Hjelp! I am lost in the car-jungle!

Startet av ViktorS, søn 13. mar 2022, kl. 11:40

« forrige - neste »

batterimannen

Sitat fra: ViktorS på søn 13. mar 2022, kl. 23:36
Ja, da var plugin-hybdmrider ute av bildet. Og mye av jobben videre er unnagjort :)

Tesla model 3
Kia ev6
Hyundai Ioniq6
Toyota bz4x
Polestar
Nissan Arya
VW id3

Hvilke av disse har minst mulig service og slikt de første åra? Og hvor dyre er de evnt? Tesla har vel ingen de. Toyota og VW, og Kia, samt MG har verksted i  byen, og Alta.

Regner med at MG ZS EV forsvant som en glipp? Er vel Hyundai Ioniq 5 og ikke 6 du vurderer.

Sitat fra: ViktorS på man 14. mar 2022, kl. 09:36
Sitat fra: vinterdekk på man 14. mar 2022, kl. 08:46
Jeg holder til i Troms og Finnmark, og er egentlig mer skeptisk til lav bakkeklaring enn manglende AWD. Men alt med AWD og grei rekkevidde blir jo 450K listepris og oppover..

Hei, enig i dette! Derfor, så er Tesla M3 som jeg først nesten kjøpte, ikke optimal for min del. Må ha noe med mere høyde. For å kunne kjøre igjennom snøfylte, dårlig brøytede veier, samt grusveier rundt om kring.

Polestar 2 har vel 1 cm mer enn M3. Den nye ZS EV har 1 cm mer enn Polestar 2 igjen.

Det jeg ikke skjønner meg på når det kommer til design av Ioniq 5 og EV6 er manglende vindusvisker på bakrute. Det er større ulempe på Ioniq 5 enn EV6 pga utførming av bakenden.

Vil råde deg til å være tidlig ute med å prøvekjøre de mest aktuelle modellene. Jeg hadde egentlig landet på noe annet enn Volvo XC40, før jeg prøvekjørte.
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

lars667

Det er vel mulig å få ID.4 til ca 450'? Hvis du ikke har behov for alt mulig fiksfakseri, el. seter osv.
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

E-Trond

Bakkeklaringen på min Polestar 2 er oppgitt til 15.7 cm (19"felg"
Model Y er oppgitt til 16.4 cm,så det er ikke store forskjeller mellom de to.
Model 3 LR har jeg sett oppgitt til mellom 13.8 og 14 cm.

Men..,jeg sammenlignet Model 3 og Polestar 2 på en flat parkeringsplass der bilene sto ved siden av hverandre og da kunne jeg ha sverget på at Polestar hadde minst 5 cm høyere bakkeklaring!
Var lett å se under bilene når en gikk noen meter vekk.
Begge bilene var tomme og jeg snakket med eieren. Han klagde over at bilen skrapte veldig ofte nedi,og ønsket seg høyere bakkeklaring eller luftfjøring.

Ps,mitt augnamål er godkjent som en standardisert målemetode...😉
ID 7 GTX
Ioniq  2020

ViktorS

Må sjekke ut Model 3 litt nøyere altså. Hva er det jeg må være obs på ved kjøp ved brukt M3, 0-2 år gammel?
Mulig jeg må øke budsjett til 4-500k.

Biler som står igjen som interresant:
Ioniq 5
Tesla model 3
Toyota Bz4x

Må bare bestemme meg for hvilke kriterier som skal veie tyngst:
-Så lave kostnader som mulig de 5 første årene
-Framkommelighet på vinter (Her kan både høyde under bil og awd spille inn, men mest sannsynlig klarer jeg meg fint med 2jhuls-trekk, siden jeg kjørte mondeo i 7 år, uten større problemer.)
-Må kunne varme opp bil før kjøretur!
-vil helst ha nybil grunnet garanti/reklamasjon.
Tesla Model Y Hvit,sort, 20" hengerfeste
Ordredato: 10/4-22
Utlevering: Tromsø
Utlevering: 23/12-22
VIN: XP7YGCEK0PB052***

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA