Bagasjerom/sykkel

Startet av tklev, ons 16. mar 2022, kl. 08:28

« forrige - neste »

geear

Ja, vil du gjøre det vanskelig så kan du det. Eller du kan gjøre det enkelt.

Autowinder

Nå har jeg karbonsykkel med racerstyre som er litt smalere en rette styrer, så tror bakdøra går igjen. Har den lagret, men nå er det sykkeltid om hjørnet så tid for å teste det. Men ellers ville jeg ville i 99% av tilfellene tatt av forhjulet istedet for å løsne styret og vri det på min sykkel.
Har en Thuleholder som er for hengerfeste, men liker ikke å kjøre med HF montert. Håpet noen kunne kommet med et deksel som gjorde det mulig å få tettet hullene med en membrantype gummipakning som en typisk ser på støvsugerposer, men litt tykkere gummi for allværsvarighet. Da ville det sett bedre ut å kjøre med det montert.

Edit: med en slik pakning ville det også gå lettere å tre dekselet på over kula.
TMY 2025 LR AWD • BMW i3 2022 120ah FC

TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL INNLEVERING, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

geear

Helt enig angående hjul over styre, men ingen av delene er noen big deal.

Sykkelstativ som gikk rett i holderen til kroken hadde et fint.

RJK

Sitat fra: turfsurf på søn 20. mar 2022, kl. 11:05
Sitat fra: geear på søn 20. mar 2022, kl. 10:55
Nå sier han ikke ta av styret, men løsne det for å vri det. Da snakker vi normalt om et par omdreininger på to skruer på stemmet, så er det bare å vri det. Men enig i at for folk flest er nok terskelen lavere for å ta av hjulet.
Sant det, gjør det jo litt bedre. Men man må uansett frem med momentnøkkel og få styret helt rett igjen.
Så du i det hele tatt på videoen jeg la ved link til? Her var det riktignok fokus på å fikse problem med å løst styre, men man vrir jo bare motsatt vei med med umbraco-nøkkelen for å løsne det, i forhold til å stramme ti..

Jeg er helt enig i at mange, inkludert meg selv, heller ville løsnet forhjulet, spesielt om det bare er hurtiglås på dette. Men som videoen viser, så er ikke dette noe hokuspokus, og man har en for stor frykt for hvor vanskelig det er.

Og ja, jeg sa hele veien at man bare skal løsne det så det er mulig å vri det. Ikke ta av hele styret. Og slvsagt kommer det veldig an på om man har et relativt smalt bukkehornstyre, som gjør at dette blir unødvendig i de fleste sammenhenger, eller om det er et mer "normalt" styre i en slags t-form som fort gjør sykkelen bred og dermed umulig å få inn uten en eller annen form for demontering.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

ToWalkOrDrive

Vil bare si et par ting:
- Du finner ikke terrengsykler med så smalt styre som i den første videoen (kun rene xc-sykler).
- Dersom du faktisk har lyst å sykle terrengsykling bør du ikke fikle med styreskruene hver gang. De to skruene på siden av styret strammes med momentnøkkel (ca 5-6nm). Men først skal toppskruen holde styrelageret stramt).
- Moderne terrengsykler er ofte slakere (gaffelvinkel) og lengre enn eldre.

Personlig har jeg krok konstant på bilen jeg bruker til terrengsykkeltrening. Jeg har tre ulike Thule sykkelstativ etter hvilken sykkel/hvor mange sykler jeg skal ha med. Ved bare 1 sykkel er denne genial, da en bare dytter den nedpå kroken, og slår ned midtstaget, så er det bare å løfte sykkelen på, og ta stropp gjennom hjulene så de ikke spinner. Har og en HangOn hvor en skrur 7 omdreininger for to-tre sykler)
- når en sykler terrengsykkel så vil en ikke dra sørpe inn i bilen.
- tar kortere tid å hive på stativ en å dille med alt det andre for å få sykkelen inn.
Tesla Model Y                         2021-

Autowinder

Sitat fra: ToWalkOrDrive på søn 20. mar 2022, kl. 22:20
Vil bare si et par ting:
- Du finner ikke terrengsykler med så smalt styre som i den første videoen (kun rene xc-sykler).
- Dersom du faktisk har lyst å sykle terrengsykling bør du ikke fikle med styreskruene hver gang. De to skruene på siden av styret strammes med momentnøkkel (ca 5-6nm). Men først skal toppskruen holde styrelageret stramt).

Personlig har jeg krok konstant på bilen jeg bruker til terrengsykkeltrening. Jeg har tre ulike Thule sykkelstativ etter hvilken sykkel/hvor mange sykler jeg skal ha med. Ved bare 1 sykkel er denne genial, da en bare dytter den nedpå kroken, og slår ned midtstaget, så er det bare å løfte sykkelen på, og ta stropp gjennom hjulene så de ikke spinner. Har og en HangOn hvor en skrur 7 omdreininger for to-tre sykler)
- tar kortere tid å hive på stativ en å dille med alt det andre for å få sykkelen inn.

Har du den på Y'en skal du vel strengt tatt ha skiltramme og evt lys hengende på også 😉

TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL INNLEVERING, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

Handyman

Sitat fra: Autowinder på man 21. mar 2022, kl. 10:08
Sitat fra: ToWalkOrDrive på søn 20. mar 2022, kl. 22:20
Vil bare si et par ting:

Har du den på Y'en skal du vel strengt tatt ha skiltramme og evt lys hengende på også 😉
Ikke "strengt tatt", det er et helt klart krav dersom noe dekker skilt eller lys på bilen.
https://nye.naf.no/sykkel/lover-og-regler/sykkelstativ-bil
Det gjelder faktisk også snø, som er mye mer krevende å unngå. Ikke mange km før både lys og skilt et dekket av snø i rett vær.
https://www.tv2.no/a/11139854/
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

ToWalkOrDrive

Dersom jeg skal langt (type 25 mil) så tar jeg frem mitt 3. stativ, som er et Thule VeloCompact 927 (som har litt for liten avstand mellom hver terrengsykkel, så best å ikke ha "compact", fant jeg for sent ut).

Her har en både skilt og lys på. Sist jeg kjørte hadde jeg forresten feil skiltnr (glemte å skifte skilt da jeg byttet bil, men ble ikke fengslet heldigvis).

Men når jeg kjører 10km til en lokal skog, så gidder jeg ikke å styre med det stativet eller skilt (selv om det kan kjøpes løst). Lysene lyser greit fra bilen gjennom eikene på syklene, og tenker de ser skiltet greit nok...not... Ikke blitt stoppet på de 8 årene jeg har holdt på med det.

Langdistanse-stativet (kan bygges på til en ekstra sykkel med adapter):

Autowinder

Sitat fra: Handyman på man 21. mar 2022, kl. 10:39

Ikke "strengt tatt", det er et helt klart krav dersom noe dekker skilt eller lys på bilen.
https://nye.naf.no/sykkel/lover-og-regler/sykkelstativ-bil
Det gjelder faktisk også snø, som er mye mer krevende å unngå. Ikke mange km før både lys og skilt et dekket av snø i rett vær.
https://www.tv2.no/a/11139854/

Det var ironisk, poenget var at det ikke bare er å klipse på festet (må skrus litt også så det ut til) og finne skiltrammen og koble kontakten, da går det tid der også. Not for me 😉

Autowinder

Har nå testet 29'' L 23kg elsykkel og 27'' L 9,8kg xc i bagasjerom. Med snap-on hjulfeste og forhjul av er det god plass til begge (ikke samtidig). Tar 2-3 minutter å ta av hjul og laste. Det er ikke bry verdt for meg å plundre med å vri styret eller bruke «kjelleren».

AUK

Slang inn en landeveissykkel i dag. Gikk akkurat, men ukomplisert for meg.

Autowinder

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Autowinder på tir 29. mar 2022, kl. 00:07
Er det en 27,5'' ?

Det er er nok en Gravel (grus)-sykkel. Ser ut som en Trek Checkpoint ALR 4. Det morsomme er at denne og omtrent alle landeveissykler har felger med en ytre diameter på 622mm, og kalles 700c, fordi den forventede ytre diameteren med landeveisdekk er ca 700mm. Dette er akkurat samme felgstørrelse som på en 29". Men en 29" har ikke en felg på 29"...den har altså og en en felg på 622mm, men med dekk forventes det at diameteren er 29" (tjukke dekk). På en slik grus-sykkel så kan en ha dekk på maks 29x2" dekk, men på akkurat denne sykkelen er det nok 40mm brede dekk, som er litt mindre enn 2".

....så sånn sett er en gjerne ikke så langt vekke fra en 27,5" terrengsykkel...  :)

Autowinder

Takk for info. Jeg har 700c på Grusraceren og 57-622 på all-terrain elsykkelen som er samme diameter som du sier. Mens den første veier 9,8kg er det plass som bildet også viser, uten å ta av forhjul. Ulempen med elsykkelen er at den veier 23kg, og har vanlig bredt T-styre og pga tyngden er det lettere å ta av forhjulet siden det er litt bølete å få den langt nok inn. Men det går raskt og smidig med hurtigkobling 👍🏻

Edit: pedalen tar jo nedi bakseteryggen ved lasting og jeg vil ikke rive opp/herpe det.

AUK

grusracer ja. Trek 720 fra 2016. Bredt styre ville gjort det mye vanskeligere, og kanskje umulig. Ved mindre man får tredd styret ned i sidebrønnen, men da ville jeg nok tatt av forhjulet siden det er hurtigkobling.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA