Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Blir ikke klok på varmeapparatet

Startet av Børting, tirsdag 05. april 2022, klokken 16:11

« forrige - neste »

Børting

Hei alle sammen!

Jeg har som blodfersk elbilist kjøpt meg en nybegynnerbil for å se om elbil er noe som funker i hverdagen for meg.
Bilen er en 2016 Soul Exclusive 27kwh

Jeg har flere ting jeg lurer litt på angående varmeapparatet, som jeg ikke klarer å bli klok på verken av googling eller kjøring:


nr.1:

Er det noe mulighet for å overstyre klimaanlegget slik at jeg kan resirkulere lufta så lenge jeg SELV vil?
I bilen min skrur den av resirkuleringen slik som den selv føler for, selv om rutene er duggfrie, noe som er irriterende pga det økte strømbehovet for å varme opp utelufta som gjerne er 10-15 minus.


nr.2:

Jeg har jo to knapper på varmeapparatet, AC og heat. Er det slik å forstå at "AC" er varmepumpe/aircondition, og "Heat" er vanlig resistiv varmer?
Hva er egentlig mest strømøkonomisk å kjøre med? Det har vært så veldig varierende vær og korte strekninger siden jeg kjøpte bilen for en snau uke siden, at jeg har ikke klart å se et ordentlig mønster her.

nr.3:

Hvis jeg "starter" bilen mens laderen står tilkoblet (har ikke fått montert ladeboks hjemme ennå, så nå snakker vi om den 10A schuko-boksen som fulgte med bilen), får jeg kun kald luft i varmeapparatet.
Tidsinnstilt varme fungerer helt fint, men på spontane turer hadde det vært fint å kunne sette bilen på litt forvarming før man kjører. Varmeapparatet fungerer om jeg kobler fra laderen.
Skal det være slik?


Jeg setter stor pris på all hjelp jeg kan få, da jeg er helt fersk hva elektriske kjøretøy angår!
På forhånd takk!

Usikker

Kan prøve :-)

1) Oppe på ruta bak speilen sitter det en sensor som leser fuktighet og den overstyrer alt, dvs. den kjører luft opp hvis det er for fuktig, denne sammen med noe logikk jeg aldri fant ut av setter en begrensning på hvor lenge resirk kan virke basert på luftfuktighet/kvalitet

2) Så lenge anlegget står i auto lever den sitt eget liv basert på temp du har satt anlegget på, setter du den på 25 grader ser du heat, sett den ned på 15 grader ser du AC.
(hadde min i 4 år og den sto konstant på 21 grader AC/Heat skifter etter som temperaturen skifter med årstider)
Alt dette går på varmepumpa..  Heat kan i tillegg bruke varmetråder i apparatet en kort stund inntil varmepumpa har fått opp dampen dvs. varmen. Er det ekstra kaldt dvs. 2siffret blå kan det tenkes den også bruker varmetråder i apparatet.
Ikke noe grunn til at du skal få grå hår av dette   :)  La den stå i Auto så styrer bilen dette best selv

3) kladden leverer ikke nok strøm til varmeapparatet, i starten kan det kreve opp mot 5000Watt og det får du ikke når kladden er tilkoblet
--
:
Kia Soul 30kWh Juli-2017 -> Mai 2021 (64000km, 100% batteri ved salg)
Kia eSoul 64kWh (11kW obc) Juni2021 ->

RJK

Til nr. 3. Har du testet å trykke 2 ganger på knappen?

I min Kona, så vil 1 trykk gjøre at jeg kan bruke lys og mediesenter/radio, samt lade tlf fra USB og/eller 12V, men ikke noe oppvarming av kupé. Men med 2 trykk, aktiveres og AC/varme/avkjøling alt ettersom. Og jeg får melding om at innkoblet AC vil forsinke ladingen av batteriet pga at den trekker av denne strømmen.

Det vil derfor være viktig å ta hensyn til det Usikker skriver, at oppvarmingen trekker bortimot all strøm frem til kupéen er så varm at den går ned i effekt, eller at du reduserer hvor varmt og hvor heftig den skal blåse med viftene allerede i starten.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Børting

Sitat fra: Usikker på tirsdag 05. april 2022, klokken 21:32
Kan prøve :-)

1) Oppe på ruta bak speilen sitter det en sensor som leser fuktighet og den overstyrer alt, dvs. den kjører luft opp hvis det er for fuktig, denne sammen med noe logikk jeg aldri fant ut av setter en begrensning på hvor lenge resirk kan virke basert på luftfuktighet/kvalitet

Ja, jeg var redd for at d var noe overstyrende automatikk ute og gikk. Syntes det er litt teit at dette ikke lar seg overstyre manuelt. Hvis jeg følger med på knappen hele tiden, klarer jeg jo å kjøre et par mil på "restvarmen" fra forvarmingen uten å måtte ha varmeapparatet i gang, men straks resirkuleringen slår seg av blir det iskaldt i bilen. men men...er vel lite å gjøre med det hvis bilen ikke er designet for det  :P



Sitat fra: RJK på onsdag 06. april 2022, klokken 00:25
Til nr. 3. Har du testet å trykke 2 ganger på knappen?

I min Kona, så vil 1 trykk gjøre at jeg kan bruke lys og mediesenter/radio, samt lade tlf fra USB og/eller 12V, men ikke noe oppvarming av kupé. Men med 2 trykk, aktiveres og AC/varme/avkjøling alt ettersom. Og jeg får melding om at innkoblet AC vil forsinke ladingen av batteriet pga at den trekker av denne strømmen.

Det vil derfor være viktig å ta hensyn til det Usikker skriver, at oppvarmingen trekker bortimot all strøm frem til kupéen er så varm at den går ned i effekt, eller at du reduserer hvor varmt og hvor heftig den skal blåse med viftene allerede i starten.

Ja, jeg prøvde alle mulige konfigurasjoner og knappetrykk, men klarte ikke å få annet enn kald luft før jeg trakk ut laderen. Jeg er jo klar over at laderen ikke leverer i nærheten av nok strøm, da jeg ser den tidsinnstilte forvarmingen gjerne forsyner seg av 4-5% av batteriet, men syntes det er så pussig at jeg ikke kan starte dette store strømtrekket manuelt når det funker ved tidsinnstilling. Får begynne å spare til Kona  ;D


Sitat fra: Usikker på tirsdag 05. april 2022, klokken 21:32
2) Så lenge anlegget står i auto lever den sitt eget liv basert på temp du har satt anlegget på, setter du den på 25 grader ser du heat, sett den ned på 15 grader ser du AC.
(hadde min i 4 år og den sto konstant på 21 grader AC/Heat skifter etter som temperaturen skifter med årstider)
Alt dette går på varmepumpa..  Heat kan i tillegg bruke varmetråder i apparatet en kort stund inntil varmepumpa har fått opp dampen dvs. varmen. Er det ekstra kaldt dvs. 2siffret blå kan det tenkes den også bruker varmetråder i apparatet.
Ikke noe grunn til at du skal få grå hår av dette   :)  La den stå i Auto så styrer bilen dette best selv

Hehe, ja, du har kanskje rett, jeg må vel kapitulere og la bilen styre dette selv i Auto.
Jeg er kanskje litt i overkant nerdete, og med et kanskje litt i overkant stort behov for å ha kontroll på alle parametere. Jeg må jo innrømme at jeg syntes det er litt gøy å følge med på forbruket, og jeg har daglig en liten "konkurranse" med meg selv når jeg kjører til og fra jobb hva forbruk angår, og dette personlighetstrekket ble plutselig veldig forsterket når jeg nå gikk over til elektrisk  :laugh:


Tusen takk for svarene begge to! Jeg ble litt klokere  ;D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA