Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hjemmelading? Skal jeg velge Easee eller TWC. Hva med lastbalansering og sikring?

Startet av Gullars, onsdag 16. mars 2022, klokken 07:31

« forrige - neste »

Fjeldern

Sitat fra: geear på onsdag 16. mars 2022, klokken 19:14
Herregud, kan du ikke være så snill og lese det som blir skrevet? TWC har trådløs lastdeling mellom ladebokser akkurat som Easee (faktisk takler den flere enn Easee). Les det jeg skrev og linken jeg la inn.

Jeg så ikke at det hadde kommet flere kommentarer, så beklager det.
Jeg kan være så snill å lese det som blir skrevet, da jeg faktisk ser det. Det jeg ikke har sett, får jeg ikke lest.
Så det har jeg gjort nå.

Men det ser ut som jeg da har feil. Det eneste jeg hadde sett om Tesla sin lader, så var ikke laststyring nevnt i det hele tatt.
Men det kan hende jeg ikke har lest bruksanvisningen godt nok?
https://www.tesla.com/sites/default/files/support/charging/Gen_3_Wall_Connector_Manual_Norwegian.pdf
Hvor beskriver Tesla laststyringa si? Det kan være kjekt å vite til senere, så setter pris på et sted jeg kan lese mer!

Når det kommer til det som står i NEK, så mente jeg det ikke satte begrensninger til flere ladere på samme kurs, men ser jeg må sjekke opp dette i morra.
Det at lastbalansering ikke er lov som beskyttelse er derimot ikke noe nytt og fult forståelig. Det er derfor man må installere utstyr som blir beskyttet av foranstående sikring og at kabel er beskyttet av vernet enten ned- eller opp-strøms.
Man bruker jo heller ikke lastbalansering som et sikkerhetstiltak.
Jeg må dobbeltsjekke ordlyden i NEK der.
Nå er heller ikke NEK ufravikelig, men man må kunne dokumentere et like trygt og bra anlegg som det gir, eller bedre. Hvis NEK sier det skal være dedikerte kurser til elbilladere, mens produsenten sier det går bra med flere, så må en jo se på andre forhold og ta en konklusjon basert på informasjonen man har. I tillegg så kreves det jo mer av dokumentasjon.

Nek400-7-722.302 (2014) sier at "Det skal være en egen forbrukerkurs for tilkobling av et elektrisk kjøretøy." Uheldig formulering. Det burde stå pr./for hvert , sånn at det ikke er tvil om hva som menes utfira teksta.
Ellers er boka 8 år gammel, og forrige revisjon i 2018 hadde mye endringer for elbiler. Det får jeg ikke sjekka i dag. Sånn som teksta er her, kan det uansett tolkes dit, hvis man vil, at det er for elektriske kjøretøy (flertall) ikke skal blandes med annen installasjon. Dette er forsåvidt veldig utvidet i nyere varianter.

Det at Easee har et elektronisk overstrømsvern, som er godkjent ihht. standarder som er relevant for norsk installasjon visste jeg ikke. Jordfeil, AC og DC var jeg klar over.
Så et godt innspill fra Lars på den du linket til.

Som andre nevnte der, så er det heller ikke noe i veien for å gå utenom en norm eller standard, bare du vet at du er på tyn is hvis det skjer noe. Hvis man ikke kan dokumentere at sikkerheten og kvaliteten er lik, eller bedre, enn den i NEK400, så sliter man.
Ellers er det i utgangspunktet ikke noe som stopper en fra å kunne ha to Tesla ladere på samme kurs. Rent sikkerhetsmessig så er det ikke noen feil som kan oppstå da som blir forhindret av to kurser.


Igjen geear, ikke meningen å frustrere deg med å ikke lese det du skrev. Jeg bladde oppover og så det rett og slett ikke. Skal finne frem brilla.
Ellers baserte jeg meg på det jeg hadde lest av manuelene til Easee og Tesla. Har derimot ikke lest dem ord for ord og det er generelt lett å overse informasjon.

Fjeldern

Sitat fra: turfsurf på onsdag 16. mars 2022, klokken 20:12
Sitat fra: Fjeldern på onsdag 16. mars 2022, klokken 18:59

Dem kan da umulig ha lastbalansering hvis det ikke er lov med to ladere på samme kurs?
Fantastisk å være så påståelig uten å kjenne produktet. Ellers kan du jo bare lese hva geear har skrevet i postene over.

Begrensningene ligger i helhet i Tesla sine valg, men de har altså lastbalansering. T.o.m for flere enn Easee Home.

Som jeg skrev nå, så hadde jeg ikke sett det geaar skrev. Jeg har derimot ikke lest noe om lastbalansering i manuallen til Tesla.
Når du skriver at laderen blir regulert ned til det den er stil inn på, så prater du ihvertfall ikke om lastbalansering og jeg tolket det som om du mente det å kunne stille ladestrømmen var det samme som lastbalansering.
Så beklager for at jeg missforsto deg.

Lastbalanseringen Tesla operer med er da av en type som ikke er veldig brukbar på boliger, utenom garasjer hvor det er begrenset med annen variabel last. Veldig praktisk for mindre ladeanlegg hvor dem kan fordele fra en underfordeling, og dermed lage en billigere løsning enn feks Easee Charge.

Handyman

Sitat fra: geear på onsdag 16. mars 2022, klokken 19:49
Ingen som leser tråden som omhandler dette?

Her sier Lars:

SitatI følge krav for å tilfredsstille ladestandarden IEC61851-1 Ed 3, må alle ladebokser ha overstrømsbeskyttelse. Easee har et elektronisk overstrømsvern og tilfredsstiller dermed kravene. Tyske TUV SUD har også testet og godkjent boksene med henblikk på dette.

Fra: https://elbilforum.no/index.php?topic=59356.msg1030120#msg1030120

Dette har jeg vært i kontakt med Tesla om, og de har ingen planer om å foreta seg noe slikt, og at det er instruksjonene om en TWC per kurs iht manualen som skal følges. En installatør kan mene hva han vil, men det betyr lite i denne sammenheng. Per i dag er det muligens kun Easee som har gjort dette?
Mulig jeg tenker helt feil, men forankoblet sikring er vel overstrømsbeskyttelse, og så lenge denne ikke er større enn hva TWC3 tåler så betyr det vel lite om det er en eller flere TWC på kursen?
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Fjeldern

Sitat fra: Handyman på onsdag 16. mars 2022, klokken 20:40
Sitat fra: geear på onsdag 16. mars 2022, klokken 19:49
Ingen som leser tråden som omhandler dette?

Her sier Lars:

SitatI følge krav for å tilfredsstille ladestandarden IEC61851-1 Ed 3, må alle ladebokser ha overstrømsbeskyttelse. Easee har et elektronisk overstrømsvern og tilfredsstiller dermed kravene. Tyske TUV SUD har også testet og godkjent boksene med henblikk på dette.

Fra: https://elbilforum.no/index.php?topic=59356.msg1030120#msg1030120

Dette har jeg vært i kontakt med Tesla om, og de har ingen planer om å foreta seg noe slikt, og at det er instruksjonene om en TWC per kurs iht manualen som skal følges. En installatør kan mene hva han vil, men det betyr lite i denne sammenheng. Per i dag er det muligens kun Easee som har gjort dette?
Mulig jeg tenker helt feil, men forankoblet sikring er vel overstrømsbeskyttelse, og så lenge denne ikke er større enn hva TWC3 tåler så betyr det vel lite om det er en eller flere TWC på kursen?

Det stemmer, men når produsenten sin anvsining sier at det ikke er lov og standarden sier at det ikke er lov, så går det ikke. Standarden kan man komme seg unna hvis man kan dokumentere at man lager et like bra eller bedre anlegg (noe krever dokumentasjon dem færreste vil ta på seg), men produsenten sin anvisning kommer du, som sagt, ikke utenom.

FEL § 36.Anlegg og tilkobling
Elektrisk utstyr som inngår i eller skal tilkoples et anlegg skal når det er installert og vedlikeholdt i henhold til fabrikantens anvisninger og brukes i henhold til sitt formål, ikke bringe sikkerheten i fare for personer, husdyr eller eiendom.

sjokomelk

Sitat fra: Fjeldern på onsdag 16. mars 2022, klokken 20:21
Men det ser ut som jeg da har feil. Det eneste jeg hadde sett om Tesla sin lader, så var ikke laststyring nevnt i det hele tatt.
Men det kan hende jeg ikke har lest bruksanvisningen godt nok?
https://www.tesla.com/sites/default/files/support/charging/Gen_3_Wall_Connector_Manual_Norwegian.pdf
Hvor beskriver Tesla laststyringa si? Det kan være kjekt å vite til senere, så setter pris på et sted jeg kan lese mer!
På hjemmesidene sine under beskrivelsene av TWC: https://www.tesla.com/no_NO/support/gen-3-wall-connector-power-sharing
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Handyman

Sitat fra: sjokomelk på onsdag 16. mars 2022, klokken 21:55
Sitat fra: Fjeldern på onsdag 16. mars 2022, klokken 20:21
Men det ser ut som jeg da har feil. Det eneste jeg hadde sett om Tesla sin lader, så var ikke laststyring nevnt i det hele tatt.
Men det kan hende jeg ikke har lest bruksanvisningen godt nok?
https://www.tesla.com/sites/default/files/support/charging/Gen_3_Wall_Connector_Manual_Norwegian.pdf
Hvor beskriver Tesla laststyringa si? Det kan være kjekt å vite til senere, så setter pris på et sted jeg kan lese mer!
På hjemmesidene sine under beskrivelsene av TWC: https://www.tesla.com/no_NO/support/gen-3-wall-connector-power-sharing
Takk. Dette har jeg lest tidligere, og det beskriver jo helt tydelig at flere TWC3 kan kobles til samme kurs. Forøvrig er oversettingen gjort av noen uten elektrofagbrev. De kan umulig ha fått bestått i norsk.
Tesla motsier seg altså totalt.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

jlan

Sitat fra: https://www.tesla.com/no_NO/support/gen-3-wall-connector-power-sharingVed å intelligent administrere tilgjengelig strøm på en gitt krets, tillater strømdeling en enkelt elektrisk krets å støtte flere Gen 3-Wall Connectors, samtidig som de elektriske kjøretøyene dine får tilstrekkelig lading.
Dette kan jo oppfattes som at en kan ha flere ladere på samme kurs, men det kan jo også løses slik at det er en hovedkurs fra sikringsskapet ut til en underfordeling med separate sikringer til hver boks.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Handyman

Sitat fra: jlan på torsdag 17. mars 2022, klokken 08:50
Sitat fra: https://www.tesla.com/no_NO/support/gen-3-wall-connector-power-sharingVed å intelligent administrere tilgjengelig strøm på en gitt krets, tillater strømdeling en enkelt elektrisk krets å støtte flere Gen 3-Wall Connectors, samtidig som de elektriske kjøretøyene dine får tilstrekkelig lading.
Dette kan jo oppfattes som at en kan ha flere ladere på samme kurs, men det kan jo også løses slik at det er en hovedkurs fra sikringsskapet ut til en underfordeling med separate sikringer til hver boks.
Slik klarer ikke jeg å tolke det. Det vil jo alltid være overliggende vern, og de sier "en gitt krets" og "en enkelt elektrisk krets å støtte flere.." Krets i denne sammenheng tror jeg er en dårlig oversettelse av "circuit", altså det norske ordet "kurs".
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

turfsurf

Sitat fra: jlan på torsdag 17. mars 2022, klokken 08:50
Sitat fra: https://www.tesla.com/no_NO/support/gen-3-wall-connector-power-sharingVed å intelligent administrere tilgjengelig strøm på en gitt krets, tillater strømdeling en enkelt elektrisk krets å støtte flere Gen 3-Wall Connectors, samtidig som de elektriske kjøretøyene dine får tilstrekkelig lading.
Dette kan jo oppfattes som at en kan ha flere ladere på samme kurs, men det kan jo også løses slik at det er en hovedkurs fra sikringsskapet ut til en underfordeling med separate sikringer til hver boks.
Jeg leser det ikke som at flere TWC kan ha samme sikring, men at man kan lastbalansere basert på hovedsikring eller annet.

Man kan f.eks ha 64A tilgjengelig for hele ladeanlegget, men setter opp 4 TWC med 32A sikring. Da sørger TWC lastbalansering for maks å trekke 64A tilsammen, mens den enkelte TWC er begrenset til 32A.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Gullars

Da virker det faktisk som om Easee er beste alternativ for oss. Gir utvilsomt mulighet til å koble flere på samme sikring, samt lastbalansering på hele anlegget. Også et veldig bra poeng som ble nevnt her om Enova-støtte. Vil tro dette gjelder Easee men ikke TWC, siden sistnevnte må forhåndsinnstilles på tid mens førstnevnte er «smart»?

geear

Må vel kjøpe en monitor for måleren også for å få utnyttet Easee, så noe ekstra kost der.

Easee er dessverre heller ikke perfekt, den mangler kabel og støpseloppheng (som er integrert i TWC3), den mangler knappen for å åpne opp ladeluke, og avbryte/frigjøre ladestøpselet, og den mangler fastmontert kabel, som gjør at man enten må pakke ned kabelen hver gang man trenger å ha den med i bilen, eller kjøpe enda en ekstra kabel til 2-3 lapper. Jeg hadde løs kabel tidligere, og ble veldig lei av å ikke ha kabler liggende fast i begge bilene.

Dessverre finnes enda ikke den optimale ladeboksen, for TWC3 har også mangler, som dette med separat sikring per boks og mangelen på lastbalansering mot hovedsikring. TWC3 har wifi, så noe kan komme med softwareoppdateringer, men tviler litt på at de vil få noe som integreres mot målerne våre i Norge, på samme måte som Easee. Der er vi nok for sære og for små. Det gjenstår altså at noen kombinerer alt dette.

I tillegg skal Zaptec Go være rett rundt hjørnet, og såvidt jeg forstår så skal den levere alt som Easee gjør, i penere og enda mindre format. Ser ut som den også mangler mulighet for å kveile opp kabel og holder for støpselet. Vet ikke om det er avklart om den må ha egen sikring per boks eller ikke.

Handyman

Sitat fra: Gullars på torsdag 17. mars 2022, klokken 11:58
Da virker det faktisk som om Easee er beste alternativ for oss. Gir utvilsomt mulighet til å koble flere på samme sikring, samt lastbalansering på hele anlegget. Også et veldig bra poeng som ble nevnt her om Enova-støtte. Vil tro dette gjelder Easee men ikke TWC, siden sistnevnte må forhåndsinnstilles på tid mens førstnevnte er «smart»?
Jeg kontaktet to installatører som har avtale med Tesla, og de sier begge at flere TWC3 kan kobles til samme kurs. Jeg har også fått dette skriftlig på e-post. De ble begge gjort oppmerksomme på setningen i manualen som sier at de må ha egen sikring.
Dersom du benytter en godkjent installatør som har avtale med Tesla (de har også forpliktet seg til en lav pris) så kan i alle fall ikke du klandres. Det er en god del å spare på å slippe å legge opp ekstra kabel og sikring.
Link til oversikt over elektrikere som har avtale med Tesla:
https://www.tesla.com/no_NO/support/find-electrician
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

turfsurf

Sitat fra: geear på torsdag 17. mars 2022, klokken 12:19
.. eller kjøpe enda en ekstra kabel til 2-3 lapper. Jeg hadde løs kabel tidligere, og ble veldig lei av å ikke ha kabler liggende fast i begge bilene.

...

I tillegg skal Zaptec Go være rett rundt hjørnet, og såvidt jeg forstår så skal den levere alt som Easee gjør, i penere og enda mindre format.
Altså, man må ikke betale 2-3k for en type 2 kabel. De to siste mennekes kablene jeg har kjøpt har kostet meg 1000,-.

Zaptec Go har vel ikke mulighet for regulering mot hovedsikring. Ihvertfall hadde den ikke det sist jeg spurte de.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Handyman

Sitat fra: turfsurf på torsdag 17. mars 2022, klokken 12:25
Sitat fra: geear på torsdag 17. mars 2022, klokken 12:19
.. eller kjøpe enda en ekstra kabel til 2-3 lapper. Jeg hadde løs kabel tidligere, og ble veldig lei av å ikke ha kabler liggende fast i begge bilene.

...

I tillegg skal Zaptec Go være rett rundt hjørnet, og såvidt jeg forstår så skal den levere alt som Easee gjør, i penere og enda mindre format.
Altså, man må ikke betale 2-3k for en type 2 kabel. De to siste mennekes kablene jeg har kjøpt har kostet meg 1000,-.

Zaptec Go har vel ikke mulighet for regulering mot hovedsikring. Ihvertfall hadde den ikke det sist jeg spurte de.
Hvis du skal ha kabel med Teslaknapp må du ut med mye mer enn 1000,-
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

geear

Sitat fra: turfsurf på torsdag 17. mars 2022, klokken 12:25
Sitat fra: geear på torsdag 17. mars 2022, klokken 12:19
.. eller kjøpe enda en ekstra kabel til 2-3 lapper. Jeg hadde løs kabel tidligere, og ble veldig lei av å ikke ha kabler liggende fast i begge bilene.

...

I tillegg skal Zaptec Go være rett rundt hjørnet, og såvidt jeg forstår så skal den levere alt som Easee gjør, i penere og enda mindre format.
Altså, man må ikke betale 2-3k for en type 2 kabel. De to siste mennekes kablene jeg har kjøpt har kostet meg 1000,-.

Zaptec Go har vel ikke mulighet for regulering mot hovedsikring. Ihvertfall hadde den ikke det sist jeg spurte de.
Du får nå iallfall ikke en ny kabel til 1000,-, og å begynne å trekke inn Finn-priser blir litt feil. Det styres av tilfeldigheter. Jeg hadde et autosøk en periode og ga iallfall opp det her i området. De fleste skulle ha omtrent nypriser. Med Tesla-knapp snakker man vel rundt fire lapper.

Trodde Ecomode skulle gi den muligheten på Zaptec Go, men det kan godt hende det kun er lading når strømmen er billig.

Vil tro de vil slite med å få godt salg på Zaptec Go om de ikke enten er betydelig billigere enn Easee eller iallfall har samme funksjonalitet.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA