Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Originale takbøyler knuste glasstaket - "clearly external force" sier Tesla

Startet av ToWalkOrDrive, tirsdag 22. mars 2022, klokken 09:34

« forrige - neste »

larsgk

Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 23. mars 2022, klokken 14:50
Det virker som at det er fremre del av braketten som har presset metall-braketten opp mot vinduet...altså at takbøylene har blitt dyttet litt bakover sånn at braketten har løftet seg litt opp. Men det er bare min teori. Kanskje det ikke var stramt nok med 3Nm.
Det skal ikke gå og løfte/presse den opp mot vindu, så sant det ikke er et dårlig sveisepunkt da: https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/model-y-roof-rack-crack.200367/#post-4847658

geear

Interessant! Har ikke sett hvordan det egentlig ser ut før, hadde bare et bilde i hodet mitt av at det kun var en bøyle. Forutsetningen for denne konstruksjonen har helt sikkert vært at den ikke skal påvirke aerodynamikk/forbruk når den ikke er i bruk, og i den settingen er dette helt OK design, men hvorfor har de ikke laget klare partier i glasset i disse områdene, slik at man kunne sett gjennom glasset og hatt 100 % kontroll på hvordan man plasserte krokene? Det hadde løst omtrent alle problemer. Fjernet behovet for piler og.

Edit: Leste videre i den tråden der, og det viser seg at trådstarter har fått en del fra Model 3 med sitt Model Y stativ, og at det forårsakte feilen. Forstod ikke helt om det var hele bakre bøyle eller bare gummipad eller noe annet... "Good news - they're gonna cover the replacement glass cost (i.e. no cost to me)! "Why?" I hear you ask! Turns out that a very astute colleague of the technician assigned to my repair noticed that while the front rack was correct, the rear rack had a slightly lower profile as it was in fact for a Model 3! So, attempting to install it cranked on it and easily broke the glass."

ToWalkOrDrive

Hmmm...det var jo litt telehiv på vei opp mot hytta med de plankene. Kanskje et sveisepunkt har røket i en av humpene....eller at metall-vinkelen ligger og gnager mot glasset (men takglasset ser ikke skjevt ut). Var jo fint å se hvordan det ser ut under det. De burde hatt det bildet inni manualen.

Angående å få Tesla til å montere så har jeg ikke så lyst å ha takbøyler på permanent. En ting er at det øker luftmotstand. og lyd i høye hastigheter, men i tillegg så tøyer en gummipakningen såpass at den ikke faller på plass når en tar vekk bøylene. Har jo og fått krok nå, så bøylene blir nok mindre brukt.
Tesla Model Y                         2021-

geear

Men har du funnet ut om kroken kan være satt under glasset i stedet for i bøylen? Sikkert eventuelt kjipt for egen stolthet, men er vel bedre å få fakta på bordet...

ToWalkOrDrive

Sitat fra: geear på torsdag 24. mars 2022, klokken 10:28
Men har du funnet ut om kroken kan være satt under glasset i stedet for i bøylen? Sikkert eventuelt kjipt for egen stolthet, men er vel bedre å få fakta på bordet...

Har ikke fått sjekket om det er mulig ennå, men det skal jeg gjøre. Ingenting ville vært bedre enn om det hadde vært tilfellet. Da ville dette kostet meg kun noen få tusen, og jeg kunne med trygghet brukt takbøyler etter reparasjon. Dersom det ikke er tilfellet er jeg fremdeles i denne suppa.
Tesla Model Y                         2021-

Handyman

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 24. mars 2022, klokken 08:59
Hmmm...det var jo litt telehiv på vei opp mot hytta med de plankene. Kanskje et sveisepunkt har røket i en av humpene....eller at metall-vinkelen ligger og gnager mot glasset (men takglasset ser ikke skjevt ut). Var jo fint å se hvordan det ser ut under det. De burde hatt det bildet inni manualen.
Når bøylene er tungt lastet så rettes faktisk krummingen noe ut. Det medfører at føttene presses fra hverandre og krokene presset bort fra glasset. Flere har opplevd å miste dekslene sine på grunn av dette. Når føttene presses fra hverandre så blir kroken stående litt på skrå og mutteren presser mot dekselet og det faller av feks. ved passering av en fartshump eller telehiv. Med lang og tung last i store telehiv kan det bli svært store krefter derom endene ikke bundet ned. Da kan i teorien et svakt feste ha røket.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

RuneW

Sitat fra: Handyman på onsdag 23. mars 2022, klokken 17:22
Sitat fra: RuneW på onsdag 23. mars 2022, klokken 15:33
Litt trist at man må få magesår av å feste takbøyler på en Tesla. Håper det kommer en bedre løsning en eller annen gang.
Vi er mange som har brukt takbøylene flittig i flere år uten å bekymre oss for ødelagt glasstak.

Ikke alle er like handy.
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Handyman

Sitat fra: RuneW på torsdag 24. mars 2022, klokken 11:11
Sitat fra: Handyman på onsdag 23. mars 2022, klokken 17:22
Sitat fra: RuneW på onsdag 23. mars 2022, klokken 15:33
Litt trist at man må få magesår av å feste takbøyler på en Tesla. Håper det kommer en bedre løsning en eller annen gang.
Vi er mange som har brukt takbøylene flittig i flere år uten å bekymre oss for ødelagt glasstak.
Ikke alle er like handy.
He he, nei, men min påstand er at løsningen er helt OK så lenge det ikke er noe galt med bilen. Det vanskeligste er å dytte gummilista til siden når kroken skal ned... og det er jo ikke særlig vanskelig.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Handyman

Sitat fra: geear på torsdag 24. mars 2022, klokken 08:09
....Edit: Leste videre i den tråden der, og det viser seg at trådstarter har fått en del fra Model 3 med sitt Model Y stativ, og at det forårsakte feilen. Forstod ikke helt om det var hele bakre bøyle eller bare gummipad eller noe annet...
På en av FB-gruppene var de en kar som ikke fikk montert sine bøyler. Det viste seg at han hadde fått dobbelt sett gummiføtter/mellomlegg til fremre bøyle og ikke til bakre bøyle.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

ToWalkOrDrive

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 24. mars 2022, klokken 10:35
Sitat fra: geear på torsdag 24. mars 2022, klokken 10:28
Men har du funnet ut om kroken kan være satt under glasset i stedet for i bøylen? Sikkert eventuelt kjipt for egen stolthet, men er vel bedre å få fakta på bordet...

Har ikke fått sjekket om det er mulig ennå, men det skal jeg gjøre. Ingenting ville vært bedre enn om det hadde vært tilfellet. Da ville dette kostet meg kun noen få tusen, og jeg kunne med trygghet brukt takbøyler etter reparasjon. Dersom det ikke er tilfellet er jeg fremdeles i denne suppa.

Var ute og sjekket nå om det var mulig å få inn vinkelen/kroken mellom bøylen og glasset i stedet for under bøylen, og det viste seg at det var fullt mulig! Det var faktisk like lett å få den inn over som under (sa ikke brura).
Prøvde å teste på bakre høyre feste i tillegg for å se om det var likt der og, og det var det. Så selv om en bruker det medfølgende verktøyet, og løfter opp gummilisten, og setter inn vinkelen, så er det ca 50% sjanse for at den havner på feil side av bøylen. Så en må passe på å dytte enden helt ned til bunns før en vrir vinkelen inn under bøylen. Ganske sikker på at bøylen på Model 3 var høyere oppe, slik at det ikke var samme fare for feilmontering på den. Så kanskje jeg var litt kjapp å anta at systemet var likt som på en Model 3 (som jeg hadde bøyler på i to år) som det er på Model Y...eller så hadde jeg bare flaks på Model 3.

Da seiler dette opp som den mest sannsynlige årsaken til sprekken, og jeg kan skrinlegge planen om å selge den som delebil med håpløst takbøylepatent (for å være drama-queen)...selv om jeg ikke vet sikkert om det er det som har skjedd....
Tesla Model Y                         2021-

Handyman

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 24. mars 2022, klokken 12:03
Var ute og sjekket nå om det var mulig å få inn vinkelen/kroken mellom bøylen og glasset i stedet for under bøylen, og det viste seg at det var fullt mulig! Det var faktisk like lett å få den inn over som under (sa ikke brura).
Prøvde å teste på bakre høyre feste i tillegg for å se om det var likt der og, og det var det. Så selv om en bruker det medfølgende verktøyet, og løfter opp gummilisten, og setter inn vinkelen, så er det ca 50% sjanse for at den havner på feil side av bøylen. Så en må passe på å dytte enden helt ned til bunns før en vrir vinkelen inn under bøylen. Ganske sikker på at bøylen på Model 3 var høyere oppe, slik at det ikke var samme fare for feilmontering på den. Så kanskje jeg var litt kjapp å anta at systemet var likt som på en Model 3 (som jeg hadde bøyler på i to år) som det er på Model Y...eller så hadde jeg bare flaks på Model 3.

Da seiler dette opp som den mest sannsynlige årsaken til sprekken, og jeg kan skrinlegge planen om å selge den som delebil med håpløst takbøylepatent (for å være drama-queen)...selv om jeg ikke vet sikkert om det er det som har skjedd....
Føler med deg! Tror du har helt rett i at det ikke var mulig få dette til på TM3. Min erfaring var at man ikke fikk vippet opp kroken dersom den ikke traff riktig i festet. Prøvde derimot ikke foran og bak festet, kanskje det ville gått der?
Når du ikke treffer festet kan du da skyve kroken fremover og bakover eller er den "låst" i posisjonen?
Det kan uansett tyde på at det er større risiko for å gjøre feil på Y enn på 3.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

k1

Æsj, føler med deg jeg og'. Ergerlig rett og slett.
Men da blir du sannsynligvis ikke sistemann som gjør dette nei når det er såpass enkelt å gjøre denne feilen...

geear

Jeg brukte litt ekstra tid under montering på å være helt sikker på at den var så langt nede som mulig, og rikket alle krokene frem og tilbake for å være sikker på at jeg var inni bøylen, før jeg monterte resten. Dette hadde også blitt løst av klart glass i området ved hvert festepunkt, man hadde hatt full oversikt. Visuelt på bilen hadde det betydd null. Det hadde gjort løsningen fullt akseptabel...

Ingeniøren

Sitat fra: k1 på torsdag 24. mars 2022, klokken 12:27
Æsj, føler med deg jeg og'. Ergerlig rett og slett.
Men da blir du sannsynligvis ikke sistemann som gjør dette nei når det er såpass enkelt å gjøre denne feilen...

Konstruksjons feil ? Man må vel forvente at man skal kunne sette på et takstativ uten å være mekaniker hos Tesla..... Tv2 hjelper deg neste  :)
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

REN-BIL

Sitat fra: Ingeniøren på torsdag 24. mars 2022, klokken 16:07
Sitat fra: k1 på torsdag 24. mars 2022, klokken 12:27
Æsj, føler med deg jeg og'. Ergerlig rett og slett.
Men da blir du sannsynligvis ikke sistemann som gjør dette nei når det er såpass enkelt å gjøre denne feilen...



Konstruksjons feil ? Man må vel forvente at man skal kunne sette på et takstativ uten å være mekaniker hos Tesla..... Tv2 hjelper deg neste  :)

..og man bør ikke være ingeniør heller ;)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA