Hjelp! I am lost in the car-jungle!

Startet av ViktorS, søn 13. mar 2022, kl. 11:40

« forrige - neste »

ViktorS

Hei.

Tenkte at noen andre skal få overta min 2007 Honda CR-V, og jeg skal kjøpe meg bil jeg kan kjøre på strøm. Og her begynner ting å bli vrient, og trenger litt hjelp.

Kjører stort sett alene, eller med sønnen på 12 og av og til en passasjer eller to ekstra.

Har Max 5 km hver vei til jobb, trening, sentrum. Kjører 5-6 mil hver vei til hytta i helgene. Og har innimellom med meg ski, tursekk, ett par vedsekker.
En gang i året kjører jeg turer på 50-60 mil. Og noen ganger turer på 15mil hver vei, med lademuligheter. Men vil helst klare 15mil uten å lade, hele året (med phev kna jeg kjøre på bensin på disse få langturene jeg har)

Kjører gjennomsnittlig 14k km i året.

Ønsker noen år med forutsigbart bilhold. Gjerne de 5 neste årene, uten at jeg slipper å reparere masse greier som koster mye penger. Vil betale lån, forsikring og strøm! Og ikke mange tusen i årlig sjekk for at verksted skal se om lysene i bilen virker...

4*4 er kjekt, men ikke ett møst. Men littegranne høyde under hadde vært kjekt.

Bor i Finnmark, der det er mye snø, og kaldt hele året (er vi heldig har vi noen plussgrader på sommeren hehe)

Vil gjerne kunne slå på varmen i bilen fra stua, slik at jeg slipper kald og isete bil om morgenen.

Vurderer både PHEV og full elbil, men klarer ikke bli enig.

Biler jeg har vurdert:
Tesla M3(ny)
Outlander Phev 2019+
Across Phev
Kuga Phev
Polestar
MG ZC EV
Ionic 5
Kona
E-Niro
Ev6
Bz4x
++

Noen som har noen tips som kan hjelpe meg på veien videre? Det er hverdagsbehovene jeg trenger dekket. De få langturene jeg tar med 20+ mil kan jeg lade og spise burger på nærmeste gatekjøkken. Men bilen må kunne få meg hammerfest-alta/Lakselv en vei, uten å måtte lade.

Tenker å bruke 300-400 på bil, med litt slingringsmonn oppover hvis jeg får særdeles mye mere bil for pengene.

Hjeeeelp!
Tesla Model Y Hvit,sort, 20" hengerfeste
Ordredato: 10/4-22
Utlevering: Tromsø
Utlevering: 23/12-22
VIN: XP7YGCEK0PB052***

Tesla88

SitatØnsker noen år med forutsigbart bilhold. Gjerne de 5 neste årene, uten at jeg slipper å reparere masse greier som koster mye penger. Vil betale lån, forsikring og strøm! Og ikke mange tusen i årlig sjekk for at verksted skal se om lysene i bilen virker...

EV6 har service hvert 2. år, og 7 års garanti.
Tesla er eneste uten krav om service.
Toyota er eneste med 10 års garanti på batteriet, men dette krever årlig service.

Elbiler utsatt for høye/lave temperaturer når de er parkert taper seg fortere i batterikapasitet.
Parkerer du utendørs og har tenkt å beholde bilen de neste 5 årene ville jeg ha kjøpt en Toyota.

ViktorS

Sitat fra: Tesla88 på søn 13. mar 2022, kl. 15:57
SitatØnsker noen år med forutsigbart bilhold. Gjerne de 5 neste årene, uten at jeg slipper å reparere masse greier som koster mye penger. Vil betale lån, forsikring og strøm! Og ikke mange tusen i årlig sjekk for at verksted skal se om lysene i bilen virker...

Toyota er eneste med 10 års garanti på batteriet, men dette krever årlig service.

Elbiler utsatt for høye/lave temperaturer når de er parkert taper seg fortere i batterikapasitet.
Parkerer du utendørs og har tenkt å beholde bilen de neste 5 årene ville jeg ha kjøpt en Toyota.
Takk for svar.

Parkere utendørs ja. Toyota bz4x med 4*4 virker spennende. Håper på mere info snart, og når man kna få tak i den!

automat

Vær obs på lav nyttelast på Toyotaen.

For mange elbilmodeller er det lang leveringstid. Skal man ha ny bil relativt raskt, så påvirker det valgmulighetene.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-

2026 Hyundai Ioniq 5 AWD -- 2018 Hyundai Ioniq
2017 Tesla mod X75D --  2014 Peugeot iOn

ViktorS

Sitat fra: automat på søn 13. mar 2022, kl. 16:53

For mange elbilmodeller er det lang leveringstid. Skal man ha ny bil relativt raskt, så påvirker det valgmulighetene.

Trenger ikke så mye nyttelast. Men skal være obs på det :)

Ja, ser at hvis man vil ha bil litt fort, så er det litt begrenset. Og blir nok ikke bedre heller framover.

geear

Sitat fra: Tesla88 på søn 13. mar 2022, kl. 15:57

Hva er resonnementet bak dette? Er da helt uproblematisk å parkere andre av elbilene han nevner også utendørs, og så velger du å heller anbefale en helt ny modell som det er null praktisk erfaring med? Garantert barnesykdommer, softwareproblemer osv. Dette har alle produsentene vært gjennom med sine første elbiler.

vinterdekk

Med så kort pendlervei (5 km) er det sjanse for at en PHEV bruker litt mye tid på å få opp varmen slik at bensinforbruket kan bli høyere enn forventet på vinteren. Men her har produsentene litt ulike løsninger i kulda. Outlander og Across har vel varmepumpe, og Kuga mener jeg kan forvarmes fra app om den er plugget inn. Bensinforbruk er selvsagt en problemstilling elbileiere slipper å tenke på..
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

ViktorS

Sitat fra: vinterdekk på søn 13. mar 2022, kl. 22:18
Med så kort pendlervei (5 km) er det sjanse for at en PHEV bruker litt mye tid på å få opp varmen slik at bensinforbruket kan bli høyere enn forventet på vinteren. Men her har produsentene litt ulike løsninger i kulda. Outlander og Across har vel varmepumpe, og Kuga mener jeg kan forvarmes fra app om den er plugget inn. Bensinforbruk er selvsagt en problemstilling elbileiere slipper å tenke på..

Takk for innspill. Mulig at det er ren elbil jeg må gå for da.
Vil kjøre på kun strøm til jobb, trening og slike småting. Hvis ikke hybrid klarer det, er valget enkelt.:(

hELgenen

Plug in hybrider vil i kulda fyre opp bensin motoren. Det skal kunne unngås på enkelte modeller,men egen erfaring fra f.eks Outlander tilsier at dette i praksis er tull. Kjøp deg en elbil og glem PHEV bilene

vinterdekk

Jepp, jeg ville nok også droppet plugin-hybrid om jeg hadde 300-400K i budsjett og ett bruksbehov som er beskrevet her. Av egen erfaring så er det masse bensin å spare på å kjøpe plugin-hybrid, men om målet er å kjøre eksosfritt så er det nå lettere enn noensinne å velge elbil.

ViktorS

Ja, da var plugin-hybdmrider ute av bildet. Og mye av jobben videre er unnagjort :)

Tesla model 3
Kia ev6
Hyundai Ioniq6
Toyota bz4x
Polestar
Nissan Arya
VW id3

Hvilke av disse har minst mulig service og slikt de første åra? Og hvor dyre er de evnt? Tesla har vel ingen de. Toyota og VW, og Kia, samt MG har verksted i  byen, og Alta.

jkirkebo

Sitat fra: automat på søn 13. mar 2022, kl. 16:53

Ja, Toyota skulle vel produsere 16.000 av denne første året? Og 30.000 neste år. Mens Tesla gjør unna omtrent 25.000 biler pr. uke. Da sier det seg selv hva som blir enklest å få tak i...
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

geear

Tesla har ingen krav til service (selv om de anbefaler det), og det som må gjøres er enkelt å gjøre selv om man er bittelitt nevenyttig, type bytte vindusviskere og kupéfilter (skiftet første sett viskere og kupéfilter etter tre år på forrige Tesla), og smøre opp bremsene (gjøres det før det første året er gått, så krever det lite etterpå). Veldig lite feil på Model 3, men har du mange titalls mil til nærmeste servicesenter så er selvfølgelig ikke det optimalt.

Men nybilpris på 3-400k for en bil som egner seg i Finnmark? Litt skeptisk. Har aldri vært i Finnmark, men ville tenkt AWD. Da blir vel både Model 3, EV6, Ioniq 5 og Polestar godt over budsjett, i litt forskjellig grad. Er vel da Model 3 og Polestar som er nærmest med AWD. ID3 kommer ikke med AWD.

vinterdekk

Jeg holder til i Troms og Finnmark, og er egentlig mer skeptisk til lav bakkeklaring enn manglende AWD. Men alt med AWD og grei rekkevidde blir jo 450K listepris og oppover..

ViktorS

Sitat fra: vinterdekk på man 14. mar 2022, kl. 08:46
Jeg holder til i Troms og Finnmark, og er egentlig mer skeptisk til lav bakkeklaring enn manglende AWD. Men alt med AWD og grei rekkevidde blir jo 450K listepris og oppover..

Hei, enig i dette! Derfor, så er Tesla M3 som jeg først nesten kjøpte, ikke optimal for min del. Må ha noe med mere høyde. For å kunne kjøre igjennom snøfylte, dårlig brøytede veier, samt grusveier rundt om kring.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA