Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ladeeffekt på Nissan Leaf 40KwH

Startet av haovard, fredag 25. mars 2022, klokken 13:04

« forrige - neste »

haovard

Det har vorte nokre langturar med Leafen siste halve året - og har bete meg merke i at ladeeffekten har vore langt under det eg forvntar. Bilen er ein 2018 modell som passerte 60 000km i dag tidlig.

På det jevne har den vore på under 25KwH. Har forsøkt fleire ladarar, leverandørar etc. Men samme effekt. Har som regel vore den einaste som har vore tilkobla ladarane, så effekten i området vel eg å tru er tilstede.

Var innom Frydenbø i Sogndal i forrige veke og spurte om dette - og dei fekk fjerna ein feilmelding som låg på høgvoltsbatteriet. Nærmare forklaring på kva den aktuelle feilmeldingen var fikk eg aldri.

Forsøkte å lade på nytt i går og snitteffekten på Eviny ladaren var da på rett under 30KwH.
Og eg var den einaste som var kobla til.

Eg har dessverre ikkje tal frå kva den låg på i sommar, og har forståelse for at det er kaldare ute no enn i Juni. Er det andre som har opplevd ein så dårlig ladeeffekt på vinterstid? Det er hvertfall langt under det eg forventar.

haovard


kaiat

Det er vel omtrent der min gamle 24 kWh-Leaf ligger nå på vinteren også. Du har vel en 40 kWh, men det blir nok mye det samme. Maks-effekten på Leaf er 50 kW (100 kW på Tekna med 62 kWh-batteri sies det), men det er under ideelle forhold. På sommeren kan min bil fint ligge kloss opp i 50 kW opp til ca. 60% før det begynner å gå nedover.

Batterivarmingen på Leaf slår ikke inn før minus 17 dessverre, så det skal bli beinkaldt før du får noen glede av det. Det var en diskusjon her en gang om å finne en måte å tvangsstyre dette på, men jeg tror ikke det ble noe ut av det.

Trekkoppbil

Spørsmålet er hvilke temperatur og hvor høyt batteriet var lada, da du skulle lade.  Det er ganske problematisk å hurtiglade, hvis man ikke kjører batteriet ganske tomt først.

Det er ikke mulig å si noe enkelt tall på ladeffekt.
Ladeeffekten varierier mye med temperatur og SOC, så det blir en funksjon av flere parametere, og på et gamelt batteri, blir det ganske smalt arbeidsområdet hvor du får noe særlig ladeeffekt.

Det er 24kwt's batteri jeg har erfaring med.  Da har jeg ofte fått 48kw opptil ca  50-60% på ganske nye batterier, og kanksje opptil 30-40% på batterier som er et par år gamle, dersom det er optimal temperatur.
Jeg har vært dum å låne bort bil til folk som starter hurtiglading på halvfullt batteri, og da blir batteriet så redusert etterpå, at jeg får lyst til å selge bilen.

30- og 40-kwt's batteriene kan nok fort tape seg med alderen.




© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA