Skal kjøpe model X, hva bør jeg se etter?

Startet av mskmsk, man 04. apr 2022, kl. 12:50

« forrige - neste »

mskmsk

Hei.

Skal handle model X, min første elbil. Har budsjett på 600 000,-.

Har kikket på P90D, med km.stand på rundt +/- 100k.

Fullt klar over at nybilgaranti utløper på 100k.

Men; Hva bør jeg se etter? Hva bør bilen ha/ikke ha? I form av oppdateringer, utstyr etc.

Noe fallgruver og gå i?

Ønsker i utgangspunket 6-seter og premium.

Takk for all info :)

s.sjoelli

Jeg kjøpte TMX100 brukt for to år siden. 2017 modell, 87'000 km. 6 seter, premium, Full self driving (FSD) (som jeg sikkert aldri får glede av) karbonimitasjonen på dash osv, sort taktrekk osv. Ga 605' for den den gang (som var en veldig bra pris da)
Be om å få se historikk (garantisaker osv).
Trenger du Performance utgaven (regn med at forsikring kan bli endel dyrere)? "Vanlige TMX" holder mer enn nok for meg og sjeldent jeg trenger å komme meg fra 0 til 100 på mindre enn 4,6 sekunder.

I mars 2018 kom MCU2 (oppgradert "hjerne" og infotainment). Samme utseende som MCU1 (som er i alle biler før dette) men mer funksjoner og skal være mer responsiv. Lar deg ta opp video fra kameraene på bilen osv.

Om du trenger 100 eller 75 blir en vurderingssak du må gjøre, men skulle jeg kjøpt igjen ville jeg strukket meg langt etter å få en 2018 modell med MCU2

k1

Sitat fra: s.sjoelli på ons 06. apr 2022, kl. 13:58
...skulle jeg kjøpt igjen ville jeg strukket meg langt etter å få en 2018 modell med MCU2

Fremfor å bare ta en oppgradering til MCU2 for 17000,-?

mskmsk

Takk for svar. Ja, MCU2 er ett must for meg. Samt ønsket Premium interiør og HIFI.

Kikket litt på disse, hva tenker dere om de?

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=249131904

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=252834406

k1

Begge biler er jo utenfor garanti - noe jeg ville satt høyest. En innenfor 5 år og 100k, slik at dukker det opp noe de første månedene når du har blitt bedre kjent med bilen, så får du dekket det på garanti. Samt rett før garantiutløp tar du en utløpstest, slik at du får fikset alt som evt måtte være feil og har da en helt feilfri bil ved overgangen.

MCU betyr mindre i den forstand at MCU1 med ny emmc brikke fungerer bra, bedre enn den originale gamle. Dette gjøres på garanti av Tesla. Skulle du allikevel hige etter MCU2, kan du alltids betale for oppgraderingen selv til 17.000,- så her kan man finne en bil 17k billigere og evt ta det utenom.

At 2018 er bedre på dørene og annet småtteri er vel en sannhet med store modifikasjoner; det aller meste av plukk på en 2017 bil er blitt utbedret og vil ikke være et problem for deg som neste kjøper. Det var derimot kjedelig for original eier som måtte bruke tid på dette.

Silkefot

Bosted Fetsund
Eier:
Model 3 2025 modell
Model Y 2022 modell
Leaf 2011 modell
El-velo
Har eid:
Model X 100D 2017 modell i 2 år
Citroën Saxo 2003 modell (?) i 10 år

geear

Sitat fra: s.sjoelli på ons 06. apr 2022, kl. 13:58
Jeg kjøpte TMX100 brukt for to år siden. 2017 modell, 87'000 km. 6 seter, premium, Full self driving (FSD) (som jeg sikkert aldri får glede av) karbonimitasjonen på dash osv, sort taktrekk osv. Ga 605' for den den gang (som var en veldig bra pris da)
Be om å få se historikk (garantisaker osv).
Trenger du Performance utgaven (regn med at forsikring kan bli endel dyrere)? "Vanlige TMX" holder mer enn nok for meg og sjeldent jeg trenger å komme meg fra 0 til 100 på mindre enn 4,6 sekunder.

I mars 2018 kom MCU2 (oppgradert "hjerne" og infotainment). Samme utseende som MCU1 (som er i alle biler før dette) men mer funksjoner og skal være mer responsiv. Lar deg ta opp video fra kameraene på bilen osv.

Om du trenger 100 eller 75 blir en vurderingssak du må gjøre, men skulle jeg kjøpt igjen ville jeg strukket meg langt etter å få en 2018 modell med MCU2
MCU1 kom også med sentry og dashcam, fra nov 2017, da AP2.5 kom. Det man ikke får med MCU1 er vel visningsprogrammet og sidekamera under rygging.

s.sjoelli

Sitat fra: geear på ons 06. apr 2022, kl. 23:05

MCU1 kom også med sentry og dashcam, fra nov 2017, da AP2.5 kom. Det man ikke får med MCU1 er vel visningsprogrammet og sidekamera under rygging.

En ting jeg aldri helt har skjønt... Min bil ble kjøpt med FSD som tilleggsutstyr ny. FSD eksisterer jo ikke i Norge og spørs om det i det hele tatt vil det ila denne bilens levetid.. Var ikke noe jeg så etter når jeg kjøpte den brukt i 2020, men grei "bonus" å ha med... Bilen er førstegangs registrert i Norge 14.06.2017 så produsert tidlig 2017 - altså før AP2.5 kom... Etter hva jeg skjønner så må jo MCU1 oppgraderes til MCU2 for at FSD skal virke (hvis FSD en gang blir godkjent i Norge)?

mskmsk

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA