Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kan ikke lukke bilvindu via app

Startet av Apache, tirsdag 22. mars 2022, klokken 21:34

« forrige - neste »

Apache

Har søkt litt frem og tilbake men ikke funnet noe skikkelig svar.
På min TMS 75D HW 2.5 2018 så kan jeg lufte bilen enten via takluka eller bilvinduene.
Men jeg kan bare lukke takluke via appen, ikke bilvinduene.

Dette er skikkelig irriterende hvis du f.eks. har parkert og har gått en stykke bort og så får beskjed at "passasjer vindu bak er åpen". Da hadde det vært naturlig å kunne lukke det med appen. Men nope.

Er det noen løsninger på dette? Har hørt rykter om 3. parts app som kan gjøre det.
Er det en "sikkerhets grunn" til at man ikke kan det på Model S?

petersv

Dette ble vel endret nylig i API-et. Bør være mulig, men ikke sikker på om det er lagt inn i tegra-koden, kun intel (MCU2). https://tesla-api.timdorr.com/vehicle/commands/windows

Motorwatt

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

BMW850

Dette er av sikkerhetsmessige grunner vil jeg tro.
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

Motorwatt

Sitat fra: BMW850 på onsdag 23. mars 2022, klokken 12:11
Dette er av sikkerhetsmessige grunner vil jeg tro.
Da er isåfall 3/Y usikrere ..... 🙃.
Seriøst: Det hevdes at sensorene som skal hindre kveling og klemskader er av en annen konstruksjon på 3/Y, og derfor også kan lukkes.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

JorEl

Synd Tesla ikke kan lage en advarsel, om at man lukker vinduet på eget ansvar?!

Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

petersv

Har nok ingenting med evne å gjøre, kun vilje. Jeg skjønner de godt, det hadde ikke vært et eneste medie som ikke ville skrevet om en katt/hund/unge som ble kvalt av bilvinduet som ble fjernlukket.

Muffinman

Den åpne-vindu-knappen i appen bør seriøst bytte plass. Vi kommer borti den annen hver gang vi skal forvarme bilene våre. Og noen ganger ender det i åpne vinduer.

Lucifer-

Du kan vel bytte de ved å holde inne en av knappene? Sånn at raden kan tilpasses.

Eller gjelder dette bare 3/Y?

Klykken

BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Ewout

Min model S 70D med nylig oppgradert MCU2 kan fortsatt ikke lukke vinduer. :-[
Life is electrifying :-)

Motorwatt

Har nok ikke noe med MCU (Media Control Unit) å gjøre.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Ewout

I følge kommentar fra Peters var det forskjell mellom Tegra og Intel ::)
Life is electrifying :-)

Motorwatt

Begge prosessorene bruker tilnærmelsesvis samme APIer (Application Programming Interface). Her er det nok en forskjell på klem-sensorene som er avgjørende, og som ikke er enkelt (hvis i det hele tatt er mulig) å få gjort noe med. Men hvis det er gjennomførbart, så må også API tilpasses av Tesla.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

petersv

Sitat fra: Ewout på lørdag 02. april 2022, klokken 19:06
I følge kommentar fra Peters var det forskjell mellom Tegra og Intel ::)

Det er kun forskjell på hva som er implementert i API-et, f.eks. kan du sette strømstyrke (ampere) med MCU2, men ikke MCU1. API-et (som jeg linket til), har to funksjoner for vinduer, 'vent' og 'close'. Jeg testet å sende close til bilen min med MCU2, men den lukker ikke vinduene (sikkert pga. manglende klem-sensorer.)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA