april 2022, klokken 09:34

« forrige - neste »

LMOR

Du får akkurat den meldingen når appen kommandoene ikke virker, selv om bilen er av og låst.
Du skrev at etterpå virket ikke appen, så jeg tipper det er grunnen.
Jeg testet i dag at jeg fikk låst både opp og igjen når bilen var på.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Tony Rofstad

Har aldri sett den meldingen før, selv om appen ikke har fungert,dvs appen har alltid fungert, men funksjonene som tar for seg ladestatus, batteriprosent, lokasjon av bil etc har ofte falt ut og jeg har måttet resette drive.

de øvrige funksjonene i appen har det aldri vært problemer med da forvarming, låse opp osv....

Nå hjelper det ikke og resette idrive så tydelig at det er noe rart på gang.

Må nok en tur innom bmw etter påsken og få en diagnose for det er tydelig at ting ikke stemmer.

LMOR

I hvert fall enig i konklusjonen. Den virker ikke slik den skal.
Men jeg har alltid fått melding om at jeg ikke kan bruke funksjonene mens bilen er i bruk, de gangene appen ikke oppdaterer og jeg prøver å starte forvarming f.eks.

ErikMe

Sitat fra: daktari på mandag 11. april 2022, klokken 17:43
Sitat fra: ErikMe på mandag 11. april 2022, klokken 13:53
Sitat fra: Moas på mandag 11. april 2022, klokken 13:03
Det må være helt unødvendig å ha nøkler i safer og metalbokser når konkurrentene klarer å fikse dette enkelt. BMW får heller kjøpe ett system som fungerer bedre.

De bør iallefall klare å lage en funksjon som heter "Ikke lås dører automatisk, uansett"
Det har BMW på iX3 og iX

Hvordan aktiverer man dette ? har slått av comfort access og alt som har med automatisk låsing å gjøre. Alikevell låses dørene bare jeg ruller fra garasjen til husdøra for å plukke opp kidsa.

Tony Rofstad

Den funksjonen er totalt unødvendig her til lands....og bli ranet i lyskryss er ikke veldig praktisert i norge akkurat.
Har selv prøvd og deaktivere denne funksjonen, men med uten hell....

daktari

Står ikke noe om låsing v2d kjøring i manualen. Men alt ligger vel på menu-bil apper-dører og vinduer- låsin/opplåsing.

Men jeg snakket om comfort access.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

LMOR

Sitat fra: Tony Rofstad på mandag 11. april 2022, klokken 23:25
Den funksjonen er totalt unødvendig her til lands....og bli ranet i lyskryss er ikke veldig praktisert i norge akkurat.
Det har vist seg at låste dører ved en kollisjon er mye sikrere. For mange ulåste dører slår opp, og passasjerer kastet ut av bilen.
Hvis dette kan slås av permanent, så teller det negativt på sikkerhetstesten.
Men den funksjonen betyr ikke noe når en står parkert fordi du kan stille inn bilen til å låse opp når du stopper.

E-Driver

Lei histore trådstarter kommer med her - og totalt uakseptabelt. Dette børe BMW fikse raskt. Og regninger du har hatt til veihjelp (og eventuelle skader på bilen som følge av at ruten ble bøyd ut) ville jeg videresendt direkte til forhandler.

Jeg savner en meny med samme konfigureringsløsninger av typen du har på en bærbar datamaskin med Windows (eks: "hva skjer når jeg lukker lokket og er koblet til strøm", "hva skjer når jeg lukker lokket og ikke er koblet til strøm" osv..

Jeg er svært fornøyd med iX selv, men det er nesten litt utrolig hvor dårlig konfigurerbart dette med nøkkel, låsing og automatisering er.

Tony Rofstad

Når bilen er såppas avansert som den er , så kunne de gitt oss litt mere valgmuligheter.Men det er vel designet for at selv bestemor som fortsatt betaler regninger med brevgiro skal kunne håndtere bilen....

Egenandel på veihjelp gikk direkte til bmw og han klarte og lure inn staget uten og ødelegge noen ting heldigvis;)

Faktisk litt skummelt hvor enkelt det er og komme seg inn i en bil på denne måten mtp. hvor sikkert alt annet skal være.

ErikMe

Sitat fra: LMOR på tirsdag 12. april 2022, klokken 07:26
Sitat fra: Tony Rofstad på mandag 11. april 2022, klokken 23:25
Det har vist seg at låste dører ved en kollisjon er mye sikrere. For mange ulåste dører slår opp, og passasjerer kastet ut av bilen.
Hvis dette kan slås av permanent, så teller det negativt på sikkerhetstesten.
Men den funksjonen betyr ikke noe når en står parkert fordi du kan stille inn bilen til å låse opp når du stopper.

Noe forhandleren sa da du spurte hvorfor man ikke kan deaktivere automatisk låsing ? må være rent hypotetisk/teoretisk. Kan være vel så viktig med IKKE låste dører i en ulykke. På de fleste bilmerker kan man slå dette av/på. Selv de med full score i ncap kollisjonstester.

Uansett, det er en menneskerett å velge om bilen skal låses eller ikke 😊

Trond.m

Enig i at dette absolutt på være et personlig valg. Når det gjelder dette med at det er lett å komme inn i bilen uten nøkkel, så synes jeg det er en fordel. De som virkelig vil inn og har uærlige hensikter, vil alltid komme inn. Da er det bedre at det kan gjøres skånsomt. Man låser vel i prinsippet bare bilen for at forsikringen skal gjelde 😉

LMOR

Det kom ikke fra selger, men fra en rapport. Trodde også det var overdrevet, men nå gir det mening for meg.

It's to meet the safety standards for front, rear, and side impact, and rollover protection. In each, to meet the standard, one of the criteria is that the car's doors must stay closed through the crash test (to keep the car's passenger compartment intact and prevent driver/passenger being ejected or partially ejected from the car during a collision). When testing showed that locked doors stay closed where unlocked doors often didn't' during the crash tests, manufacturers developed the auto lock system, which locks the doors of moving vehicles, and then unlocks them after the seat belt retention system and/or airbag is deployed, to allow emergency services vehicle access after a crash.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA