Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Autopilot overrasker

Startet av harelabb, søndag 20. mars 2022, klokken 02:46

« forrige - neste »

kodax

Sitat fra: SurSnasen på onsdag 04. mai 2022, klokken 10:01
Er vel feil å si at autopilot overrasker i dette tilfellet:
https://www.laagendalsposten.no/se-video-han-har-erkjent-litt-uoppmerksomhet/s/5-64-1140820

Men skader ikke å følge med på veien selv når man kjører på autopilot.
Hva er overraskelsen? AP er foreløpig bare «godkjent» i Noege av Tesla for bruk på motorvei, og der er det ingen rundkjøringer. Bruker man den andre steder, så må man nok ta skylden selv.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

daktari

Åpenbart fører som ikke har fulgt med, men noen merker har jo adaptiv regenerering som kjenner igjen kryss fra kart og skilt og reduserer farten automatisk i god tid - også med travel assist aktivert.
Litt synd at Tesla ikke har en slik valgfri funksjon som primært er for å spare strøm ved å starte regen før kryss, men i dette tilfellet kunne det gjort krasjen mindre voldsom eller vekket sjåføren nok til å se hindringen i tide.

Forøvrig er jo 4 felts med midtdeler som ender midt i en rundkjøring ganske dårlig vei-design i mine øyne.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Handyman

For noen SW-versjoner siden reduserte bilen min elegant farten før rundkjøringer. Det forsvant dessverre like brått som det kom. Kanskje denne hendelsen gjør at det kommer tilbake igjen?
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Radial

Trodde kamera i bilen skal minne oss på å følge med jeg?
Tesla AP er enn så lenge ett mageplask uansett, slapper mye mer av med MG Piloten i ZS... der er det få overraskelser, uansett 2 eller 4felts vei🙂
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

SurSnasen

Sitat fra: kodax på onsdag 04. mai 2022, klokken 15:30
Hva er overraskelsen? AP er foreløpig bare «godkjent» i Noege av Tesla for bruk på motorvei, og der er det ingen rundkjøringer. Bruker man den andre steder, så må man nok ta skylden selv.

Som jeg sier, ingen overraskelse her. Ei heller overraskende at enkelte ikke gidder følge med på veien når man kjører med autopilot aktivert. For vedkommende i denne saken vil det nok bli en dyrekjøpt erfaring.

Vedkommende har kommet fra Notodden-siden. Det er 90-sone med midtdeler, 2-feltsvei, frem mot rundkjøringen når man kommer fra Notodden. Et par hundre meter fra rundkjøringen reduseres fartsgrensen til 70, og rundkjøringen er naturligvis godt merket.

jkirkebo

Sitat fra: daktari på onsdag 04. mai 2022, klokken 15:37
Forøvrig er jo 4 felts med midtdeler som ender midt i en rundkjøring ganske dårlig vei-design i mine øyne.

Det er da en svært vanlig løsning? Sånn i farten kommer jeg på minst 9 rundkjøringer her i Fredrikstad-distriktet som er slik. Fartsgrensen er dog kun 60km/t på strekningene det gjelder.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA