Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvilken hjemmelader trenger jeg her?

Startet av i4e40, tirsdag 05. april 2022, klokken 18:29

« forrige - neste »

i4e40

Har akuratt bestilt første elbilen - BMW I4 E40 som kommer om ca et år. Denne skal klare oppimot 11kw på hjemmelading etter hva jeg har forstått. Tenkte å få installert hjemmelader i god tid så dette er i orden. Betaler gjerne ekstra for å få skikkelig lader med appstyring og oversikt over strømforbruk til enhver tid. Er helt blank på dette området så håper noen har gode anbefalinger? Strømnettet er 230V 3-fas med 32A sikring.

Erik Ola Ulvestad

#1
Første tilleggsspørsmål:
Antar frå din kommentar at du har 230V 3fas i IT nett. Men veit du heilt sikkert om du har IT eller TN (eller TT) nett?
Om du ikkje finn merking om 400V i sikringsskap eller inntaksskap kan du prøve å sjå om hovedsikring har 3 eller 4 poler, eller 'moduler' om du vil.
For 11kW vil det vere absolutt best med TN nett


Sent fra min SM-G991B via Tapatalk
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

turfsurf

Sitat fra: Erik Ola Ulvestad på tirsdag 05. april 2022, klokken 19:10
For 11kW vil det vere absolutt best med TN nett
Er vel bare Tesla som leverer 11kW på 230V IT nett uten trafo.

Til TS:
Det er mye å velge mellom av ladere for tiden, de mest kjente er vel Easee Home og Zaptec Go. Vil du ha regulering mot hovedsikring er vel det kun støttet av Easee. Ulempen er at begge er styrt via skyløsninger.

Integrerer man mot f.eks Home Assistant, Homey eller annet så kan man få god oversikt over forbruk og det som er.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

geear

Hvis det er et år til du har behovet, så ville jeg ventet med installasjon også. Det skjer så mye på dette markedet at det kan være andre veggbokser som er mer attraktive om et år. Easee kom plutselig som en kanon fra siden og tok over omtrent hele hjemmeladingsmarkedet på et øyeblikk, med unntak av Tesla, der Tesla sin Wall Connector 3 kan være et bedre valg. Kjedelig om det for eksempel har kommet en ny utgave av Easee før du faktisk får begynt å bruke boksen.

Er du DNB-kunde så kan du uansett vente på rabattkampanje hos Power og kjøpe Easee Home med 20% rabatt derfra.

Trekkoppbil

Faren er at du trenger rød 400V-kontakt for å få 11kw.
11kw likerettere er gjerne fordelt 3 likerettere på 16A som går på hver sin fase hvis jeg har forstått det rett, og jeg tipper det er vanlig at du får en effekt på 9kw DC, avhengig av virkningsgrad.
Sitat fra: i4e40 på tirsdag 05. april 2022, klokken 18:29
Strømnettet er 230V 3-fas med 32A sikring.
Da er det mulig du får bare 3kw: 16A "enfase".  Enfase er ikke helt korrekt, da man tar ut 16A mellom 2 faser, og man belaster 2 faser på ett 230V anlegg med 16A strøm hver, på en måte..
Lader du derimot 16A på ett 400V anlegg, så belaster du enten 1 eller 3 faser med 16A hver, og du bruker 3,6 eller 11 kw.

Av en eller annen grunn, er nok mange 3-faseladere beregna kun på 400V-anlegg, og at man får kun brukt  1 av 3 likerettere om man lader på blå 230V-kontakt.  Jeg forstår ikke helt hvorfor det er sånn, da det går vel bare på velvilje og litt annen snoring, om man skulle lade ha støtte for å lade 3-fase fra et 230V-anlegg.  På ei 32A blå 3-fasekontakt på et 230V-anlegg, så burde man i teorien kunne hente ut 11kw, men jeg veit ikke om det er så mange biler som støtter det. Så du kan spørre leverandøren av bilen, om hvor høy effekt du kan lade på et IT-anlegg, eller på ett 230V-anlegg.
Har man ett 230V-hus, er det ikke sikkert man har så mye tilgjengelig effekt til resten av huset, om man lader 11kw.



Øystein Hermansen

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 05. april 2022, klokken 19:46
Sitat fra: Erik Ola Ulvestad på tirsdag 05. april 2022, klokken 19:10
For 11kW vil det vere absolutt best med TN nett
Er vel bare Tesla som leverer 11kW på 230V IT nett uten trafo.

Til TS:
Det er mye å velge mellom av ladere for tiden, de mest kjente er vel Easee Home og Zaptec Go. Vil du ha regulering mot hovedsikring er vel det kun støttet av Easee. Ulempen er at begge er styrt via skyløsninger.


Easee sin regulering mot hovedsikring er IKKE styrt via sky.  Den administreres via sky, men styring av ladestrøm går direkte via RF-båndet fra Easee Equalizer til Easee billader.  Så det betyr at den vil fungere selv om Internett er nede.

turfsurf

Sitat fra: Trekkoppbil på mandag 09. mai 2022, klokken 22:27
Da er det mulig du får bare 3kw: 16A "enfase".  Enfase er ikke helt korrekt, da man tar ut 16A mellom 2 faser, og man belaster 2 faser på ett 230V anlegg med 16A strøm hver, på en måte..

Enfas - to faseledere. Det er kun en fasespenning mellom to faseledere.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: Øystein Hermansen på tirsdag 10. mai 2022, klokken 18:18
Easee sin regulering mot hovedsikring er IKKE styrt via sky.  Den administreres via sky, men styring av ladestrøm går direkte via RF-båndet fra Easee Equalizer til Easee billader.  Så det betyr at den vil fungere selv om Internett er nede.
Det stemmer med bruk av Equalizer ja, men APIet til Easee er cloud basert, så bruker man tredjeparts integrasjoner så går det via cloud. Ikke noe som er veldig bekymringsfullt for min del, men kan jo være viktig for noen.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Helge

Det er helt avgjørende å vite om man har 230/400 V TN nett eller 230 V IT nett (eller TT-nett) for å kunne avklare hvor hurtig lading (hvilken effekt) man kan velge:

Du kan ikke vise dette vedlegget.
2021 Tesla Model 3 Long Range (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Edition One (Hvit)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Hvit)
2003 Citroën Saxo Electrique (hvit)
Ex: 2003 Citroën Saxo Electrique (sølv)
Ex: 2001 Peugeot 106 Electric (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn)

i4e40

Takk så mye for svar. Jeg har 230v IT nett ja. :)

Har nå forhørt meg med tre ulike elektrikerfirma, og alle tre vil selge meg easee lader med equalizer, med montering ca 20.000,-. Noen som har formening om dette?

Og er det noen som vet om det går ann å montere ekstra laderinngang f.eks på utveggen av garasjen så man slipper å kjøre inn bilen hver eneste gang man skal lade? Eller må det da monteres to ladere med hver sin kurs?

geear

Må monteres to ladebokser, men med Easee kan du ha to stk på samme kurs, og lastdeling.

Jeg har ladeboks (Tesla Wall Connector 3 med 7 meter kabel) rett på utsiden av dobbelgarasje, og med det oppsettet så dekker den faktisk fint begge plassene inne i garasjen (plugger i og lukker porten over kabelen), samt en plass ved siden av garasjeporten og også tre "p-plasser" om man parkerer foran garasjen. Det eneste man må tenke litt på er hvilken retning man parkerer i, avhengig av ladeportplassering. Den ble opprinnelig plassert utenfor fordi det var litt mye prosjekter som pågikk i garasjen, men tanken var å flytte den inn - noe som neppe blir gjort med fleksibiliteten vi nå ser. Hadde den stått inne måtte man åpnet porten og dratt ut kabelen hver gang man ville ladet en bil på utsiden, mens når man kjører inn eller skal avgårde med bil i garasjen, så er porten alltid uansett åpen i utgangspunktet, og helt uproblematisk å ta kabelen inn/ut og henge på laderen rett utenfor.

Maxwell_400

Sitat fra: i4e40 på torsdag 23. juni 2022, klokken 09:11
Takk så mye for svar. Jeg har 230v IT nett ja. :)

Har nå forhørt meg med tre ulike elektrikerfirma, og alle tre vil selge meg easee lader med equalizer, med montering ca 20.000,-. Noen som har formening om dette?

Og er det noen som vet om det går ann å montere ekstra laderinngang f.eks på utveggen av garasjen så man slipper å kjøre inn bilen hver eneste gang man skal lade? Eller må det da monteres to ladere med hver sin kurs?

Her finner du lange ladekabler, opptil 25 meter!

https://www.elbilgrossisten.no/collections/ladekabler/products/oflex-type-2-til-type-2-ladekabel-32a-3-fas?variant=31265655488615
I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

Maxwell_400

Sitat fra: i4e40 på torsdag 23. juni 2022, klokken 09:11

Har nå forhørt meg med tre ulike elektrikerfirma, og alle tre vil selge meg easee lader med equalizer, med montering ca 20.000,-. Noen som har formening om dette?

Synes det var høyt, men det avhenger jo av hvor mye jobb det er, lengde på kabel osv. Easee og equalizeren koster jo rundt 8knok til sammen. En elektrikertime er fort 850,- kjøring 20,-/km og så kommer det moms oppå det. Kanskje du kan dra kabelen selv for å spare noen kroner ?

Easeen er lett å koble til;
Du kan ikke vise dette vedlegget.


I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

pberg

Equalizer er jo enda enklere å koble til, du trenger ikke elektriker for å sette en plugg i HAN-porten i strømmåleren....
BMW i4 M50
BMW i3
BMW M3 3.0

Elbil er bedre enn sex

Er du medlem i elbilforeningen koster den fra kr 13 390,- inkl montering om du betaler for strøm til Tibber.
Teslaeier: "Kan du navnet på en bra elbil?"
Svar: "Skoda? Audi? Hyundai? Porsche?"
Teslaeier: "DIN ELENDIGE TESLA-HATER!!"

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA