Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Forbruk?

Startet av JoEB, torsdag 24. februar 2022, klokken 21:05

« forrige - neste »

JoEB

Som fersk Ioniq 5-eier er jeg nysgjerrig på andre eiereres erfaring med forbruk. Hadde nettopp den første langtur med bilen, Oslo-Ålesund-Oslo. 4 personer i bilen, bagasje, skiboks. Temperaturer mellom +4 til -11C.
Fra Oslo var rekkevidden ca. 33 mil før første lading. På vei tilbake var de siste 30 milene preget av plussgrader, regn og mye vind. Forbruket lå periodevis godt over 30kWh/100km, aldri under 26 på motorvei, 100-110km/t. Er dette innafor under beskrevne forhold?

nordmannisverige

#1
All vind som ikke er direkte medvind(+/- noen grader) påvirker forbruket negativt, legg til regn, kjølig temperatur, takboks og vekten av passasjerer og bagasje, så er 300Wh+/km innafor.
Min V90 D3 hadde også 30-50% høyere forbruk under samme vilkår, men det «svir» litt kraftigere når «tanken» er såpass mye mindre i Ioniq 5.

Her i Skåneland begynner temperaturen sakte men sikkert å nærme seg 10 grader, samtidig ser jeg en forbedring av forbruket fra omtrent 230Wh/km når det var straks under 0, til ca 190Wh/km nå når det er 15 grader varmere til og fra jobb.

Edit: Har du AWD og/eller 20" så kommer du ha vanskelig for å se WLTP sifrene uansett kjøreforhold, det samme om du kjører mye korte strekninger.

ChrFje

Jeg har en AWD. Kjørte fra Ål til Drammen som er en strekning på nesten 200 km. Når jeg var framme i Drammen visste forbruket 12,7kWh/100km. Hadde full bil med to voksen og to barn. Sol og temp på ca 13grader.

Vaduz

Du må ha med snittfart, høydemeter og vindretning/styrke for at det skal gi noen som helst mening med en slik måling. 12.6wt/km er alle biler kan oppnå på landevei om sommeren, mens nesten ingen kan på motorvei.

Ragged_Glory

#4
Mitt vinterforbruk (P45) på sørvestlandet er mellom 2,2 og 2,3 kWh per mil. Det er stort sett småkjøring i Normal. Jeg fatter ikke de som kjøper denne bilen og kjører den i ECO. Da er den DAFF.

I forrige uke kjørte jeg til hytta. Gjennomsnittsfarten er rundt 70 km/t. Fint vær, litt motvind og 5 grader. Da brukte bilen 1,82 kWh per mil t/r. 19" vinterhjul. I fjor sommer lå forbruket på samme tur med 20" sommerhjul på 1,55 kWhh per mil. Med Niro EV lå forbruket på rundt 1,25 - 1,3 kwh under samme forhold. Den kjørte vi lett frem og tilbake (18 mil hver vei) uten å lade og med 10 mil igjen på gjettometeret. Ioniq 5en må vi lade.

Ioniq 5 bruker mye mer strøm på småturer enn Niro EV. Ikke så mye mer på langkjøring.

Fordelene med Ioniq 5 oppveier glatt at den er en del tørstere enn Niro EV. Det viktigste for meg i så måte er at den er MYE roligere i kupeen.
K̶i̶a̶ ̶S̶o̶u̶l̶ ̶E̶V̶ ̶E̶x̶c̶l̶u̶s̶i̶v̶e̶,̶ ̶ ̶2̶0̶1̶5̶
K̶i̶a̶ ̶e̶-̶N̶i̶r̶o̶ ̶P̶l̶a̶t̶i̶n̶u̶m̶ ̶G̶r̶a̶p̶h̶i̶t̶e̶,̶ ̶2̶0̶1̶9̶
Škoda CITIGOe iV, 2020
Hyundai Ioniq 5, P45, Phantom Black

Edison

Prøvekøyrde AWD med 19" vinterhjul sist veke. Forbruk 1,77 kWh/mil. Dette var med temperatur rundt 5 grader, våt vei og gjennomsnittsfart ca. 50 km/h. Sportsmodus, ein del hard akselerasjon og mykje regenerering. Syntes dette var veldig gode tall, og at det lovar bra for god rekkevidde både vinter og sommar her på Vestlandet. Er det kanskje slik at bilen er veldig effektiv i lav hastighet, men at aerodynamikken ikkje er så ideell for motorveghastighet?

Eladdin - Elbilfareren

Jeg kjørte ca 10 mil på motorvei i dag, 5-7 grader og våt vei, og 100/110 hele veien og 21 grader i bilen.
Forbruket endte på 18,7 kwh/10 mil
Elbil er verdens beste bil. 🥰😇
Elbil er best.
Lenge leve elbil, Hurra, Hurra, HurrAAAAA!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA