Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Batteritype Model 3 Kina

Startet av Leitf, onsdag 23. mars 2022, klokken 06:47

« forrige - neste »

Leitf

Er det lite fordelaktig å kjøpe brukt TM3 med 75KWh (E5CD) kontra 82KWh batteriet?
Forskjellen i rekkevidde har ingen ting å si. Tenker mer på kvalitet.

jlan

Jeg tror det sikreste er å kjøpe en med amerikansk 82 kWh batteri (E3LD). Du finner batteritype ved å søke med understellsnummer her: https://hotell.difi.no/?dataset=vegvesen/kjoretoy
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Trultefan

Hmm får ikke søket i linken til å fungere
Tesla Model Y Performance MY23
Morris Garages 4 Standard MY24

jlan

Sitat fra: Trultefan på lørdag 26. mars 2022, klokken 16:20
Hmm får ikke søket i linken til å fungere
Det er bare biler som er registrert i Norge som ligger der. Og det tar litt tid før de kommer inn der etter registrering også.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Trultefan

Testet med bil som ble registrert i norge for 3 år siden
Tesla Model Y Performance MY23
Morris Garages 4 Standard MY24

jlan

Sitat fra: Trultefan på lørdag 26. mars 2022, klokken 20:10
Testet med bil som ble registrert i norge for 3 år siden
Alle biler jeg har sjekket ligger der. Men du må altså ha understellsnummeret (VIN), som du evt. kan finne i kjøretøyopplysninger hos vegvesenet, hvis du har registreringsnummeret.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Trultefan

Tester både med vin fra tesla app og regnr
Tesla Model Y Performance MY23
Morris Garages 4 Standard MY24

jlan

#7
Finner du disse tilfeldig valgte da?
LRW3E7EL3MC296157
LRW3E7EL3NC483075
Som forresten er kinesiske Performance (PQP2S5N) med amerikansk? Panasonic batteri (E3LD)

2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Trultefan

Det funker. Knotet i nettleser fra mobil og da fikk jeg det ikke opp. Ser min bil har E3D
Tesla Model Y Performance MY23
Morris Garages 4 Standard MY24

Contango

10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

El Rolfo

Min har E3LD batteri. Hva er det for noe? Bra eller dårlig batteri dette?

Pass

Jeg har aldri lest at E5D som har LG batteri, skulle være et dårligere batteri, tvert om ymtet TB at det skulle holde seg bedre, og det oppfører seg gunstigere i kalde klima. Panasonic struper bilens effekt når det er kaldt.

jlan

Sitat fra: El Rolfo på mandag 28. mars 2022, klokken 21:34
Min har E3LD batteri. Hva er det for noe? Bra eller dårlig batteri dette?
Se link fra Contango rett over. Det er det batteriet de amerikanske 3/Y  LR og P leveres med nå. Også kinesiske P modeller leveres med dette batteriet.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Nightrider

Lurer på om dette LFP batteriet på model 3 Standard har bedre forutsetninger for å tåle supercharging på daglig basis med tanke på slitasje?

Thomas Parsli

Sitat fra: Nightrider på tirsdag 29. mars 2022, klokken 20:12
Lurer på om dette LFP batteriet på model 3 Standard har bedre forutsetninger for å tåle supercharging på daglig basis med tanke på slitasje?

LFP tåler høye temperaturer bedre og har 3-4x høyere ladesykler, så alt taler for at svaret er ja. Fasit får du om 2-3 år :)
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA