Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Senk og felger?

Startet av EriTom, onsdag 30. mars 2022, klokken 11:08

« forrige - neste »

EriTom

Ingen flere som er interessert i å gjøre sin Enyaq personlig?  :P
09/23 - Enyaq IV80X Sportline Phoenix Orange
02/24 - Enyaq 85X RS SUV Race Blue

eirikbg

Det ble ganske bra med den senken og de hjulene. Så ikke noe om hvor mye de fjærene skal senke. Bruker du original dimensjon på dekkene, er de bredere enn originalt?
Jeg har lyst til å gjøre flere ting med min, blant annet å senke den. Har bare ikke bestemt meg enda.

EriTom

Jeg kjører ett mer aggressivt offset (innpress): ET35
Og breiere felger: 9" foran og 10" bak

Dekkene er de originale 235/45 og 255/40 som kom på Betria felgene. (Med unødig strekk nå)

Bilen er senket ca 35/30mm iforhold til originalt.
09/23 - Enyaq IV80X Sportline Phoenix Orange
02/24 - Enyaq 85X RS SUV Race Blue

eirikbg

Ja, vil tro det blir en del strekk på de dekkene da.
Hadde trodd det var noe noe mer senk, men det ble bra den senken du har.

Madduck

Nettopp bestilt meg en enyaq å fikk beskjed av selger at å montere senkefjerer var en kostbar affære.

Dempere osv måtte byttes, camera og slikt måtte justeres og kalibreres...
Og garanti på forstilling/bakstilling frafaller siden bilen ikke er orginal lenger.

Bare bullshit for å skremme meg bort fra å senke bilen?
(Prøvde å få montering og 4hjulskontroll med på kjøpet)

virker som det var bare å montere å ta 4hjuls kontroll?

Egil S

Jeg har tenkt på dette på min RS, ettersom den har Adaptivt understell er den original høyde og ikke "fabrikkssenket" 15-20mm(?) slik som Sportline og RS med vanlige dempere.

H&R skriver at deres fjærer er for både vanlig og adaptivt understell, du må ta 4-hjulskontroll og sikkert justere inn lykter da det har vært vanlig på alle biler jeg har senket opp gjennom årene, ser ikke bort fra at kameraer også må ha en justering.

Heldigvis har jeg en annen bil og RS'en er bruksbil, èn del av meg tenker at det hadde sett bra ut med senk, den andre tenker at jeg har kjøpt suv og jeg har snart 30 år bak meg med å kjøre sikksakk over fartshumper å passe på dumper i veien.
Får heller ha den følelsen i det andre bilen tror jeg.

Tenkte også at 10mm spacere hadde gjort susen på originale 21" felger, men gidder ikke det hvis jeg ikke senker, noe jeg neppe gjør fordi jeg nok ikke blir å ha bilen mer enn maks 1,5år til.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

EriTom

Jeg fikk Møller til å ta firhjulskontroll på min Enyaq etter montering av H&R fjærer på adaptivt understell. Etter det har alt vært knall de siste 55.000km'ene.

Med unntak av at det rister under hardt pådrag mellom 90 og 100kmt...

Vibrasjonen oppstår pga utformingen av bakre drivaksler inn mot elmotoren... Fordi vinkelen endres for mye, så rister det visstnok (Ifølge Møller som undersøkte bilen på garanti to ganger )

Ettersom jeg kjører så mye (fikk bilen 23/3-22), så venter jeg på ny Sportline som kommer nå seinsommer/tidlig høst. Om jeg skal senke den også, spør du? -La meg si det sånn at jeg venter på en liten eske fra KW som kommer før bilen gjør det 😂
09/23 - Enyaq IV80X Sportline Phoenix Orange
02/24 - Enyaq 85X RS SUV Race Blue

Madduck

Sitat fra: EriTom på søndag 02. juli 2023, klokken 23:51-La meg si det sånn at jeg venter på en liten eske fra KW som kommer før bilen gjør det 😂

Coiloversene til KW?

Vurderte det jeg også med tanke på man da har mulighet å heve bilen på vinters tid👌

Ser settene til H&R ligger til rund 5-6 nå å kw til ca 20k 🤔

EriTom

Venter på coilovers ja. Jeg syntes ikke 35/30 fjærene til H&R senker nok.

Jeg har kjørt 60k km på senkefjærer og har ALDRI subbet nedi... Veien skal være verre enn traktor vei for at bilen slår nedi 😉
09/23 - Enyaq IV80X Sportline Phoenix Orange
02/24 - Enyaq 85X RS SUV Race Blue

geear

Problemet er når det først går galt, da er det ikke bulk i eksosanlegget, men kanskje skrot batteripakke til 200k.

Men hvis KW coilovers koster 20k, hvorfor ikke heller luft?

EriTom

Hva koster Custom luft? Aldri kjørt luft på noen av mine biler 😂 Kjører så mye, så vil gjerne ha noe som er stabilt. Jeg er så forutinntatt på at luft blir så krengete...
09/23 - Enyaq IV80X Sportline Phoenix Orange
02/24 - Enyaq 85X RS SUV Race Blue

EriTom

Da var sommerhjulene på igjen.

Målt avstanden på RS-SUV'en og med DCC så er Sportline'n ca 9cm lavere foran og 8cm lavere bak.

Må få kalibrert noen sensorer ettersom feilkoden: «Feil: Dempere» kommer i dumper.

Sitter en sensor på hver bærearm foran og en lyssensor på venstre bærearm bak.

I verste fall må jeg lage en brakett så sensorene får lik avstand som org høyde...
09/23 - Enyaq IV80X Sportline Phoenix Orange
02/24 - Enyaq 85X RS SUV Race Blue

Egil S

Kan kke si annet enn at det så tøft ut.
Har du felger med 30mm lavere innpress eller spacere? går ut fra du ikke har gått opp i dekkdimensjon.
Så jo litt i grenseland ut dette :)

Jeg har også hatt mye senkede biler de siste 25-30årene, men på bruksbil har jeg valgt å holde det originalt, selv om RS'en ser ut som den står på stylter, 30mm senk hadde passet meg bra, men gidder ikke ettersom jeg blir å bytte bil i år.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

EriTom

Sitat fra: Egil S på mandag 01. april 2024, klokken 20:05Kan kke si annet enn at det så tøft ut.
Har du felger med 30mm lavere innpress eller spacere? går ut fra du ikke har gått opp i dekkdimensjon.
Så jo litt i grenseland ut dette :)


Kjører 21x10" m/265/40 gummi rund baut.

ET25 foran og ET20 bak. (ET35 er felgene, men 10mm og 15mm spacer bak.)
09/23 - Enyaq IV80X Sportline Phoenix Orange
02/24 - Enyaq 85X RS SUV Race Blue

Egil S

Sitat fra: EriTom på mandag 01. april 2024, klokken 20:16
Sitat fra: Egil S på mandag 01. april 2024, klokken 20:05Kan kke si annet enn at det så tøft ut.
Har du felger med 30mm lavere innpress eller spacere? går ut fra du ikke har gått opp i dekkdimensjon.
Så jo litt i grenseland ut dette :)


Kjører 21x10" m/265/40 gummi rund baut.

ET25 foran og ET20 bak. (ET35 er felgene, men 10mm og 15mm spacer bak.)

Ah, bryr deg ikke så mye om rekkevidden da skjønner jeg :)

Har regnet endel på felger i årenes løp.

Du har altså endret fra 8" til 10" framme og 9" til 10" bak.
Endring basert på felgbredde 12,5mm dersom innpress hadde vært likt.
Innpress endret fra 40 til 25 framme er ytteligere 15mm framme - 27,5mm
Bak fra 42 til 20 er ytterligere 22mm - 34,5mm
Så har du spacere i tillegg slik at den totale endringen er:
Framme 37,5mm
Bak 49,5mm
Det er mer jeg jeg gjettet ut fra bildene.

Jeg vurderte 15 og 20mm spacere jeg også på originalfelgene, men du har gått en god del lengre ser jeg. :+1:
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA