Priser på service - en sak for konkurransetilsynet

Startet av Team Lotus, onsdag 05. september 2012, klokken 19:51

« forrige - neste »

elektrolux

Noen nevnte at Leaf service kostet 80 Euro i Holland. Hvorfor koster det da mer i Norge?
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Jan-Børre Olsen

Solum auto tar 4000,- for service og er innbakt i kjøpet mitt. Jeg synes det er dyrt på en sånn bil og det sa jeg til selgeren også. Han sa at det var ca 1000kr dyrere å ta service på en vanlig Nissan. Utfordelen med å betale på forhånd er selvsagt at nå må jeg ta servicen hos de, kan ikke shoppe rundt for bedre pris osv. Der og da virket det som en god idé, nå når jeg tenker på det er det egentlig veldig teit å gjøre det.
2023 Nissan Ariya Evolve e-4orce

kjbu

Audi E-Tron 55, 2020
Norges 2. EuroLeaf 2013
Porsche Cayenne, 2004 (solgt)
Opel Zafira 2002 (solgt)
Mercedes 190E 1986 (solgt)

Trond Arve

Sitat fra: kjbu på torsdag 15. mai 2014, klokken 07:41
Dere trenger ikke klage på høye service-priser, dere har råd til det :
http://www.dn.no/nyheter/politikkSamfunn/2014/05/14/Elbil/lnnsadelen-kjrer-elbil
I denne sammenhengen hadde medianverdi vært mer relevant; et fåtall med veldig høy inntekt vil drive gjennomsnittet til værs. Statistikere og økonomer...
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

snurre100

Sitat fra: kjbu på torsdag 15. mai 2014, klokken 07:41
Dere trenger ikke klage på høye service-priser, dere har råd til det :
http://www.dn.no/nyheter/politikkSamfunn/2014/05/14/Elbil/lnnsadelen-kjrer-elbil
Jeg visste ikke at en kranfører i et kommunalt foretak var "lønnsadelen"??Dessuten liker jeg ikke å betale 4000.-for 45 min service og 45 min utlasting av data fra bilen,som blir brukt mot meg i en garantisak.
2020 Kia E-Niro

Thomas Parsli

Sitat fra: snurre100 på torsdag 15. mai 2014, klokken 08:07
Jeg visste ikke at en kranfører i et kommunalt foretak var "lønnsadelen"??Dessuten liker jeg ikke å betale 4000.-for 45 min service og 45 min utlasting av data fra bilen,som blir brukt mot meg i en garantisak.

Du er indirekte lønnsadel, siden mange av de virkelig rike i Norge (Røkke, Stordalen, Reitan Jr osv.) har en elbil eller to i tillegg til en rekke fossibiler -og når man regner gjennomsnittet av inntekt blir det et meningsløst tall.

Jeg antar du også har båt, hytte og formue på noen titallls millioner og har studert økonomi.
Indirekte altså.

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Olsleaf

Har noen fått noen begrunnelse for hvorfor Nissan ser seg nødt til å ta 6200kr for service nr 2? 4300kr høres ikke så værst ut. De skal pusse og smøre bremsesystemet. Foreta en sjekk av batteri og ta software oppdattering. Og så er det vel pollenfilter. Bruker gjerne noen timer på dette. Ingen verksteder i dag er vel mye under 1000 lappen pr time. Men 6200kr virker litt drøyt.
Nissan Leaf 2012 hvit



Tidligere; Think 2000 Classic, Think City 2009,Imiev 2011

Trondheim

De må gjerne kalle meg egoistisk, men jeg er med på å gjøre miljøet bedre for slike

RuneW

Sitat fra: Olsleaf på torsdag 15. mai 2014, klokken 11:07
Har noen fått noen begrunnelse for hvorfor Nissan ser seg nødt til å ta 6200kr for service nr 2? 4300kr høres ikke så værst ut. De skal pusse og smøre bremsesystemet. Foreta en sjekk av batteri og ta software oppdattering. Og så er det vel pollenfilter. Bruker gjerne noen timer på dette. Ingen verksteder i dag er vel mye under 1000 lappen pr time. Men 6200kr virker litt drøyt.

De har, vha batteri-"garantien", klart å monopolisere servicen og kan derfor ta så mye penger de vil. De føler antageligvis ikke at de trenger å begrunne noe som helst.
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

emil

Nå er det under tre uker til jeg skal ha min på 2. års servce på et lite uavhengig verksted "i skauen". Så får vi se hvordan det går og hva det koster. Skal i prinsippet be dem gå over bilen som en "vanlig" eukontroll pluss bytte bremsevæske.

Siden jeg har USA bil ville jeg uansett ikke fått noen programvareoppdatering fra Nissan og bremsesmøring er tull hvis man passer på å bremse kraftig et par ganger i uka og pollenfilteret bytter jeg selv på 5 minutter. Batteristatus er ikke verd mer enn det man kan se i Leaf Spy.

Thomas Parsli

Sitat fra: Olsleaf på torsdag 15. mai 2014, klokken 11:07
Har noen fått noen begrunnelse for hvorfor Nissan ser seg nødt til å ta 6200kr for service nr 2? 4300kr høres ikke så værst ut....

Du kan ikke regne med en begrunnelse ut over "generellt lønnsnivå... kostnader... avgiftsnivå..." når jobben er estimert til ~ 3.5timer og autoriserte verksteder tar 3200,- for samme jobben.
Det er på ettermarked de virkelig tjener penger, og hvis man kan dobbel betaling blir det fine tall på bunnlinjen.
At kunder aksepterer prisen -og kommer tilbake- er det egentlig problemet.

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Jan-Børre Olsen

Noen skriver 2års service til x antall spenn. Min bil skal inn på årlig service á kr4000,- x 3år, altså 12000,- for en treårs avtale og jeg antar at det er uten moms siden det er bakt inn i et nybilkjøp? Må si jeg føler meg relativt lurt til tross for ellers god service og hyggelige folk.
2023 Nissan Ariya Evolve e-4orce

emil

Sitat fra: smaug01 på torsdag 15. mai 2014, klokken 12:58
Noen skriver 2års service til x antall spenn. Min bil skal inn på årlig service á kr4000,- x 3år, altså 12000,- for en treårs avtale og jeg antar at det er uten moms siden det er bakt inn i et nybilkjøp? Må si jeg føler meg relativt lurt til tross for ellers god service og hyggelige folk.

1. års service kostet meg ca 100kr i pollenfilter, samme blir 3. års servicen. Nå satser jeg på under 2000kr så lenge alt ser greit ut. Verkstedet jeg bruker er av typen som ikke gidder å bytte deler hvis det ikke er behov (så da jeg hadde fossilbilen der for to år siden ca ble totalsummen en del lavere enn avtalt).

Jan-Børre Olsen

2023 Nissan Ariya Evolve e-4orce

emil

Sitat fra: smaug01 på torsdag 15. mai 2014, klokken 15:59
Jøss og dette er et Nissan verksted?

Langt derifra. Et lite uavhengig verksted i skauen :) Men som nevnt tidligere har jeg ingen garantier fra Nissan på min bil så da trenger jeg ikke å betale overpris.

Ellers har jeg god erfaring med det lokale Nissan verkstedet fra en av mine forrige nissan biler. Etter eukontroll hos NAF mente de at jeg bare burde skrote bilen fordi det var så mye feil og rust. Tok den over hos Nissan og de kikket og fikset og eugodkjente for under 5000,-

Men når prisene på Leaf-service er standariserte og skyhøye hos Nissan gidder jeg ikke engang å prøve. Var innom en annen Nissan forhandler (i Krisiansand) og de sa vel at servicen (1.år) kostet 4000 og i prinsippet kun var bytte av pollenfilter og smøring av bremser.

Kjell Leaf

Sitat fra: emil på fredag 16. mai 2014, klokken 08:26
Sitat fra: smaug01 på torsdag 15. mai 2014, klokken 15:59
Jøss og dette er et Nissan verksted?

Langt derifra. Et lite uavhengig verksted i skauen :) Men som nevnt tidligere har jeg ingen garantier fra Nissan på min bil så da trenger jeg ikke å betale overpris.

Ellers har jeg god erfaring med det lokale Nissan verkstedet fra en av mine forrige nissan biler. Etter eukontroll hos NAF mente de at jeg bare burde skrote bilen fordi det var så mye feil og rust. Tok den over hos Nissan og de kikket og fikset og eugodkjente for under 5000,-

Men når prisene på Leaf-service er standariserte og skyhøye hos Nissan gidder jeg ikke engang å prøve. Var innom en annen Nissan forhandler (i Krisiansand) og de sa vel at servicen (1.år) kostet 4000 og i prinsippet kun var bytte av pollenfilter og smøring av bremser.
Nå er det vel sånn at serviceprisene hos Nissan IKKE er standardiserte, de varierer jo mye fra forhandler til forhandler.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA