Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Lav bil (stålfjær)

Startet av teslapotensiell, onsdag 06. april 2022, klokken 09:29

« forrige - neste »

teslapotensiell

Godtfolk! Jeg triller blid og fornøyd rundt i min model S, selv om det er litt irriterende at den som i sin tid kjøpte bilen ikke bestilte den med automatisk bagasjeluke..  :o

Uansett, jeg oppdager titt og ofte at bilen min er veldig lav. Den subber ikke sjelden nedi fartshumper, og jeg skulle hatt en cm "løft" på bilen. Dere med luftfjæring gjør jo dette selv med et trykk eller to skjermen, litt verre for meg med stålfjær.
Er dette noe man kan/bør gjøre, altså løfte bilen litt? I så fall, hvordan går man frem? Ødelegger jeg bilen på noe vis om jeg gjør det?
tusen takk for alle tips!  :+1:

ruslebiff

Ingen enkel fiks på å heve bilen dessverre. Men om du subber mye nedi fartsdumper kjører du kanskje for fort, har aldri hevet luftfjæringen for å kjøre over dumper. Alternativt at en fjær har knukket, men det ville nok gikk tydeligere utslag og vært synlig.

teslapotensiell

Mjo, første gangen jeg subbet nedi var jeg nok litt ivrig på vei over humpen.
De andre gangene er det derimot ikke tilfelle, skulle ut av et borettslag i Ulsrud-høgget her i Oslo, og det var en utfordring å slalom-"snegle" seg over fartshumpene i det borettslaget!
Hvis en fjær har knukket så blir jeg i så fall dødsimponert over at resten av bilen klarer å maskere det, jeg har hatt knukkte fjær før og det merker man jo relativt godt :)
Jeg mistenker at stålfjæra mi er litt lavere enn standardhøyden med luftfjæringa, det ser i alle fall litt sånn ut når jeg har forsøk å parkere ved siden av S'er med luftfjæring for å sammenligne.

Den veldig lave klaringa på bilen gjør meg smånervøs på fartshumper, altså

Motorwatt

Du kan vel  installere Spacers. Bruk Google, og søk "Tesla Model S spacers coil". Ikke veldig dyrt.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

VegarHenriksen

Tesla SP90DL+ (v3) & S85
OpenPilot & Tinkla | Full innvendig & utvendig facelift
https://vsco.co/vegarhenriksen

ellholt

Er det godkjent å bruke slike spacere ? Noen som har erfaring på det?
Grønn S85 med alt untatt luftfjæring og Alarm.
Finalized 15/9-2013, in production 9/1-2014, in transit 15/1-2014. Utlevert 27/2-2014 MED elektriske foldbare. speil :-). gamle S`en er solgt, ny S75D perlemorshvit med det meste av utstyr. utlevert 14 juni 2017. Tesla solgt mai 2022. Kia EV6 AWD Exclusive, Forrest Green , bestilt

Motorwatt

Spacere for å øke sporvidden er vel ikke tillatt, men aner ikke om dette også gjelder fjæring.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

ToWalkOrDrive

Tesla Model Y                         2021-

Muffinman

Vi snakker ikke tilfeldigvis om bil produsert ca første halvår 2017? Var masse støy om 75D`er med stålfjæring som var betydelig lavere enn tilsvarende eldre da husker jeg.

geear

Trodde bilene med stålfjærer var høyere enn modusene som er vanlig å kjøre med luftfjær i, lav og standard. Hvis ikke teorien til Muffinman stemmer, kan det vel hende forrige eier har satt på senkefjærer?

Forøvrig finnes det også ettermarkedsutstyr som installeres over fjærene, og kan heve bilen en tomme eller to med et knappetrykk, typisk brukt på veldig senkede biler for å komme over humper eller i inn/utkjørsler.

petersv

RWD er høyere, AWD ble senket etter hvert pga. slitasje på stikkakslinger framme pga. bratt vinkel i ledd.

ellholt

Min S75D er produsert april/Mai 2017, og er endel lavere enn de første 4wd. Dette har Tesla også bekreftet. Mener de snakket om 13.4 cm høyde.
Jeg går ofte nedi større fartsdumper, uansett hvor rolig jeg kjører over. Løsningen har i endel tilfeller blitt å kjøre andre veier for å komme til målet.
Grønn S85 med alt untatt luftfjæring og Alarm.
Finalized 15/9-2013, in production 9/1-2014, in transit 15/1-2014. Utlevert 27/2-2014 MED elektriske foldbare. speil :-). gamle S`en er solgt, ny S75D perlemorshvit med det meste av utstyr. utlevert 14 juni 2017. Tesla solgt mai 2022. Kia EV6 AWD Exclusive, Forrest Green , bestilt

E_S

Hadde S85 på stålfjærer og aldri noe problem med at den tok nedi. Har nå S90D med luft, men har aldri hatt behov for å heve bilen noengang. Har vel egentlig aldri brukt den menyen til noe annet enn å prøve ut funksjonene og så skru av auto-senking i høyere hastighet.
:)

Muffinman

De tidlige stålfjærbilene var faktisk høyere uten last enn luft i standard høyde. Man kunne spotte en bil med stålfjærer.

Fush

#14
Hadde en S85D 2015 på stål og den var veldig lav - subbet overalt. Senere har jeg hatt en M3 og nå en Taycan og ingen av de subber på samme stedene. Selv ikke i "low" setting på Taycan subber jeg i to humper nær huset mitt hvor jeg ikke klarte å komme over uten litt skraping uansett hvor forsiktig jeg var med Model S.
Hvit Volkswagen E-Up! siden 7. november 2014 [Solgt mai 2019]
Hvit Tesla Model S 85D siden 18. mai 2015 [Solgt mai 2019]
Hvit Tesla Model 3 LR AWD siden 6. juni 2019 [Solgt februar 2022]
Mamba Green Taycan 4 Cross Turismo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA