Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ladeklubben

Startet av Radiobil1, onsdag 30. mars 2022, klokken 11:46

« forrige - neste »

Electric cars in Norway

#15
Sitat fra: turfsurf på torsdag 07. april 2022, klokken 18:43


Nei, tvungen roaming til universelle ladeoperatører tror jeg vil være den beste løsningen. Så kan ladeklubben, Audi, Plugsurfing og andre konkurrere om kundene. Da kan man ha en brikke / app.



Hmmm, jeg stemmer for tæpping på bankkortet.... dette ble diskutert i går på nrk tv dax18 og elbilforeningen var for tæpping og imot roaming... NAF var i mot tæpping på bankkontokortet og bare for roaming..... ladeklubben ble ikke fremsnakket av NAF...

Elbilforeningen sa rett ut at ladeoperatørene har råd til å legge på 10 til 15 tusen og installere bankkortterminal... Elbilforeningen nevnte og at utenlandske turister er vant til å betale med bankkort på bensinstasjoner og da må det gjøre like enkelt for de når de leier seg en elbil her i Norge på sin ferie....

Se dax18 innslaget her:

https://tv.nrk.no/serie/dagsnytt-atten-tv/202204/NNFA56040622/avspiller#t=43m14s

RJK

Sitat fra: turfsurf på torsdag 07. april 2022, klokken 18:43
Sitat fra: RJK på torsdag 07. april 2022, klokken 17:09
Kortautomat kan deles mellom flere ladere, så trenger ikke en per automat. Bare sjekk på bensinstasjonene, flere steder er det en betalingsautomat delt på 2 eller 4 pumper. Mulig det og finnes de som deler på 6 pumper. Der velger du hvilken pumpe du betaler for.

Slik kan de og gjøre med laderne, og da blir det færre betalingsautomater å dekke kostnaden på. Jeg tipper man skal være svært uheldig om det hadde blitt kø for å få betalt, i og med at de fleste blir stående rundt en halvtime per ladeøkt.

Det er nå utbyggingskostnadene, så skal nets & co og ha sine prosenter av omsetningen. Det er der marginene forsvinner.

Og så tviler jeg på at felles betalingsterminal er en god løsning. De er irriterende nok på bensinstasjoner. Da kan du jo tenke deg hvordan det blir når handshake feiler, man må bort og starte lading på nytt igjen og så springe tilbake til bilen for at det ikke skal time ut igjen. Bare rot.

Trådløse betalingsterminaler pr lader vil være brukervennlig, men så er det jo ett spørsmål om kostnader her og.

Nei, tvungen roaming til universelle ladeoperatører tror jeg vil være den beste løsningen. Så kan ladeklubben, Audi, Plugsurfing og andre konkurrere om kundene. Da kan man ha en brikke / app.

Vil man ha de beste prisene over alt kan man shoppe rundt. Det er som man gjør med fossilt drivstoff i dag.
Nå er ikke roaming gratis det heller. Man ser jo at det må avtaler til, og da skal roaming-partnerne også ha sin del av kaka. Jeg lurer egentlig på om ikke dette totalt sett blir dyrere for ladeoperatørene.

Og, om laderen koster 1 mill å sette opp, eller 1 mill + 20 k for betalingsautomat etc, blir jo i den store sammenhengen revnende likegyldig. Det er større prisforskjeller mellom forskjellige ladere enn tillegget for betalingsautomaten.

At kostnaden til NETS skal være den store ballasten, har jeg heller ikke helt trua på, i og med at prisen man betaler, er forhandlingsbar. Om NETS vil ha fortjenesten sin per transaksjon, så må de kunne bevege seg ned til en pris som både de og ladeoperatørene kan leve med.

Uansett, hvorfor be om løsninger man helst ikke vil ha? Brikker, og app er som nødløsninger å regne. De fleste ville nok avregistrert seg fra mange steder, dersom man kunne fått normalpriser ved å betale med kort gjennom direktetransaksjoner, eller med kredittkort.

SMS-betaling er lite populært fordi det koster betydelig mer enn å bruke brikke eller app. Derfor registrerer man seg. Man har akseptert det mens operatørene var små, og både de og elbilene få.

Nå kommer massene, ladeoperatørene er blitt større kjeder og tjener nok deretter og. Og det er ikke lengre bare pioneerene som finner seg i alle mulige slags krøkkete ordninger som dominerer nå. Derfor kommer og kravet om normalisering og brukervennlighet lengre frem på kravlista.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

turfsurf

Sitat fra: RJK på torsdag 07. april 2022, klokken 19:20
Nå er ikke roaming gratis det heller. Man ser jo at det må avtaler til, og da skal roaming-partnerne også ha sin del av kaka.
Det kommer helt an på politikerne. Ref hva som skjedde med roaming med mobil i Europa.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Electric cars in Norway

Sitat fra: RJK på torsdag 07. april 2022, klokken 19:20

Nå kommer massene, ladeoperatørene er blitt større kjeder og tjener nok deretter og. Og det er ikke lengre bare pioneerene som finner seg i alle mulige slags krøkkete ordninger som dominerer nå. Derfor kommer og kravet om normalisering og brukervennlighet lengre frem på kravlista.

RJK :+1: Hear hear... som de sier i under eller overhuset borti London...

Panduck

Ladeklubben løser vel ingenting som plugsurfing allerede ikke har gitt oss?

Skal man lage en god løsning, så bør det være noe som
- Kan skaffes av alle uansett hvilket land de bor i
- Ikke trenger å være medlem i en organisasjon for å få.

Da virker plugsurfing som et langt bedre initiativ enn ladeklubben, og det er vanskelig å se helt hva ladeklubben løser, annet enn å prøve å presse folk inn i elbilforeningen.


eisa01

Ladeklubben er whitelabel av Deftpower: https://www.deftpower.com

Interessant nok så kan Elbilforeningen forhandle priser direkte:

  • Negotiate your own prices with charging point operators

Rollep

Sitat fra: Panduck på tirsdag 12. april 2022, klokken 09:01
Ladeklubben løser vel ingenting som plugsurfing allerede ikke har gitt oss?

Skal man lage en god løsning, så bør det være noe som
- Kan skaffes av alle uansett hvilket land de bor i
- Ikke trenger å være medlem i en organisasjon for å få.

Da virker plugsurfing som et langt bedre initiativ enn ladeklubben, og det er vanskelig å se helt hva ladeklubben løser, annet enn å prøve å presse folk inn i elbilforeningen.
Jeg vil tro at plugsurfing dekker langt flere ladere enn Ladeklubben, spesielt i resten av Europa.

Men det virker jo dessverre og være helt umulig å finne ut noe som helst om være seg ladenettverk eller priser uten å først bli medlem i Elbilforeningen :(

hanche

Jeg tenkte kanskje denne tråden kunne være et greit sted å dele erfaringer med den blå brikken og appen.

Jeg fikk min blå brikke her om dagen, og tenkte jeg skulle prøve den ut på Fortum – unnskyld, ReCharge. Plugget i bilen, viftet med ladebrikken foran ladestolpen, og lading startet med en gang, enkelt og greit. Så åpnet jeg appen, og kunne se at det var en aktiv ladesesjon i gang. Men den oppdaterte ikke data underveis, den bare sa jeg hadde ladet 0 kWh og noe i liten skrift om at den ventet på data fra ladeoperatøren.

Da jeg hadde ladet nok, prøvde jeg å stoppe lading fra appen. Etter en liten ventepause sa den at ladingen var stoppet, men det stemte ikke, for bilen ladet fortsatt. Jeg måtte ut med brikken igjen for å stoppe ladingen.

Selv etterpå, viste appen som oppsummering at jeg har ladet 0 kWh i en ladesesjon som varte 25 minutter. Når jeg så prøvde å laste ned kvittering, fikk jeg bare tilbake at den ikke kunne laste den ned. Går til siden for ladehistorikk, og den er tom. I følge appen har jeg aldri ladet med den blå brikken.

Foreløpig er ikke bankkortet belastet. Jeg vet ikke om Ladeklubben tar seg betalt i ettertid eller ikke. Kanskje jeg fikk en gratis lading der? Det vil tiden vise.

Men alt i alt, rent bortsett fra at jeg faktisk fikk ladet, var det ikke noen spesielt positiv opplevelse. Det ser ut som det gjenstår en haug med arbeid før Ladeklubben er en god løsning. Eller var jeg bare spesielt uheldig denne gangen? Andre som har prøvd?
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

Marius Kotsbak

#23
Jeg prøvde ikke å stoppe med app, men det viktigste fungerte jo, start og stopp med brikke. Fikk kvittering på ladingen på epost senere. Økten lå i appen iallefall senere samme dag. Ganske billig var det også.
2018: Leaf 24 kWh MY2013 (solgt)
2019: Leaf e+ 62 kWh Tekna MY2019

hanche

Nå har også min ladeøkt dukket opp i appen, jeg kan laste ned kvittering og alt. Fremskritt!
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

overskyet

I en epost jeg fikk sier Elbilforeningen at det lønner seg å være medlem, ladeklubben er feks et gode. Men hva gir ladeklubben som ikke Elton og Plugsurfing gir? Utover kostnader ved å være medlem?

Panduck

Sitat fra: overskyet på fredag 09. september 2022, klokken 12:16
I en epost jeg fikk sier Elbilforeningen at det lønner seg å være medlem, ladeklubben er feks et gode. Men hva gir ladeklubben som ikke Elton og Plugsurfing gir? Utover kostnader ved å være medlem?

plugsurfing er vel ofte et dyrere alternativ på de fleste lokasjoner?
og elton gir kun app, ikke ladebrikke.

Ikke akkurat de store fordelene. ladeklubben kanskje billigere enn "normal bruker" hos recharge, men det ser jo ut som om elton er enda billigere.

vinterdekk

Ser at InCharge/Ishavsveien og Mer er tilgjengelig i Kia Charge. Er det da håp om at disse tilbyderne vil bli tilgjengelig i Ladklubben? Mister dessverre Kia Charge når jeg bytter til elbil og ikke har valgt Kia.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

Vidar_S

Sitat fra: vinterdekk på mandag 19. september 2022, klokken 09:34
Ser at InCharge/Ishavsveien og Mer er tilgjengelig i Kia Charge. Er det da håp om at disse tilbyderne vil bli tilgjengelig i Ladklubben? Mister dessverre Kia Charge når jeg bytter til elbil og ikke har valgt Kia.

Et håp er det sikkert, men foreløpig finner du elbilforeningen sitt svar her: https://elbil.no/lading/#fungerer-ladeklubben-hos-mer-tidligere-grnn-kontakt-eviny-tidligere-bkk-og-circle-k

Sitat
Mer, Eviny og Circle K har foreløpig ikke åpnet sine ladenettverk for andre aktører. Dette gjør at tjenester som Ladeklubben, som ønsker å samle lading i en tjeneste,  ikke får tilgang til nettverket.

vinterdekk

Takk Vidar_S, frister med blå og svart ladebrikke når det blir aktuelt.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA