Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

ABRP reference consumption

Startet av Contango, tirsdag 05. april 2022, klokken 22:08

« forrige - neste »

Contango

Min erfaring fra iPace er at ABRPs standard ref cons på den bilen er ganske mye for høyt, og at med logging av faktisk forbruk via premium abonnement og OBD/Tronity ble det vesentlig lavere hos meg etter å ha kjørt en tid (235 mot 263). Altså at bilen går lenger i praksis enn ABRP estimerer ut fra sin standard ref cons på 263. På Polestar 4wd utgavene er ABRPs standard ref cons 212 (antagelig med 19' hjul). Mange av dere bruker antagelig ABRP i bilen og da skal det oppdateres iht faktisk forbruk over tid. Hva ser dere i deres biler? Stemmer 212?
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

hELgenen

Sitat fra: Contango på tirsdag 05. april 2022, klokken 22:08
Min erfaring fra iPace er at ABRPs standard ref cons på den bilen er ganske mye for høyt, og at med logging av faktisk forbruk via premium abonnement og OBD/Tronity ble det vesentlig lavere hos meg etter å ha kjørt en tid (235 mot 263). Altså at bilen går lenger i praksis enn ABRP estimerer ut fra sin standard ref cons på 263. På Polestar 4wd utgavene er ABRPs standard ref cons 212 (antagelig med 19' hjul). Mange av dere bruker antagelig ABRP i bilen og da skal det oppdateres iht faktisk forbruk over tid. Hva ser dere i deres biler? Stemmer 212?

Ikke mye svar her - jeg bruker ikke ABRP i min Polestar 2 så kan ikke svare.
Men effektivt forbruk stuper mye på varmt vær sammenlignet med kaldt.
Akkurat nå bikker jeg lett under 2.0 - ja gjerne nede på 1.7 også på langtur (ikke motorvei - kun 80 soner)

Contango

Har ikke verifisert ennå ved langtur men jeg får foreløpig et høyere referanseforbruk enn 212. Det er overraskende mye tatt i betraktning at ABRP er ganske konservative. Men må kjøre bilen på langtur for å være tryggere på hva tallet er da. Til sammenligning har jeg verifisert 2022 M3 med 18' og kapsler til 142 - som er langt under ABRPs standard ref forbruk. De som er interesserte kan jo selv modellere turer med hhv 212+ og 142 og se hvor stor forskjellen i praksis er.
Jeg skjønner nå hvorfor ingen bruker ABRP i bilen. Google fungerer jo veldig bra og er mye bedre på å finne ladestasjoner underveis. Omtrent ingen skriver om dette når de anmelder biler, men hvor lett det er å finne ledige ladestasjoner er faktisk et viktig kriterie for en elbil. I Polestar kommer det opp ladestasjoner i en omkrets rundt bilen hvorav noen vises med antall ledige av totalt antall. Tesla har fremdeles en enklere visning i sin skjerm av ledige (men kun Tesla) ladere. Med Polestar er en god #2, synes jeg. Og bedre enn noen andre ikke-Teslaer jeg har prøvd. Jeg antar at man må bruke Google nav til lader for forvarming av batteri. I.e. At det ikke går an å eksvs bruke ABRP for å få bilen forvarmet.
Med forbehold om at jeg som sagt ikke har brukt bilen på langtur ennå og at andre har mye mer erfaring enn meg på lading underveis.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Contango

Prøvde nå på en lengre tur. Jeg får bare tull fra appen i bilen. Referanse forbruket den kalkulerer er ikke riktig ift prosent faktisk forbruk. Ikke var ankomst SOC estimatet hverken presist eller stabilt heller. Forøvrig må appen være i front for at ABRP logger forbruksdata også, men jeg mistenker at den ikke logger ordentlig da heller. Erfaringen min er at ABRP fungerer veldig bra med andre biler der ABRP har tilgang til datastrømmene fra bilen, men med Polestar fungerer det ikke - for meg i hvert fall.
Skal jeg grovestimere ut fra begrenset erfaring vil jeg nå si 200-205ish (19' hjul). Har nå også et erfart ref forbruk på '22 MY LR - 166.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA