MDG og NAF? vil ha lavere fartsgrenser på nye veier

Startet av ToWalkOrDrive, man 21. mar 2022, kl. 12:29

« forrige - neste »

hovik

NAF - Norges Antimobil Forbund

NAF har så lenge jeg kan huske aldri vært på lag med billistene. I hvertfall ikke litt ute i distriktene. De virker å være mer opptatt av sykkelveier i byene, enn hovedfartsårer. De har aldri gjort noen helhjertet innsats for reduksjon i hverken bilavgifter eller drivstoffavgifter. Demangler visjoner for bilens rolle i samfunnet, og er mest opptatt av å støtte partiet som er "flavor of the month".

Det gleder meg hver gang jeg kan lese om synkende medlemstall i NAF. Denne saken vil redusere det ytterligere.
2019 Tesla Model 3
2025 Volvo EX90

Electric cars in Norway

hovik... er det lov å si man ikke deler din opplevelse av NAF :D når du skriver over:

"NAF - Norges Antimobil Forbund"  ;D

Jeg synes faktisk NAF har forbedret seg de siste årene og er mer på ballen.... elbil testene vintertesten...og gode høringsuttalelser ift elbil politikk viser dette.

turfsurf

Sitat fra: ToWalkOrDrive på fre 25. mar 2022, kl. 15:34
1,7 personer per bil endrer regnestykket ganske kraftig sammenlignet med 1 per bil.
I tillegg så er det nok ganske annerledes for bilreiser som faktisk kan erstattes med fly. F.eks bilferie for en familie på 4 vil gruse fly.

For de kortere turene så forurenser jo flyene mye mere, og i tillegg så får man turen frem og tilbake til flyplassen. Nå går jo flyene i luftlinje da, så det jevner seg vel ut.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

02jan

Flytur er vel mer en bare fly i lufta A til B, hva med all logistikk og flybusser etc som er det med i regnskapet vs privatbil utslipp (elbil ) ?.

Skikkelige veier mellom de få store regioner - 6 timer kjøring dør til dør - i framtiden delvis autonom, men det blir nok ikke noe av da elbil forurenser mest og folk orker ikke 6 timer i bil , heller stå opp 2 timer før, buss + flytog + kø/vente og bare 40 minutter flytur ( + litt kø og vente på buss, ,1 time i buss) for å slippe å kjøre bil.
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

Vaduz

Sitat fra: 02jan på fre 25. mar 2022, kl. 20:06
Flytur er vel mer en bare fly i lufta A til B, hva med all logistikk og flybusser etc som er det med i regnskapet vs privatbil utslipp (elbil ) ?.

Skikkelige veier mellom de få store regioner - 6 timer kjøring dør til dør - i framtiden delvis autonom, men det blir nok ikke noe av da elbil forurenser mest og folk orker ikke 6 timer i bil , heller stå opp 2 timer før, buss + flytog + kø/vente og bare 40 minutter flytur ( + litt kø og vente på buss, ,1 time i buss) for å slippe å kjøre bil.

Ja, men så må du ta med hvor mye lenger en biltur blir om du ikke kjører luftlinje. Fly forurenser mye fordi vi reiser ekstremt langt, noe vu sjeldent gjør med bil fordi det går sakte og er kjedelig og ukomfortabelt over lang tid. Fly er langt bedre når man først skal reise veldig langt. 

Ketill Jacobsen

Sitat fra: 02jan på fre 25. mar 2022, kl. 20:06

I en annen sammenheng studerte jeg tog, fly og elbil mot hverandre og fant interessante tall! Jeg gikk da ut fra full utnyttelse av all tre (alle seter opptatte) og kom fram til følgende tall: høyhastighetstog (300 km/t) ca 300 Wh/mil, fly 1.600 Wh/mil (ca 850 km/t) ,elbil ca 380 Wh (ca 80 km/t), dieselbil 1000 Wh (ca 80 km/t).

Høyhastighetstog bruker ca 29% mindre enn vanlige tog (energi/sete og mil)! Dette har nok også mye å gjøre med at de har flere stopp og har mer luftmotstand. Høyhastighetstog er veldig optimaliserte for høye hastigheter og lavt energiforbruk og er meget sofistikerte og utrolig sikre. Verken Shinkansen (Japan) eller TGV (Frankrike) har hatt en eneste dødsulykke siden de startet opp for nær 60 og 40 år siden!

ToWalkOrDrive

Når du fant ut 380 wh per km, bakte du inn omveien biler må kjøre vs fly? Til og med Tesla Model X har mye mindre (226 wh / km). Er ikke så mye høyere i 80km/t.
Tesla Model Y                         2021-

Ketill Jacobsen

Sitat fra: ToWalkOrDrive på fre 25. mar 2022, kl. 23:01
Når du fant ut 380 wh per km, bakte du inn omveien biler må kjøre vs fly? Til og med Tesla Model X har mye mindre (226 wh / km). Er ikke så mye høyere i 80km/t.

380 Wh per mil (alle tall er per mil)!

Electric cars in Norway

Trådstarter laget ved opprettelsen et svært aktuelt tema. I går på tv-nyhetene var det debatt med han som er en av lederne i mdg og en annen.  Gode argumentasjon fra begge parter om fartsgrensen. Ned eller ikke.

Jeg husker ikke tv kanalen men lenker til nrk Dagsrevyen... håper det stemmer..

https://tv.nrk.no/se?v=NNFA21032422&autoplay=false

Hvis ikke det var på nrk...? Da ville jeg sjekket tv2 tv-nyhetene.

turfsurf

Sitat fra: Ketill Jacobsen på lør 26. mar 2022, kl. 01:10
Ganske stor bil med så høyt forbruk (190Wh/km) i 80. En Model Y på langtur så vil nok 300Wh/mil/person være mere riktig.

Men det er jo flisespikking. Greia med tog er jo at man må ha belegg på de, og så må man bygge jernbane i tillegg til vei som allerede finnes. Bygging og vedlikehold av jernbane forurenser og koster mye.

Veier må vi stort sett ha over alt, så bedre å legge penger i å lage de bra.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

elektrolux

Enova ser nå ut til å ha forstått hva som virkelig monner, nemlig elektrisk MC.

Her er en artikkel om forbruket på min:

https://www.greencarreports.com/news/1073616_all-electric-monotracer-x-prize-winner-enters-production

Fuel economy, measured in Miles-Per-Gallon Equivalent (MPGe), ranges from 350MPGe up to an astonishing 550 MPGe, depending on how quickly it is traveling.

Det er omtrent det samme som jeg har på min elektriske scooter og godt under halvparten av det en typisk elbil bruker.

I tillegg til de 25000 kr Enova gir ved kjøp er elektriske MC momsfrie og bomfrie. ;)
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

hELgenen

Hmm..kikket litt på dette nå - hva er det å tjene å kjøre elektrisk motorsykkel?
Synes rekkevidden på de fleste så ganske å begrenset ut - og de med lengst rekkevidde var jo dyre..
Ellers ville jeg nok foretrukket en elektrisk på tur langs skogsbilveier - rett og slett pga. støyen.....

elektrolux

Tja. Scooteren dekker med glans lokal kjøring med sin realistiske 100 ++ km rekkevidde, og MonoTracer'en er beregnet på lengre turer som Bergen uten mellomlading, og Oslo med 1 mellomlading.

Her i Stavanger har vi MC sesong "hele året" og besparelsen både i bom, energi, og tid er stor.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Fjeldern

Elektriske motorsykler er vel greie for bykjøring osv, men når en Honda cbf 125 bruker 0,18 på mila og nesten får til  Oslo-Trondheim-Oslo på en tank, så er ikke elektriske motorsykler der det er mest å hente enda.

Det er noen veldig spennende konsepter der ute derimot, så blir spennende å se hva som kommer etterhvert.
Denne feks virker spennende
https://m.youtube.com/watch?v=Mv2kJMbDyg4&ab_channel=ElectricVehiclesSpace

Ketill Jacobsen

Sitat fra: turfsurf på lør 26. mar 2022, kl. 06:16
Sitat fra: Ketill Jacobsen på lør 26. mar 2022, kl. 01:10
Ganske stor bil med så høyt forbruk (190Wh/km) i 80. En Model Y på langtur så vil nok 300Wh/mil/person være mere riktig.

Men det er jo flisespikking. Greia med tog er jo at man må ha belegg på de, og så må man bygge jernbane i tillegg til vei som allerede finnes. Bygging og vedlikehold av jernbane forurenser og koster mye.

Veier må vi stort sett ha over alt, så bedre å legge penger i å lage de bra.

Høyhastighetstog har en "cabinfactor" på ca 80% så det er veldig bra saker! EU satser på et europeisk nett over hele Europa. Får håpe at også Oslo blir endestasjon for slike fra Stockholm og viktigst fra København. Da blir vi påkoblet hele Europa. Men høyhastighets tog i Norge tror jeg dessverre blir for dyrt. Om vi kan komme opp i 200 km/t på hovedbanene, er vi kommet langt.

Det er fint å ha bra veier, men dagens firefeltsveier som må være veldig rette, kan ikke lages der trafikken er for liten. Firefelts veier med 110 brøyter seg rett fram og kan ikke følge terrenget i samme grad som veier med lavere standard/lavere fartsgrense. Etter min mening er det viktig at nyttetrafikk kan holde en jevn og god hastighet og da er 90 km/t nok. Er trafikken stor nok er 110 km/t firefelts veier det riktige.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA