90D (2017) eller 75D (2018)

Startet av bOFFE1968, lørdag 19. mars 2022, klokken 20:39

« forrige - neste »

bOFFE1968

Hei.

Jeg vurderer å få meg en model X som første elbil. Budsjettet er rundt 500000.

Har et par kandidater som jeg vurderer, men kunne trengt litt hjelp med å avgjøre det beste alternativet.

Alt1.
90D registrert sept 2017. Km 86000. Mcu1, AP 2.0, vinterpakke, premium musikk, ikke premium pakke med HEPA filter og selvpresenterende dører. Lys krem skinn.
Kostnad 440000.

Alt2.
75D registrert sept 2018. Km 42000. Mcu2, AP 2.5 og det meste som er standard på en 2018 modell. Forstår det slik at det er den gamle premium pakke og vinterpakken blant annet. Sort skinn.
Kostnad 520000.

Hva synes dere er det beste alternativet? Alternativ 1 gir vel en ekstrakostnad på rundt 20000 for å oppgradere til mcu2 HVIS det er nødvendig.

Mottar innspill med takknemlighet🙂

o.b.lix

Begge bør oppgraderes til CCS (koster vel 3500).

Hvor mange seter har de?

«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

automat

Generelt bør man kjøpe så ny som mulig. Men en 75 gir mer ladelogistikk enn en 90. Så da blir spørsmålet om det er akseptabelt utfra bruksmønster og tålmodighet.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

turfsurf

Sitat fra: bOFFE1968 på lørdag 19. mars 2022, klokken 20:39

Hva synes dere er det beste alternativet? Alternativ 1 gir vel en ekstrakostnad på rundt 20000 for å oppgradere til mcu2 HVIS det er nødvendig.

Mottar innspill med takknemlighet

Ville absolutt gått for 75D. Forskjellen i rekkevidde mellom 75 og 90 er mindre enn tallene sier. Med 75D har du ett år ekstra garanti og plenty med kjørelengde.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

bOFFE1968

Begge er femsetere.

Synes 90D er mer attraktiv visuelt sett med sort eksteriør og lys krem interiør.Det utgjør en fin kontrast.

Greit med den ekstra rekkevidden absolutt, men klarer meg nok med 75D.

Det som jeg er usikker på er om det ekstra året med garanti og mindre kjørt km er verdt mellomlegget mellom bilene. 440000 virker som en grei inngangsbillett inn i Tesla verdenen.

Ser også for meg at 90D potensielt har mindre verdifall ved videresalg siden begge uansett vil være utenfor nybilgaranti ved salg.

Men det kan være at jeg er på villspor. Derfor håper jeg på gode råd fra de lærde her inne🙂

Stig-Arne

Hadde nok valgt 75  i dette tilfellet. Bil med halvparten av kjørelengden, MCU2.

I tillegg har den en del oppgraderinger under skallet som det ikke snakkes så mye om, deriblant på luftfjæringen. Det er iallefall hva jeg har lest og hørt.
Legg også inn kostnad på oppgradering til CCS på begge bilene om det ikke er gjort.
Tesla Model Y LR 2022
Hyundai Ioniq 28 kWh 2017

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA