Hva forventer DU av oppdatering 3.0?

Startet av El-inor, tor 17. mar 2022, kl. 22:12

« forrige - neste »

MinID

Sitat fra: igniztion på man 04. apr 2022, kl. 11:45
Ja, det ser ut som det området som i dag kun benyttes til navigasjon i den lille skjermen får litt diverse info med 3.0. Temperatur blir jo blant annet skjult dersom man har en aktiv telefonsamtale, så den er grei å få over dit. Kunne gjerne hatt litt forbrukstall der også for min del.

Tror du får oppfyltt ønske om forbrukstall på den lille skjermen. Mener å ha sett det på 3.0.
ID4 GTX 4 motion, 2024, sw 5.4.3 løftet på verksted fra sw 4.0

Solgt: ID4 GTX 2022, Ioniq5, Id4 first, Hyundai kona, Kia Soul

daktari

Verdt å huske at man kan enten gjøre autopilot-bildet eller navi-bildet større med "view"-knappen på rattet mens man venter på 3.0.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

IDChrister

håper inderlig at man kan få èn pedals kjøring som faktisk stopper bilen...

Robert Nilsen

Drømmen må vel være å kunne regulere graden av regenerering mer enn i dag, kanskje 4-5 trinn?

igniztion

Personlig ser jeg ikke behovet for kjøring med en pedal eller trinnvis justering av regenerering. Jeg kjører stort sett alltid i D og bilen holder selv avstand til bil foran, bremser ned inn mot kryss/rundkjøring og i nedoverbakker setter jeg på ACC slik at bilen regenererer akkurat det den må for å holde konstant hastighet.

Blir mye mer sliten i høyrefoten av å kjøre i B og hele tiden måtte gjøre små justeringer på den ene pedalen enn å av og til flytte foten over til bremsepedal.

Når det er sagt, hadde det vært helt knall om bilen stoppet helt opp av seg selv når man er første bil inn mot rødt lys f.eks.
2021 VW ID.4 1st Max
2014 VW e-Up

Vix

hELgenen

Kjell Salvigsen

Sitat fra: Vix på tir 19. apr 2022, kl. 18:25
Da har Battery Life lagt ut video om endringene i 3.0:

https://www.youtube.com/watch?v=g6PNpwg0Ur8

Takk for lenke! Mye bra, men skuffende at forvarming av batteri før ankomst ladestasjon ikke er på plass. Ellers bra at oppvarming av batteri reduseres/"roes ned" til kortere intervall som først aktiveres ved 0 grader fremfor dagens overivrige oppvarming på korte turer. Dette skal i følge Battery life gi stor reduksjon av forbruk på småturer. Også nytt at batterivarming blir mulig ved AC lading, ikke bare ved DC lading som i dag.
Lane assist blir mer SMOOTH/mild. Display bak ratt vil som kjent inneholde utetemp. og batteri prosent/SoC visning hele tiden. Appen vil vise om bil er låst eller ikke, men kan foreløping ikke låse bilen fra app ... App viser nå lokasjon av bil, ikke telefon-posisjon slik som i dag. Fin ladeplanlegger på langtur ser det ut til, der man kan velge/se hvor mye batteri% man skal ankomme ladestasjon med og betalingsmåte (feks WeCharge). Blir også spennende å teste integrert Spotify og Apple music, håper høyoppløst musikk blir mulig der. (Men har jo Apple car play hvis ikke)

Alt i alt flere fine ting, men forvarming av batteri før ankomst ladestasjon bør absolutt komme senere i år.

Blir spennende å teste ny ladekurve med økt makseffekt! Skal få til en test med biler med ny og gammel software og kjøre dem sammen før lading og deretter sammenligne ladekurve. Si gjerne fra om noen blir med på et slikt forsøk :-)
2 e-golf 2016, begge solgt
Audi e-tron 55 solgt
Vw id4 first max mars 21 solgt
Kia E-Niro 64 kWh 2020-21 mod. solgt
Nissan Leaf 2018 mod. FAMILIEBIL NR. 1-spareprosjekt 24/25
Porsche Panamera 4 e-hybrid 2017/18 mod. solgt
BMW M2 2017 mod. Solgt
På elbil jakt i løpet av 2024/25

Barcelona

Mulig jeg misforsto videoen til «Battery Life», men ligger det an til at det blir en ladehastighet på opptil 170 for id. 4 og 5 gtx?

igniztion

Sitat fra: Barcelona på tir 19. apr 2022, kl. 22:49
Mulig jeg misforsto videoen til «Battery Life», men ligger det an til at det blir en ladehastighet på opptil 170 for id. 4 og 5 gtx?

GTX får høyere peak ja, men hastigheten faller visstnok fort slik at ladetiden f.eks fra 5 til 80% ikke er noe raskere. Har til og med lest at tiden fra 5-80% vil være et par minutter lengre for GTX enn RWD-modellene med stort batteri.
2021 VW ID.4 1st Max
2014 VW e-Up

unik42

En ting han sa som jeg bet meg merke i er at LCA med swarmdata kun var for biler med parkeringssensorer. Det virker jo litt snodig, jeg trodde det var kameraet i frontruta som plasserte bilen innenfor strekene.
2021 ID.4, bestilt 2020
2020 Leaf, kjøpt i 2020, solgt 2020
2012 - Leaf, kjøpt i 2018, solgt i 2019

daktari

Sitat fra: unik42 på ons 20. apr 2022, kl. 12:21
En ting han sa som jeg bet meg merke i er at LCA med swarmdata kun var for biler med parkeringssensorer. Det virker jo litt snodig, jeg trodde det var kameraet i frontruta som plasserte bilen innenfor strekene.
Du har nok rett i det. Men jeg mistenker at de skifter fra EyeQ4 til EyeQ5-chipen i -de nyeste modellene. Bare spekulasjon.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

loniks

Ang. Swarm data:

Batterylife forklarer litt her:
https://youtu.be/zKx57f1pKFo

Må ha sensorer på siden av bilen, foran forhjul og bak bakhjul.

Robert Nilsen

Kan det ikke ettermonteres sensorer?

igniztion

Sitat fra: Robert Nilsen på tor 21. apr 2022, kl. 10:23
Kan det ikke ettermonteres sensorer?

Volkswagen vil ikke tilby dette, har de bekreftet. Det er mye mer enn disse sensorene som kreves. Bl.a. nytt frontkamera og en vesentlig kraftigere ICAS eller ECU enn det som finnes i 2021-bilene.
2021 VW ID.4 1st Max
2014 VW e-Up

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA