Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Bilen låste oss ute!

Startet av Tony Rofstad, søndag 10. april 2022, klokken 09:34

« forrige - neste »

Moas

Det må være helt unødvendig å ha nøkler i safer og metalbokser når konkurrentene klarer å fikse dette enkelt. BMW får heller kjøpe ett system som fungerer bedre.
2022 3 RWD/SR+ den siste 3-er m/p-sensorer, blink- og girspake
Laveste nypris tm3: 20: 384, 21: 399, 22: 349, 23: 369, 24: 379

RIP EV: Think, Saxo, eGolf, Soul, Kona, Mazda osv.

ErikMe

Sitat fra: Moas på mandag 11. april 2022, klokken 13:03
Det må være helt unødvendig å ha nøkler i safer og metalbokser når konkurrentene klarer å fikse dette enkelt. BMW får heller kjøpe ett system som fungerer bedre.

De bør iallefall klare å lage en funksjon som heter "Ikke lås dører automatisk, uansett"

jkirkebo

Sitat fra: LMOR på mandag 11. april 2022, klokken 09:04
De som bruker Digital Key bør ha nøkkelkortet sammen med kredittkortene. Hvis en går fra bilen med bilen på, nøkkelen og pengene i bilen, så blir det litt spesielt å skylde eventuelle problemer på software i bilen.
Har noen andre har Digital Key og nøkkelkort, kan nøkkelen sendes til hvem som helst. Så en skal være rimelig uheldig i å være helt stuck.

Litt av poenget med å bruke mobilen til nøkkel og annet rart er vel å slippe å ha med lommebok, bilnøkler og alt mulig andre greier? Jeg har betalingskortene på mobilen og kodelås på døra hjemme så jeg tar aldri med verken lommebok eller nøkkelknippe lengre om jeg ikke skal noe helt spesielt. Skal jeg på butikken og handle og tar konas Model 3 tar jeg kun med mobilen. Ikke noe annet.

Sørger selvsagt alltid for å ha bra med strøm på den, og lader den nesten alltid i bilen.

Mobilnøkkel er helt verdiløst for min del om jeg likevel må ha med annen nøkkel/kort.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

LMOR

En må vurdere risiko. Jeg har ikke alle kortene mine på mobilen, så det er uproblematisk å ha med et kort ift å ha med en nøkkel.

Men jeg har kun brukt Digital Key på mobilen i 3mnd nå. Ikke et eneste problem!
(Bortsett fra at jeg glemte nøkkelen da jeg skulle på verksted..)
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

turfsurf

Sitat fra: LMOR på mandag 11. april 2022, klokken 14:20
Men jeg har kun brukt Digital Key på mobilen i 3mnd nå. Ikke et eneste problem!
(Bortsett fra at jeg glemte nøkkelen da jeg skulle på verksted..)
Det der er fort en utfordring ja
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: jkirkebo på mandag 11. april 2022, klokken 14:06

Mobilnøkkel er helt verdiløst for min del om jeg likevel må ha med annen nøkkel/kort.
Samme her. Tåpelig å måtte drasse med seg masse ræl.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

LMOR

Du kan få nøkkelen på klokken også, så da trenger du ikke ta med mobilen en gang  8)
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Trond.m

#37
Sitat fra: Orbit på mandag 11. april 2022, klokken 10:34
Førerdør har en ekstra spak for mekanisk åpning innenfra, som også skal fungere med låst dør. Regner med at vedkommende ikke visste om/prøvde denne. Det er jo litt betegnende for hvor sammensatt dette er blitt når brukerhåndboken har 24 sider for å beskrive åpning og lukking av dører!
Du kan ikke vise dette vedlegget.
Ja, spakene virket merkelig nok heller ikke. Jeg trodde dette var en rent mekanisk åpner, men det er det visst ikke . Legger ved et par innlegg vedr. dørlåsing fra FB.

LMOR

Det er disse to historiene. Det blir påstått mye, som ikke virker slik på min bil.
At det er feil på 2 biler er ikke så rart når det er levert så mange.
Trådstarter her skriver at appen ikke virket, da kan en ikke bruke appen til å låse opp. Det er en feil som mange har, men som er blitt bedre med ny software.
Men en skal være uheldig hvis den ikke virker akkurat når en trenger det. Var borte 4 ganger på 3mnd i mitt tilfelle.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

daktari

Sitat fra: ErikMe på mandag 11. april 2022, klokken 13:53
Sitat fra: Moas på mandag 11. april 2022, klokken 13:03
Det må være helt unødvendig å ha nøkler i safer og metalbokser når konkurrentene klarer å fikse dette enkelt. BMW får heller kjøpe ett system som fungerer bedre.

De bør iallefall klare å lage en funksjon som heter "Ikke lås dører automatisk, uansett"
Det har BMW på iX3 og iX
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

LMOR

#40
Og nødåpneren på bildet over virker bare hvis strømmen er borte slik at knappen på døren ikke virker.
Den nødåpneren som alltid virker er altså via baggasjerommet.
Og du kan sitte i bilen og låse den opp og igjen med appen.
Kolliderer bilen eller faller i vannet osv, låses dørene automatisk opp, det tester EuroNCap at fungerer.
Og nødhammer bør alle uansett ha.
Så er det et utall situasjoner du kan havne i som er verre enn at du må krype ut bak etter først ha fjernet all baggasjen..

Eneste gang jeg havet i en situasjon der jeg måtte tilkalle hjelp pga Comfort Access var med en Passat i 2007. Men å måtte tilkalle hjelp pga at 12V batteriet har gått tom har skjedd mange ganger med flere VW, men aldri med en BMW, nettopp fordi BMW er gode på å skru av alt forbruk når døren låses  8)
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Trond.m

#41
Litt rart at de ikke har en nødåpner fra førerplassen som alltid virker da. Der sitter det alltid noen. Veldig sjelden jeg oppholder meg i bagasjerommet 😉
En mekanisk nødåpner trekker ikke strøm heller.
At EuroNCap har testet et lite antall biler betyr jo ikke at alle biler virker som forutsatt i en nødsituasjon. Det har du jo selv laget et poeng av når det gjelder dører som har låst seg selv på et par biler.

LMOR

#42
og gjort et poeng av at det er mange andre ting som kan gå galt også.
Poenget med fordørene var vel å gjøre det vanskeligere å åpne dørene gjennom et litt åpent vindu, hvis det ikke er noen nøkkel i nærheten. Mekanismen på bakdøren er vanskelig å få gjort utenfra.
For min del er jeg glad for at det er slik, og har ikke noe problem med det. Skal takle den gangen hvert 20år jeg ikke kommer meg ut av bilen.
For meg er det veldig sjeldent at jeg kommer i en av de beskrevne situasjonene, så jeg tenker jeg skal klare å komme meg ut.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Tony Rofstad

Sitat fra: LMOR på mandag 11. april 2022, klokken 17:22
Det er disse to historiene. Det blir påstått mye, som ikke virker slik på min bil.
At det er feil på 2 biler er ikke så rart når det er levert så mange.
Trådstarter her skriver at appen ikke virket, da kan en ikke bruke appen til å låse opp. Det er en feil som mange har, men som er blitt bedre med ny software.
Men en skal være uheldig hvis den ikke virker akkurat når en trenger det. Var borte 4 ganger på 3mnd i mitt tilfelle.

Tony Rofstad

app´n fungerte i dette tilfellet, dvs de funksjonene som hele tiden har funket på app`n som feks forvarming,låse opp og igjen osv.

Men pga at bilen sto på fikk jeg opp en melding i app`n om at det ikke er mulig og låse opp eller igjen bilen via app så lenge tenning står på.

Mine problemer med app`n tar for seg helt andre ting som ladestatus og lokasjon på bilen osv....

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA