Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Alltid lade eller vente med tanke på holdbarhet

Startet av elhansen, søndag 13. mars 2022, klokken 18:32

« forrige - neste »

elhansen

Kjører ikke ofte langt og ser at tesla anbefaler å la ladekontakten stå i.  Ser andre steder at det anbefales å lade sjeldnere grunnet antall sykluser på lading. Hva er best?

krister461



Sitat fra: elhansen på søndag 13. mars 2022, klokken 18:32
Ser andre steder at det anbefales å lade sjeldnere grunnet antall sykluser på lading.

Hvilke steder ser du det?

tibber73

En syklus er fra 0 til 100%. Du får mao likt antall sykluser av å alltid være plugget i eller av å lade f.eks annenhver dag.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Tesla Model S 75D, VIN 226XXX, 14.12.2017
Tesla Model 3, reservert 01.04.2016 07:00, kansellert 03.2019
Nissan Leaf Tekna, VIN 6011XXX, 26.03.2014, solgt 01.2020

elhansen

Sitat fra: tibber73 på søndag 13. mars 2022, klokken 18:35
En syklus er fra 0 til 100%. Du får mao likt antall sykluser av å alltid være plugget i eller av å lade f.eks annenhver dag.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Perfekt. Så da om jeg lader 5% om dagen så vil ikke det være noe syklus før jeg har gjort det 20 ganger:)

turfsurf

Sitat fra: tibber73 på søndag 13. mars 2022, klokken 18:35
En syklus er fra 0 til 100%. Du får mao likt antall sykluser av å alltid være plugget i eller av å lade f.eks annenhver dag.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Kjører man litt mellom hver gang man lader stemmer ikke dette. Setter man f.eks ladegrense til 60% og lader til det hver gang man parkerer så er det mye bedre for batteriet enn å lade først når man har tomt batteri og så lade helt opp. Det er tid med lav og høy SOC som er skadelig.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

tibber73

Hvem venter med å lade til det er tomt?!
Jeg har ladegrense på 73% og lader hver dag uansett bruk.
Tesla Model S 75D, VIN 226XXX, 14.12.2017
Tesla Model 3, reservert 01.04.2016 07:00, kansellert 03.2019
Nissan Leaf Tekna, VIN 6011XXX, 26.03.2014, solgt 01.2020

Handyman

Manualen sier det svært enkelt: "LA BILEN VÆRE TILKOBLET når du ikke bruker den".
"Det er ingen fordeler ved å vente til spenningen i batteriet er lav før du lader det opp. Batteriet yter faktisk best når det lades regelmessig."
https://www.tesla.com/ownersmanual/modely/no_no/GUID-7FE78D73-0A17-47C4-B21B-54F641FFAEF4.html
Til daglig kan man gjerne bruke ladegrens på 80%, og lade til 100% rett før de gangene man har behov.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

geear

Sitat fra: tibber73 på mandag 14. mars 2022, klokken 09:06
Hvem venter med å lade til det er tomt?!
Jeg har ladegrense på 73% og lader hver dag uansett bruk.
Har en mistanke om at det er en misforståelse mellom deg og turfsurf her.. at den ene sier at antall tilgjengelige sykluser totalt, på batteripakken, forandres av lademønster/bruk, og at den andre egentlig bare svarte at en syklus er det samme om den benyttes klattvis eller ikke.

Personlig vil jeg tro at om man bruker 10% daglig, og lader 40-60% annenhver dag, eller lader 50-60% hver dag, så vil antall totale ladesykluser ende opp omtrent likt, men poenget er at man bruker ikke opp en "syklus" hver gang man plugger inn... det er 100% til 0%, og man kan definitivt påvirke sluttresultatet (antall) avhengig av hvordan man tar vare på batteriet.

turfsurf

Sitat fra: geear på mandag 14. mars 2022, klokken 10:49
Sitat fra: tibber73 på mandag 14. mars 2022, klokken 09:06
Hvem venter med å lade til det er tomt?!
Jeg har ladegrense på 73% og lader hver dag uansett bruk.
Har en mistanke om at det er en misforståelse mellom deg og turfsurf her.. at den ene sier at antall tilgjengelige sykluser totalt, på batteripakken, forandres av lademønster/bruk, og at den andre egentlig bare svarte at en syklus er det samme om den benyttes klattvis eller ikke.

Poenget mitt er at det er ca 10000x (ett eller annet stort nummer) så stor slitasje på batteriet å lade fra 0-100% en gang som å lade 10x 50-60%. Men til daglig så er det ikke noe mye å hente hvis man stort sett holder seg under 70-80%.

Og så er det ikke noe å være redd for hvis man må lade til 100% innimellom, så lenge man ikke lar bilen stå slik lenge.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA