Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Levetid på en elmotor

Startet av Håkon77, onsdag 30. mars 2022, klokken 20:28

« forrige - neste »

Håkon77

Er det gjort noen tester og erfaringer rundt hvor langt en elmotor går sett opp mot sine diesel og bensindrevne brødre?
2014 Leaf
2014 VW up! 1.0mpi

turfsurf

#1
Elmotorer går generelt mye lengre. Det som kan ryke innimellom er kraftelektronikk. Det er knapt sammenlignbart. Fossilmotorer krever mye mere vedlikehold grunnet flere bevegelige deler og mye større smørebehov. Man kan selvfølgelig få en fossilmotor til å gå langt og, men da har man til slutt byttet flere delere mange ganger. Eller hatt en intensivt vedlikehold.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Electric cars in Norway

#2
En elmotor har jeg sett skal vare veldig lenge, laaaangt lengre enn en bilmotor...(det samme gjelder og batteripakkene) men det er også noen elmotorer som har produksjonsfeil og det er jo noe helt annet. Jeg tenker på de sakene vi har hatt i Norge om defekte elmotorer og som er nevnt her inne på forumet. Først prøver da bilverkstedet gjerne å snu motoren men det er ikke alltid det går heller. Da blir det ny motor. Men det er jo garantisak.

En elmotor har få deler sammenlignet med en fossil motor...

Jeg har sett på endel av videoene til Sandy der han går gjennom de enkelte elmotorene, typer og virkemåte og det er interessant. Lenke her til kanalen og søk gjerne selv der hvis du er interessert i slikt: https://www.youtube.com/c/MunroLive/featured

Håkon77

Fossilmotoren er vel ganske var for bruk? Men ut i fra min erfaring burde vel 300.000kilometer være oppnåelig for hvermansen med en dieselmotor og kanskje bytte av en turbo ? Taxier som går kontinuerlig ser jo ut til å kunne dobble det tallet og fortsatt rusle og gå. En elmotor bør ha enda bedre potensial da?
2014 Leaf
2014 VW up! 1.0mpi

Håkon77

Får nå håpe elbilene går lengere enn garantitid..  :D
2014 Leaf
2014 VW up! 1.0mpi

TB

Feilene virker å være produksjonsfeil, der produsentene vil finne ut hvordan bygge motor (og andre komponenter godt nok.)

Bensin og diesel motorer er det lang erfaring med å bygge, og de holder generelt sett lenge. Oljeskift og register rem/kjede er viktig å følge opp, hvis ikke blir det dyrt.

Som nevnt, kraftelektronikken kan slutte å fungere, og det er gjerne kostbare deler å bytte - som gjør det ikke lønnsomt å reparere bilen.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA