Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Russland, Ukraina, Kina - og Tesla

Startet av Motorwatt, fredag 18. mars 2022, klokken 13:08

« forrige - neste »

Motorwatt

Hvis Kina bestemmer seg for, på en eller annen måte, å støtte Russland i krigen mot Ukraina, vil det kunne påvirke Teslas salg av Kina-produserte biler til Europa og/eller USA?
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

turfsurf

Selvfølgelig vil det kunne det. Men om det faktisk skjer, og hvordan det vil påvirke salget gjennstår jo å se. Tror det er nesten umulig at vesten innfører sanksjoner mot Kina på linje med de mot Russland.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Motorwatt

Én ting er offisielle sanksjoner fra nasjoner, men en annen ting er en "sanksjonering" fra almenheten.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Speeder

Kjører:2021 Model 3 LR & 2021 E-208 GT - Tidligere: 2015 Zoe 22kWh/43kW


Amoss

Sitat fra: hELgenen på fredag 18. mars 2022, klokken 18:22
Sitat fra: Speeder på fredag 18. mars 2022, klokken 15:48
Selger de kinaproduserte biler i USA?

Ja

Hmm... Det var nytt for meg?  Trodde de produserte på Fremont for N.A. markedet, og (midlertidig) importerte fra Kina til Europa.

Men med GF i Texas og Berlin som skal til å starte regner jeg med at de Kina-produserte bilene ganske snart kun vil gå til Asia/Stillehavs-distrikene. Det kan evnt. by på problemer i Australia og Japan, men neppe stort mer?

Ett annet problem kunne evnt. være batteri, da jeg har forstått det slik at de (foreløpig) bruker batterier fra f.eks. Catl også i vesten.
Model S 85D

Contango

Sånn teknisk sett selger "de" jo Kina produserte biler i USA, men "de" er ikke Tesla.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Speeder

Kjører:2021 Model 3 LR & 2021 E-208 GT - Tidligere: 2015 Zoe 22kWh/43kW

HKS

Sitat fra: Amoss på fredag 18. mars 2022, klokken 20:58
Men med GF i Texas og Berlin som skal til å starte regner jeg med at de Kina-produserte bilene ganske snart kun vil gå til Asia/Stillehavs-distrikene. Det kan evnt. by på problemer i Australia og Japan, men neppe stort mer?
Model 3 kommer for øyeblikket til Europa fra Kina. Det er foreløpig ikke annonsert noen planer om produksjon av Model 3 i Berlin.

Hvis man skal begynne å boikotte produkter satt sammen i Kina har man større problemer, en veldig stor andel av elektronikk enten produseres eller settes sammen i Kina.
Tesla Model 3 Long Range

automat

Sitat fra: HKS på fredag 18. mars 2022, klokken 23:19

Hvis man skal begynne å boikotte produkter satt sammen i Kina har man større problemer, en veldig stor andel av elektronikk enten produseres eller settes sammen i Kina.

Å boikotte alt kinesisk er bortimot umulig. Men å plukke ut en bil som i sin helhet er produsert i Kina er lett. Og bil er for de fleste av oss blant de dyreste tingene vi kjøper. Så det er et godt sted å starte en boikott.

Men kinesisk Tesla er tross alt bedre enn de rene kinesiske bilmerkene (inkludert Polestar), der kineiske myndigheter sitter med bukta og begge endene.

Er forøvrig en egen lang tråd om kinabil her, der de fleste aspekter rundt kinabil er belyst.
https://elbilforum.no/index.php?topic=51284.0
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

filtvet

Ja, hvor kan jeg kjøpe en Tesla som ikke er fra et land som har drept 500.000 barn pga falske beskyldninger i Irak eller som har bombet barn med napalm?

Amoss

Sitat fra: HKS på fredag 18. mars 2022, klokken 23:19
Det er foreløpig ikke annonsert noen planer om produksjon av Model 3 i Berlin.

Hmm...  Definer "annonsert"? Det har vel blitt sagt om begge de to ny GF'ene at de er bygget for å produsere både Model Y og Model 3 (samt cybertruck i Austin), men ja, begge vil starte med produksjon av Model Y, og noen eksakt dato for utvidelse til også å produsere Model 3 enda ikke er annonsert.

Men det er vel ikke noen tvil OM at det kommer? Og blir scenariet som blir diskutert her aktuelt så er det vel heller ikke noen tvil om at Tesla vil prioritere/fremskynde dette?
Model S 85D

DagfinnN

Sitat fra: filtvet på lørdag 19. mars 2022, klokken 08:33
Ja, hvor kan jeg kjøpe en Tesla som ikke er fra et land som har drept 500.000 barn pga falske beskyldninger i Irak eller som har bombet barn med napalm?
Kommer veldig an på hvor lang historikk du vil ha. Kjøpe bil fra Berlin kan da være uaktuelt også?
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

automat

Sitat fra: filtvet på lørdag 19. mars 2022, klokken 08:33
Ja, hvor kan jeg kjøpe en Tesla som ikke er fra et land som har drept 500.000 barn pga falske beskyldninger i Irak eller som har bombet barn med napalm?
Ser du ikke forskjellen på et demokrati og et diktatur?

Skal man kun handle med land som ikke har gjort feil opp gjennom historien, så blir lista kort.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

1000kwh

Sitat fra: DagfinnN på lørdag 19. mars 2022, klokken 09:01
Sitat fra: filtvet på lørdag 19. mars 2022, klokken 08:33
Ja, hvor kan jeg kjøpe en Tesla som ikke er fra et land som har drept 500.000 barn pga falske beskyldninger i Irak eller som har bombet barn med napalm?
Kommer veldig an på hvor lang historikk du vil ha. Kjøpe bil fra Berlin kan da være uaktuelt også?
Hehe, dette blir jo bare komisk. Filtvet er på ville veier.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA